sosyal medya yönetiminde rakip analizi

Sosyal Medya Rakip Analizi Nasıl Yapılır?

Rakiplerinizden bir adım önde nasıl kalabileceğinizi ve sosyal medya pazarlamasında nasıl başarılı olabileceğinizi bilmek ister misiniz? Sosyal medya yönetimi süreçlerinde rekabet analizi hakkında tüm detayları burada bulacaksınız.

Başarılı bir Sosyal medya rakip analizi, markanızın stratejisinin rakiplerinize kıyasla ne kadar güçlü olduğunu gösterir. Ayrıca, yeni sosyal medya fırsatlarını ve işletmenize yönelik potansiyel tehditleri keşfetmenize yardımcı olur.

Sosyal medya rekabet analizi, rakiplerinize karşı sektörde nerede durduğunuza dair bilgi edinmenin etkili bir yoludur. Sosyal medya rakiplerinin performansları incelenerek hazırlanan bir analiz türüdür.

Verileri herkese açık olmasına karşın bu verilerin derlenmesi ve analiz edilmesi gerekir. Bu nedenle sosyal medyada rakip analizi profesyonellik gerektiren bir işlemdir.

Sosyal Medya Rakip Analizi Nedir?

Sosyal medya rekabet analizi, rakiplerinizin sosyal medya stratejilerinin güçlü ve zayıf yönlerini görmenizi, ayrıca sektörde nasıl bir konumda bulunduğunuzu anlamak için inceleme sürecidir.

Rakiplerinizin sosyal medya stratejilerini araştırmanızı ve detaylı olarak değerlendirmenizi sağlar. Böylece hedef kitleniz hakkında değerli bilgiler keşfedebilir ve neyi sevdiklerini ve neyi sevmediklerini anlayabilirsiniz.

Bir sosyal medya rekabet analizi şunları anlamanıza yardımcı olacaktır:

  • Sosyal medyada rakiplerinizi belirleyebilirsiniz.
  • Rakiplerinizin kullandığı sosyal medya platformlarını öğrenebilirsiniz.
  • Sosyal medya platformlarında rakiplerinizin içerik oluşturma stratejisini keşfedebilirsiniz.
  • Rakiplerinizin içeriklerinin ne kadar etkileşim aldığını görebilirsiniz.
  • Sosyal medya pazarlaması stratejinizin olumsuz yanlarını görebilirsiniz.
  • Sosyal medyada markanıza yönelik potansiyel tehditleri önceden belirleyebilirsiniz.

Sosyal Medya Rakip Analizi Neden Gereklidir?Sosyal Medya Rakip Analizi Neden Gereklidir

Sosyal medyadaki rakip analizi, hedef kitleniz hakkında size bol miktarda fikir verebilir.  Bu bilgiler sosyal medya pazarlama stratejinize rehberlik edebilir.  Şu noktalarda stratejinizi optimize edebilirsiniz;

  • Sosyal medyada içerik paylaşmak için en iyi zamanı tespit edebilirsiniz.
  • Rakiplerinizin etkili olan ve başarısız olan sosyal medya pazarlama stratejilerini görebilirsiniz.
  • Hedef kitlenizin ilgisini çekecek kaliteli ve benzersiz içerikler yaratabilirsiniz.
  • Yeni Pazar trendleri yakalayabilir ve Pazar konuları elde edebilirsiniz.
  • Hedef kitlenizin istemediği adımlarda kaçınabilirsiniz.
  • Sektörünüzde diğer markaların henüz fayda sağlamadığı stratejileri ve fırsatları görebilirsiniz.

Rekabet ettiğiniz işletmelerin sosyal medya etkinliğine odaklanmak, piyasayı daha iyi anlamanıza ve markanızın sosyal varlığı için doğru hedefleri belirlemenize yardımcı olacaktır. Ancak maksimum faydayı görmek yararlanmak için profesyonel çalışmanız gerekiyor.

Bunun için sosyal medya rekabet raporunu oluşturabilir ya da rakiplerinizin sosyal platformlardaki faaliyetlerini düzenli olarak izlemek için biriyle çalışabilirsiniz.

Genellikle burada doğru yaklaşım aylık veya üç aylık analizdir. Burada sektörünüze, çalıştığınız ajansa ve sizin taleplerinize göre süre değişiklik gösterebilir.

Sosyal Medya Rakip Analizi Nasıl Yapılır?

rakip analizi yapilirken

Sosyal medyada başarılı bir strateji izleseniz de rakiplerinizin de neler yaptığını bilmeniz gerekiyor. Bu nedenle sosyal medya rakip analizine ihtiyacınız var. Peki sosyal medya rakip analizi nasıl yapılır? İşte size bu konuda adım adım bir rehber hazırladık;

  •  En iyi rakiplerinizi belirleyin

Sosyal medya rekabet analizi yapmadan önce rakiplerinizi belirlemelisiniz. Burada sizinkine benzer ürünler veya hizmetler sunan şirketleri bulmanız gerekiyor.

Uluslararası, ulusal veya yerel bir şirket olsanız da size yakın veya hatta daha iyi performans gösteren ve hedeflerinizle paralel strateji geliştiren rakipleri tespit etmelisiniz. Burada pazarlama hedeflerinize bağlı olarak ilk 5 rakibinizi belirleseniz yeter.

Rakiplerinizi belirledikten sonra ürün ve hizmetlerinin kalitesini ve tanıtım amacıyla kullandıkları yöntemleri analiz edin ve karşılaştırın. Böylece hangi stratejilerinizin rakibinizden daha iyi performans göstermenize yardımcı olabileceğini belirleyebilirsiniz.

  • Hedefleri ve temel performans göstergelerini tanımlayın

Sosyal medya rakip analizinize başlamadan önce hedeflerinizi tanımlamanız gerekir. Sosyal medya rakip analizinizin bir amaca hizmet etmesi ve size bazı cevaplar sunması gerekir. Net bir hedef veya bir amaç olmadan verileri incelemek zaman kaybından başka bir şey değildir.

Hedeflerinizi net olarak tanımladığınızdan emin olun. Burada bazı hedef örnekleri vereceğiz;

  • Sosyal gönderilerinizi iyileştirin.
  • Stratejilerinizi doğru sosyal medya platformuna odaklayın.
  • Ücretli sosyal medyayı reklamlarınızı ve kampanyalarınızı optimize edin.
  • Organik etkileşimi artırın.

Rakip analizinden ne elde etmek istediğinize karar verirseniz sonuçlarınızı ölçebilir ve değerlendirmenizi kolaylaştırabilirsiniz.

  • İzlemek istediğiniz sosyal ağları seçin

En iyi marka rakiplerinizi belirledikten sonra hangi platformlarda aktif olduklarını tespit etmelisiniz.

Facebook rakip analizi

En eski sosyal medya platformlarından biri olduğu için Facebook yıllar içinde çok gelişti. Facebook dijital pazarlamacıların markalarının satışlarını artırmak için kullanabilecekleri ve yaratıcı olabilecekleri birçok özelliğe sahip hale geldi.

Sektörünüze göre hedef kitlenizin deneyimlemek isteyeceği bazı taktikler olabilir. Ancak etkili bir strateji için bir mağaza bölümünü etkin hale getirmeniz doğru bir yaklaşım olacaktır.

Facebook rakip analizinizi yaparken birincil rakiplerinizin hedef kitlenize yönelik sevilen eylemlerini görebilir ve henüz yapmadığı eylemleri de tespit edebilirsiniz. Bunu ne yapmanız gerektiğini size gösterecektir.

Instagram rakip analizi

Instagram’ın bugünlerde tüm sosyal medya platformları arasında aktiflikte bir numara olduğunu belirtmemiz gerekiyor.

Rakip analizini Instagram’a yönelik yapmamak işletmeniz için büyük bir kayba neden olabilir. Düzenli bir Instagram rakip analizi yapmanın mutlak bir zorunluluk olduğunu belirtelim.

Yine de buradaki analiz sıklığı potansiyel kitlenizin burada takılıp takılmadıklarına bağlıdır.

Sosyal medya analizi yaparken bu sosyal medya ağı sizin için uygun olmadığını görebilirsiniz. Bu durumda hangi platformun sizin için en iyi sonuçları getirdiğini görebilir ve çabalarınızı bu platforma aktarabilirsiniz.

Sosyal ağlardaki performansın zaman içinde nasıl büyüdüğünü takip edin

Birkaç sosyal ağ seçtikten sonra her rakibin burada nasıl çalıştığını ve markasını nasıl büyüttüğünü anlamak için daha detaylı inceleme yapmanız gerekecektir.

Bunu yapmak için aşağıdakiler gibi bazı belirli metrikleri izlemeniz gerekir:

1. Profil metrikleri

  • Kaç takipçileri var?
  • Haftada yayınladıkları ortalama yayın sayısı nedir?
  • Hangi platformda daha aktifler?
  • Her gönderi kaç beğeni, paylaşım, yorum veya retweet alır?

2. İçerik metrikleri

  • Ne tür içerikler paylaşıyorlar: Fotoğraflar mı yoksa videolar mı?
  • Kaç gönderiyi öne çıkarıyorlar?
  • Kaç reklam yayınlıyorlar?
  • Canlı videolar kullanıyorlar mı?
  • Resim gönderisinin video gönderisine oranı nedir?
  • Diğer sosyal ağ hizmetlerini kullanıyorlar mı?

3. Marka metrikleri

  • Profillerinde hangi iletişim dilini kullanıyorlar?
  • Profillerinde ne tür sorunları ele alıyorlar?
  • Takipçileri bu yayınlarla ne kadar etkileşime giriyor?
  • Hangi markalaşma yöntemlerini uyguluyorlar?

İzlemeniz gereken metrikler, şirketinizin sosyal medya hedeflerine göre belirlenmelidir. Örneğin, markanızı büyütmek istiyorsanız rakibinizin sahip olduğu takipçi sayısına dikkat etmek isteyebilirsiniz.

İçerik ilhamı için analiz araçlarını kullanabilir ve bir rakibin dijital stratejisini bu şekilde doğru şekilde belirleyebilirsiniz.

Rakiplerinizin içerik stratejisine göz atın

İyi tanımlanmış bir içerik stratejisi, sosyal medya kitlesine ulaşmada çok etkilidir. İnsanla  bir amaca hizmet etmeyen veya ihtiyaçlarından birine cevap vermeyen genel içerikle ilgilenmezler. Rakipleriniz her zaman alakalı ve ilgi çekici içerik oluşturmaya çalışır.

Rakiplerinizin sizden daha iyi olup olmadıklarını ve içerik stratejilerinin gözden kaçırmış olabileceğiniz herhangi noktayı içerip içermediğini takip etmelisiniz.

Hedef kitlelerine özgün, kaliteli, tanıtım amaçlı veya eğitici/bilgi içeriği sağlıyorlar mı? Ne tür içerikler yayınlıyorlar? Metin, fotoğraf, bağlantı veya video mu?

Rakip içerik stratejisinde aşağıdaki adımlara dikkat etmelisiniz;

  • Metin
  • Biçim
  • Başlık
  • hashtag’ler
  • Kampanya
  • Sosyal medyada ne sıklıkta içerik yayınladıklarını kontrol edin,
  • Günlük veya haftalık süreçleri dikkate alın.

 

Rakiplerinizin etkileşim metriklerine göz atın

Yalnızca etkileşim oranları ile sosyal medya başarısının önemli bir yönü olan büyüme fırsatlarını görebilirsiniz.

Rakiplerinizin nasıl performans gösterdiğini öğrenmek için şu noktaları takip etmeniz gerekir:

  • Yayınladıkları yayınların sayısı
  • Yanıt sayısı
  • Beğeni sayısı
  • Yanıt süresi
  • Müşterilere nasıl yanıt veriyorlar?

Bu noktada şu detayları ele almalısınız;

  • Profil etkileşimi ve etkileşim oranı
  • Gönderi etkileşimi ve etkileşim oranı
  • Öne çıkarılan gönderilerle etkileşim
  • Etkileşimin evrimi (günden güne veya aydan aya)
  • Etkileşime göre sıralanan gönderi türleri
  • Hashtag etkileşimi
  • Beğenmeler, Yorumlar, Paylaşımlar

 İnsanların sosyal rakiplerinizin içeriğiyle nasıl etkileşimde bulunduğunu anlayın

Burada yapacağınız analizin detayları ne kadar kapsamlı olmak istediğinize bağlıdır. Mesela 10 rastgele gönderiyi analiz etmeyi veya bir aylık verileri izlemeyi tercih edebilirsiniz.

Rakip analizi raporunuzu oluştururken her gönderinin kaç beğeni, yorum, paylaşım veya retweet aldığını tespit etmelisiniz. Bunun her platform için ayrı ayrı yapın.

İnsanların sosyal ağlarda ne zaman aktif olduğunu bulun

İnsanların sosyal ağlarda ne zaman aktif olduğunu bulun

Sosyal medya marka bilinirliğinizi artırmak için mükemmel bir fırsat sunar. Burada istediğiniz zaman içerik yayınlamak yeterli değildir. Belirli zamanlarda müşterilerinize değer katan özel, iyi araştırılmış içerik yayınlamak markanızı büyütmenin temel yolları arasındadır.

Kullanıcının sosyal ağlarda ne zaman aktif olduğunu belirlemek, onlarla bağlantı kurma zamanı konusunda size fikir verecektir. Bu şekilde çok sayıda yüksek oranda hedeflenmiş kitleye ulaşabilirsiniz. Üstelik içerikleriniz en yüksek etkileşim oranını alabilir.

Rakiplerinizin ücretli kampanyalarını anlayın

Sosyal medya rakip analizi yaparken göz önünde bulundurulması gereken unsurlardan biri ücretli kampanyalarını analiz etmektir.

Marka rakiplerinizin ücretli medya kampanyalarına harcadıkları gerçek miktarı bulmanız mümkün değildir. Ancak yeni takipçiler edinmek için bütçe ayırıp ayırmadıklarını belirlemenin birkaç yolu vardır.

Yapabileceğiniz ilk işlem sosyal sayfalarına göz atmak ve her platformda ayrı ayrı sponsorlu reklamları aramaktır. Twitter’da “Kimi takip etmeli” sütununun altında görünüyorlarsa bu sadece daha fazla Twitter takipçisi almak için ödeme yaptıkları anlamına gelir.

Marka rakibi reklam kampanyaları hakkında veri elde edemezsiniz. Ancak öne çıkarılan yayınları tanımlamak ve nasıl performans gösterdiklerini görmek için sosyal medya rakip analiz araçlarını kullanabilirsiniz.

Etkileşime, öne çıkarılan gönderilerin sayısına, öne çıkarılan gönderiler ile normal gönderiler arasındaki orana göz atarak stratejilerinizi optimize edebilirsiniz.

 Sosyal medya rakip analizi için uygun araçları kullanın

Çoğu sosyal medya yöneticisi her zaman rakip analizi yapma ve rekabetçi bir analiz raporu hazırlama sürecini analiz araçları ile yapar.

Sosyal medya performanslarını izlemek ve değerlendirmek, şirketinizin başarısı için önemli bir durumdur. Ancak sizin için doğru aracı seçmek burada hayati noktadır.

Başarı yakalamak istiyorsanız sağlam raporlamaya odaklanarak size zaman kazandıran bir sosyal medya analiz aracı seçmelisiniz. Birden fazla platformda çoklu profile sahip bir markayı denetliyor musunuz?

Bu durumda platformlar arasında markanıza ve rakiplerinize genel bir bakış sunan bir araca ihtiyacınız olacaktır. Burada hangi metrikleri analiz edeceğiniz ve verileri hangi hedeflere yönelik kullanacağınız önemlidir.

İhtiyacınız olan tüm metrikleri sunan ve markanızın bulunduğu tüm sosyal platformları kapsayabilen doğru sosyal medya analiz aracını belirleyerek başarılı olabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir