Ücretli Reklamlar Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Ücretli Reklamlar Hakkında Bilinmesi Gerekenler 

Web siteler ve e-ticaret siteleri kendilerini duyurmak ve daha çok kullanıcıya ulaşmak için reklam yaparlar. Bu reklamlar için genelde reklam alan web siteler ve yayın organları belirli bir ücret talep ederler. Bu ücretler ise reklam veren firmaların reklam bütçelerinden karşılanır. Bu hususta sözü edilen reklamlar ücretli reklamlar grubuna girer.

Markalar ve internet üzerinde yer alan Web siteleri kurulurken bir amaç edinirler. Bu amaç doğrultusunda Web site ve firmalar kendilerine bir hedef kitle belirler ve bu kitleye ulaşmak için çalışır. Bu hususta belirlenen kitlenin istekleri ve eğilimleri anlaşılır.

Yapılan analizler sonrasında firma, bu bilgilere paralel reklamlarla kitlenin önüne çıkar. Temel amaç ise kitle ile alışverişi gerçekleştirmektir. Bu bağlamda marka sadakati oluşturmak ve müşterilerin markaya güvenini sağlamak da amaçlardan biridir.

Reklam kavramı, çok eskilere dayanan bir kavramdır. Genel anlamda dönem şartları, sosyoloji, ekonomi gibi şartlardan etkilenir. Bu etkilerin olumsuz yönleri de bulunur.

Ancak iyi planlanarak yapılan bir reklam ya da PR çalışması bu olumsuz etkileri minimum düzeyde tutar. Dolayısıyla markalar ve Web sitelerin en çok dikkat etmesi gereken alanlardan biri reklamcılıktır.

Piyasa içinde e-ticaret 21. yüzyılda daha yaygın bir hale geldi. İnternetin gelişmesiyle reklamcılık faaliyetlerinin çoğu internet üzerinden yapılmaya başlandı. Bu ortamda yapılan pazarlama faaliyetlerinin genel adına ise dijital pazarlama dendi.

Bu pazarlama için yayınlanan reklamlar ise dijital reklam adını aldı. Bu reklamlar bünyesinde genel olarak firmalar ücretli reklamlar kullandılar. Bu reklamlar ile kullanıcı trafiğinin çok olduğu alanlarda isim ve marka duyuruları yapıldı. Bunların yanı sıra ürün ve hizmet tanıtımları gerçekleşti.

Markaların kullandıkları ücretli reklamlar firmalar tarafından analiz edilebilir. Bu analizler sonucunda elde edilen verilerle firma sektörde bulunduğu noktayı görebilir. Bu şekilde ilerleyen dijital pazarlama sürecinde firmaların ilerleyebilmesi işten bile değildir.

E-ticaret sitelerinin duyurulması için PPC reklamları en sık başvurulan reklam türlerindendir. PPC (Pay Per Click), tıklanma başına ödemeyi ifade eder.

Sosyal mecralar ve kullanıcı trafiğinin çok olduğu Web sitelerde yayınlanan bu reklamlar tıklama başına ücretlendirilir. Bu reklam türünün sık tercih edilmesinin en önemli sebebi budur. Firmalar bu reklamlar için ödeyecekleri miktarları bir nevi kendileri belirler.

Reklamlara kullanıcılar ne kadar çok tıklarsa firma o kadar çok ödeme yapar. Bunun iyi tarafı ise şudur; firma reklamlarına tıklayan kitlenin büyük olması demek firma Web sitesinde işlem yapmak üzere gelen potansiyel müşteri anlamına gelir. Bu da firmaların potansiyel satışını arttırır.

Google gibi büyük teknoloji firmaları, ticaret yapan firmalar ve Web site sahipleri için uygun bir reklam altyapısı sunar. Bu altyapılar firmaların müşterilere ulaşmasını da kolaylaştıran yapılardır.

Dolayısıyla reklamcılık faaliyet alanları genişlemiştir. Buna paralel olarak reklam türleri de çeşitlilik kazanmıştır. Bu reklam türleri şöyle sıralanabilir:

  • Banner Reklam: İnternet üzerinde yer alan içeriklerin belirli bölümlerinde yer alan firma tanıtımı amaçlı yapılan afiş çalışmalarıdır.
  • Sosyal medya reklamı: Firmaların sosyal medya mecralarında bulunan sayfalara verilen reklamları içerir.
  • İnfluencer’lara verilen reklamlar: Bu pazarlama mantığı internet üzerinde çok sayıda takipçisi olan hesaplarla anlaşma yapıp bu hesaplara verilen reklamları kapsar.
  • Native reklamlar: Reklam verilen mecranın temaları ve o mecrada zaman geçiren kullanıcıların akışını gözetecek biçimde verilen reklamlardır.
  • Video içerikli reklamlar: Video içerik yayınlamaya uygun mecralarda yayınlanan video formatındaki reklamlardır.
  • E-posta reklamları: Bu reklamlar kullanıcıların kullandıkları e-posta hesaplarına gönderilen Maillerle yapılan reklamlardır.
  • Mobil reklam: Bu reklam türü telefon, tablet gibi taşınabilir araçlara bildirim yoluyla gönderilen reklam türüdür.
  • PPC reklamlar: Yukarıda bahsedildiği gibi tıklama başına ödenen maliyet sistemiyle çalışan reklamlardır.
  • Yeniden pazarlama: Bu pazarlama mantığında Web site daha önceden ziyaret eden kullanıcılara yönelik yapılan reklamlardır. Bu reklamlarla alışveriş yapmış ya da Web siteyi ziyaret etmiş fakat alışveriş yapmamış kullanıcılar hedeflenir.
  • Pop-up reklamlar: Bu tür reklamlar ziyaret edilen Web sitenin ana sayfasında ya da ara yüzünde belirli bir alanı kaplayan reklamlardır.
  • SEO: Bu çalışmalar çok kapsamlı çalışmalardı. SEO, arama motoru Optimizasyonunu ifade eder. İçeriklerin arama motoru algoritmaları gözetilerek üretilmesini temel alır. Bu çalışmalar kapsamında kurumsal SEO, teknik SEO, görsel SEO, anahtar kelime Optimizasyonu gibi çalışmalar yapılır. Web sitenin kullanıcıların arama alışkanlıklarına göre tasarlanması ilkesine dayanır.

Ücretli Reklam Neden Önemlidir?

Markalar kendilerini internet ortamında duyurmak için bu reklamları mutlak surette kullanmalılar. Çünkü bu alanda kullanıcılar Web siteyi bulmak, markaların avantajlarından yararlanmak için reklamları kullanırlar.

Bu şekilde firmalar satış rakamlarını yükseltme olanağı bulur. Bu reklamların firmalara sağladığı yararlardan dolayı bu çalışmalar bir zaman ya da para kaybı olarak görülmemelidir.

Ücretli dijital reklamların kullanılması firmalara şu yönlerden yararlar sağlar;

  • Firmalar bu reklamlarla hedef kitlelerine daha rahat ulaşır.
  • Niş pazarlama stratejisiyle hareket eden firmalara pazar hâkimiyeti sağlamak konusunda yardımcı olur.
  • Reklam istatistiklerine ulaşılabilir. Bu yolla firma hedef kitle durumunu ve firmaya etkisini ölçebilir.
  • Maliyetler fiziksel reklamlara nazaran daha düşüktür. Dolayısıyla reklam bütçeleri yapılandırılırken firmalara daha az zorluk çıkar.
  • Ücretli dijital reklamlar, ulaşılan kişi sayısı dolayısıyla müşteri potansiyelini arttırır.
  • Görüntülenme için belirli bir zaman kısıtlaması yoktur. İnternet ortamında sürekli görünür.

Bu reklamların internet ortamında bulunmasının firmalar için belirli olumsuz yönleri de bulunur. Bu yönler ise;

  • İnternet ortamında bulunan firma sayısı çok fazladır. Dolayısıyla rekabet ortamı çok daha çekişmelidir.
  • İnternet konusunda yeterli bilgi ve birikime sahip olmayan kullanıcılara ulaşmak firmalar için zor hale gelir.
  • İnternet ortamı Manipülasyona çok elverişlidir. Bu tür Manipülasyonlarla firmalar birbirlerinin reklam projelerine zarar verebilirler.

Ücretli Reklamlar Nasıl yapılmalıdır?

Markalar piyasada marka değeri için çalışırlar. Bu değerin yükselmesi için marka sadakati, marka farkındalığı ve bilinirliği gibi hususların karşılanması gerekir. Ancak bu hususlar karşılanırken atılan adımlar doğru planlanmalıdır. Uzman yardımları ve fikirleri alınmadan rastgele izlenen reklam stratejileri büyük zararlar verebilir.

Reklamlar yayınlanırken dikkat çekici olmasına dikkat edilmelidir. Reklam içinde bulunan tema ve renklerin zıtlıklar içermesi kullanıcı dikkatini çekecektir. Sonrasında reklam içinde yer alacak metin cümlelerinin doğru ve net olması gerekir. Kısa bir şekilde vurucu ifadelerle kullanıcı yönlendirilmelidir. Sonraki aşamada kullanıcılarda merak uyandırmak gerekir. Buna paralel olarak sunumu yapılan ürüne kullanıcının mutlaka göz atması hedeflenmelidir.

Kullanılan reklam türü göze hitap etmelidir. Görsel içerikli reklamların ürün tanıtımını ne ölçüde yaptığı incelenmelidir. Göze çarpması istenen özellikler ön plana çıkarılmalıdır. Kullanıcının isteği doğrultusunda ürün arz ediliyorsa, o isteğin karşılandığı reklamla kullanıcıya anlatılmalıdır. Bu yolla kullanıcı talepleri ve ürün satışları artacaktır.

Bütün bu süreçlerin yönetilmesi için firma önce sunduğu hizmetleri anlamalı ve bilmelidir. Sonrasında bu hizmetlerin kime hitap ettiğini kararlaştırmalıdır. Hedef kitlenin tanınması ve bilinmesi bu noktada önem arz eder. Firma tanımadığı bir hedef kitle için fazlasıyla ilgisiz ürünler sunabilir. Bu da satışları ve dolayısıyla marka değerini düşürür. Hedef kitle analizi ile için başvurulan yollardan biri Buyer Persona oluşturmaktır. Buyer Persona firmaların hedef kitlelerini analiz ettikten sonra bu özelliklerin birleştirilerek oluşturulan bir kurgusal karakterdir. Firmalar ürün ve hizmet üretirken bu kişilik üzerinden fikir edinirler.

Kaynaklar:

Sarah Peterson https://smartblogger.com/paid-advertising/ Erişim Tarihi: 26 Eyl 2022, 08:30

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir