sosyal medya yönetimi stratejisi nasil belirlenir

Sosyal Medya Yönetimi Stratejisi Nasıl Belirlenir?

Sosyal medya, dijital dünyanın gelişmesiyle birlikte trendleri belirlemesi noktasında birçok işletme için sahip olunması gereken bir araç haline geldi. Bu nedenle sosyal medya yönetimi gerçekleştirirken sadece bir profil oluşturmak ve arada bir rastgele içerik yayınlamak artık yeterli değil. Birçok işletme başarı getirecek profesyonel bir sosyal medya yönetimi stratejisine sahip değil.

Sosyal medya pazarlama stratejisi, sosyal medyada yapmayı planladığınız ve başarmayı hedeflediğiniz sonuçların bir yol haritasıdır. Yapacağınız çalışmalara rehberlik eder ve başarılı olup olmadığınızı görmenize olanak tanır. Planınız ne kadar spesifik olursa etkisi o kadar fazla olur.  Her zaman sosyal medya stratejinizi kısa ve öz tutun. Stratejinizi ölçülemez veya ölçülmesi imkansız olacak şekilde ifade etmeyin.

Bu yazıda kendi sosyal medya stratejinizi oluşturmak için nasıl bir yol izleyeceğinizi sizlere anlatacağız.

Sosyal Medya Stratejisi Nedir?

Sosyal medya stratejisi, sosyal medya profillerinizde yapmayı planladığınız ve elde etmeyi amaçladığınız sonuçların tümünün detaylı bir şekilde planlanmasıdır.

İşletmeniz için sosyal medya varlığı açısından profesyonel bir strateji oluşturmak oldukça önemlidir. Planınız ne kadar spesifik ve ayrıntılı olursa performansınız o kadar yüksek olur.

Sosyal medya hesaplarınız iyi performans gösterirse marka bilinirliğiniz artar, daha fazla müşteri kazanırsınız, sosyal medyada görünür hale gelirsiniz ve şirketiniz daha fazla güven duyulan bir işletme haline gelir.

Tüm bunlar profesyonel ve kurumsal bir marka olarak pazardaki konumunuzu güçlendirmeye katkıda bulunur.

Artık ‘sosyal medya planı nedir?’ sorusunun cevabını size verdik. Bir sosyal medya stratejisi planlamak için nihai rehberimizi sizinle paylaşmadan önce bazı istatistiklere göz atalım.

Sosyal Medya Stratejisi Neden Önemlidir?

Sosyal Medya Stratejisi Neden Önemlidir

İşletmelerin sosyal medyayı sadece eğlence için kullandıkları zamanlar çok geride kaldı. Şimdi her şey marka bilinirliği oluşturmak, kar elde etmek, sektörde öne çıkmayı sağlamak ve işletmelerinizi büyütmekle ilgili hale geldi.

Sizlere sosyal medya stratejisi oluşturma konusunda sayılardan ve istatistiklerden daha iyi kanıt olamaz. Bu yüzden 2022 yılının bize sosyal medya ve önemi açısından istatistiklerine bir bakalım:

  • Dünya nüfusunun %55’i sosyal medya kullanıcısıdır.
  • Ekim 2021 itibariyle, Facebook en yaygın kullanılan sosyal medya platformudur. Aylık 2,89 milyar kişi tarafından kullanılmaktadır.
  • Ortalama rakam verecek olursak insanlar sosyal medyada günde yaklaşık 2 saat 27 dakika harcıyorlar.
  • İnternet kullanıcılarının %93,33’ü sosyal medyadadır.

Görüldüğü gibi sosyal medya platformları şirketlerin işlerini büyütmek için yüksek potansiyelli bir alan. Daha fazla uzatmadan bir sosyal medya stratejisinin nasıl yapılacağını detaylıca anlatalım.

Adım Adım Sosyal Medya Stratejisi Oluşturma

Sosyal medyada bir varlık gösterecekseniz mutlaka bir stratejiye ihtiyacınız var.  İşte sizin için adım adım sosyal medya stratejisi oluşturma süreci:

  • Hedeflerinizi Belirleyin

Başarılı bir sosyal medya stratejisi oluşturmanın ilk adımı hedeflerinizi belirlemektir. Hedefler olmadan, başarıyı ve elde edeceğiniz geliri ölçemezsiniz.

Hedefleriniz şu özelliklere sahip olmalıdır:

  1. Spesifik
  2. Ölçülebilir
  3. Ulaşılabilir
  4. Alakalı
  5. Zamana bağlı

Bir işletme için sosyal medyada varlık gösterirken 9 farklı hedef söz konusu olabilir;

  1. Marka bilinirliğini artırın.
  2. Web sitenize trafik çekin.
  3. Yeni potansiyel müşteriler oluşturun.
  4. Gelirlerinizi artırın.
  5. Marka etkileşimini artırın.
  6. İşletmenizi takip eden bir kitleye sahip olun.
  7. Sosyal medyada müşteri hizmetleri sunun.
  8. Basında markanız hakkında konuşulanları takip edin.
  9. Markanızla ilgili olumlu ve olumsuz konuşmaları izleyin.
  • Mevcut Konumunuzu Tespit Edin

Sosyal medya pazarlama stratejisi oluştururken nerede olduğunuzu tespit etmek, yaptığınız ilk adım olmalıdır.

Bir sosyal medya stratejisi oluşturmadan önce kendi profillerinize ve rakiplerinizin profillerine daha yakından bakın. Bu, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını belirlemenize yardımcı olacaktır. Burada bazı adımları atabilirsiniz;

  1. İşletmenizin güçlü ve zayıf yönlerini, dış iş ortamından karşılaştığı fırsatları ve tehditleri belirlemek için bir SWOT analizi hazırlayın.
  2. Rakiplerinizi ve sektörünüzü araştırın. Ayrıca işletmenizin benzersiz olmak için onlardan nasıl ayrılabileceğini öğrenin.
  3. Şimdiye kadar nasıl, nerede ve hangi sonuçlarla müşteri kitlenizle iletişim kurduğunuzu sosyal medya denetimi ile saptayın.
  • Hedef Kitlenizi Belirleyin ve Analiz Edin

Hedeflerinizi belirledikten sonra, dikkate alınması gereken bir sonraki şey hedef kitlenizdir. Hedef kitlenizi anlamak hangi tür içeriği nerede ve ne zaman paylaşacağınıza dair aşağıdaki soruları daha kolay cevaplamanızı sağlar.

Kitlenizin kim olduğunu ve sosyal medyada ne görmek istediklerini bilmek çok önemlidir. Bu şekilde beğenecekleri, yorum yapacakları ve paylaşacakları içerikler oluşturabilirsiniz.

Sosyal medya takipçilerini işletmeniz için müşterilere dönüştürmek istiyorsanız hedef kitlenizi tanımak önemlidir. Hedef kitleniz hakkında bazı demografik özellikleri bilmeniz gerekiyor;

  1. Yaş
  2. Konum
  3. Ortalama gelir
  4. Tipik iş unvanı veya sektör
  5. Eğitim durumu
  6. Sosyoekonomik durum vb.

Hedef kitlenizi belirlerken 5N1K kurallarından yararlanabilirsiniz;

  1. Hedef kitleniz kim? (Örneğin iş unvanı, yaş, cinsiyet, maaş, konum vb.)
  2. İşletmenizin sağladığı ne ile ilgileniyorlar? (Örneğin eğlence, eğitim içeriği, vaka çalışmaları, yeni ürünler hakkında bilgiler vb.)
  3. Sosyal medyada nerede çevrimiçi olurlar? (Örneğin Facebook, Instagram vb. veya niş platformlar)
  4. Sağlayabileceğiniz içerik türünü ne zaman tüketirler? (Örneğin, hafta sonları, günlük işe gidip gelirken vb.)
  5. İçeriği neden tüketiyorlar? (Örneğin, işlerinde daha iyi olmak, sağlıklı olmak, bir şeyle güncel kalmak vb.)
  6. İçeriği nasıl tüketiyorlar? (Örneğin, sosyal medya gönderilerini okuyorlar, videoları izliyorlar vb.)
  • Rakip Analizi Yapın ve Rakiplerinizi Tanıyın

Rakip Analizi Yapın ve Rakiplerinizi Tanıyın

Muhtemelen rakipleriniz sosyal medya kullanıyor. Burada yaptıklarıyla ilgili bilgi öğrenebilirsiniz. Rekabet analizi, rakiplerinizin kim olduğunu ve neyi iyi yaptıklarını anlamanızı sağlar.

Sektörünüzde neler beklendiğine dair iyi bir fikir edineceksiniz. Bu da kendi sosyal medya hedeflerinizi belirlemenize yardımcı olacaktır. Ayrıca markanız için sosyal medyada fırsatları tespit etmenize yardımcı olacaktır.

Belki de rakiplerinizden biri Facebook’ta baskındır ancak Twitter veya Instagram’a çok az önem harcamıştır. Bu durumda kitlenizin yetersiz hizmet aldığı ağlara odaklanmak isteyebilirsiniz.

Rakip şirket adını, kullanıcı adlarını ve diğer alakalı anahtar kelimeleri sosyal medyada arayın. Ne paylaştıklarını ve başkalarının onlar hakkında ne söylediğini öğrenin.

Analiz yaparken rakiplerinizin ve sektör liderlerinizin sosyal medyayı nasıl kullandıklarını görebilir ve değişimleri fark edebilirsiniz.  Bu süreçte yeni ve heyecan verici trendlerle karşılaşabilirsiniz.

  • Hangi Platformlarda Yer Alacağınıza Karar Verin

Hangi sosyal ağları kullanacağınıza karar verirken her biri için stratejinizi de tanımlamanız gerekecektir. Sosyal medya Facebook’tan ibaret değildir. Yani sosyal medya aslında Facebook’tan çok daha fazlasıdır.

İşletmeniz için en iyi platformları seçerken her birinin avantajlarına bakmalısınız. Temel yaklaşım hedef kitleniz tarafından en çok kullanılan ve aynı zamanda markanızın imajına uygun sosyal ağları seçmenizdir.

Sosyal medya stratejinize hangi platformları dahil edeceğinize karar verdikten sonra, her sosyal ağ için bir sosyal medya pazarlama stratejisi oluşturmanız gerekiyor.

Doğru platforma karar verirken şu adımlara odaklanın;

  1. Hedef kitlenizi olduğu platformda yer alın. Bunun sadece Facebook veya Instagram olması gerekmez. Hedef kitlenizi diğer sosyal ağlarda da bulabilirsiniz. Twitter, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, YouTube ve hatta Quora gibi dünya çapında 2021 yılında popüler olan uygulamalarda dahi kitleniz bulunabilir.
  2. Her platformun gereksinimlerine ve özgün yapısını inceleyin. Örneğin, bazı sosyal ağlar canlı video akışı seçenekleri sunarken bazıları da sadece metin paylaşabileceğiniz yerlerdir.
  • İçerik Takvimi Oluşturun

Kaliteli içerik paylaşmak sosyal medyada çok önemlidir. Ancak maksimum etkiyi elde etmek için içeriği ne zaman paylaşacağınıza dair bir plana sahip olmanız gerekiyor.

Sosyal medya içerik takviminizin ayrıca izleyicilerle etkileşimde bulunma süresine de yer vermesi lazım.

Sosyal medya içerik takviminiz her platform için içerik türlerini yayınlayacağınız tarih ve saatleri belirtmelidir. İçerikte yer alacak video ve görseller, bağlantı paylaşımlarından ve kullanıcı tarafından oluşturulan içeriğin yeniden paylaşılması gibi tüm sosyal medya etkinliklerinizi burada planlayabilirsiniz.

Hem günlük yayınlarınızı hem de sosyal medya kampanyaları noktasındaki içeriklerinizi planlayabilirsiniz.

Buna Dikkat Edin!!! Tüm içerik takviminizi planlamak için profesyonel araçlar kullanabilirsiniz. Bunu geçmiş etkileşim oranı, gösterim, bağlantı tıklama verilerinize göre sosyal medya platformu özelinde yapabilirsiniz.

Sosyal medyaya sıfırdan başlıyorsanız ve ne tür içerikler yayınlayacağınızdan emin değilseniz 80-20 kuralını uygulaayabilirsiniz:

  1. Yayınlarınızın% 80’i kitlenizi bilgilendirmeli, eğitmeli veya eğlendirmelidir
  2. % 20’si doğrudan markanızı tanıtabilir.

Bir sosyal medya pazarlama stratejisine sıfırdan başlıyorsanız ne sıklıkla içerik paylaşacağınızı iyi bilmelisiniz. Çok sık yayın yaparsanız hedef kitlenizi rahatsız etme riskiyle karşı karşıya kalırsınız. Ancak çok az gönderi yayınlarsanız da takip etmeye değmeyecek bir profil imajı çizebilirsiniz.

Sizin için bu konuda yapılan araştırma ve deneyimlerimize göre bir öneri sunalım;

  1. Instagram (akış): haftada 3-7 kez
  2. Facebook: Günde 1-2 kez
  3. Twitter: Günde 1-5 kez
  4. LinkedIn: Günde 1-5 kez

Sosyal medya içerik planınızı oluşturduktan sonra içeriklerinizi bu süreçte rahat bir zaman diliminde hazırlayabilirsiniz. Böylece daha profesyonel hareket edebilirsiniz.

  • İlgi Çekici, Özgün ve Kaliteli İçerikler Oluşturun

İlgi Çekici, Özgün ve Kaliteli İçerikler Oluşturun

Öncelikle içerik planı oluşturdunuz ve sonra sıra içerik oluşturma sürecine geldi. Burada ilgi çekici, özgün ve kaliteli içeriklere ihtiyacınız var. Öncelikle her platformun içerik sistemi farklıdır.

Facebook üzerinde bir gönderi, Youtube üzerinde bir video ve Pinterest üzerinde bir görsel size yardımcı olur. Burada platforma göre içerik oluşturmanız gerekiyor.

İçerik oluştururken şu noktalara bakın;

  1. İçeriğinizi her platformun amacına uygun tutun.
  2. İnsanların her platformda ne tür bir içerik görmeyi istediklerine bakın.
  3. Sosyal medyada rakiplerinizin içeriklerini analiz edin. Başarılı ve başarısız içeriklerine bakın ki sizler de daha etkili bir strateji geliştirebilin.

Doğru içerik analizi ile hem sosyal medya platformuna hem de bu platform için belirlediğiniz amaca uygun içerik türleri oluşturursunuz.

Örneğin, bu kanalı öncelikle müşteri desteği için belirlediyseniz marka bilinirliği videoları yayınlamak için zaman kaybetmek istemezsiniz ya da   kurumsal video reklamlarını TikTok üzerinde paylaşmazsınız. Çünkü kullanıcılar bu platformda kısa, eğlenceli videolar görmeyi beklerler.

Hangi içerik türünün hangi ağ türünde en iyi şekilde çalıştığını bulmak zaman içinde bazı testler gerektirebilir. Bu nedenle sık sık analiz araçları üzerinden değerlendirmelere yer verin ve içeriklerinizi buna göre planlayın.

  • İçerikleri Ne Zaman Paylaşacağınızı Belirleyin

Stratejinizin son adımı ve en önemli kısmı içeriğinizi ne zaman paylaşmanız gerektiğini belirlemektir. Yayınlanacak en doğru zaman için araştırma yapmanız gerekiyor.

Günün hangi saatinde ve haftanın hangi günlerinde yayınlamak istediğinize karar vermeden önce hedef kitlenizin davranışlarını göz önünde bulundurun.

“Paylaşacağınız içerik türünü bulmak için hedef kitleniz sosyal medyayı ne zaman kullanırlar?” İşte bu soruya cevap bulun.

Burada size bazı örnekler verelim;

  1. Spor hayranları, etkinlikle ilgili içeriği bulmak ve etkileşimde bulunmak için spor etkinliklerinden hemen öncesinde, sırasında ve hemen sonrasında sosyal medyada yer alırlar.
  2. Sporcular sabah veya akşam antrenmanlarından sonra serinlerken Instagram’da olabilirler.
  3. Seyahat etmeyi seven insanlar, bir sonraki seyahatlerini planladıkları hafta sonları veya bir sonraki seyahatlerini hayal ettikleri iş molalarında sosyal medyada daha aktif olabilirler.
  4. Anneler gecenin yarısında bebeklerini emzirirken sosyal medyada geziniyor olabilirler.

Bu birkaç örnekti. İçeriklerinizi yayınlamak için en doğru zamanı bulmanız lazım. Ancak bu gerçekten kitlenize bağlı. Bu nedenle hedef kitlenizin genel davranış kalıplarına odaklanarak doğru zamanı bulabilirsiniz.

  • Sosyal Medyada Etkileşimi En Üst Seviyeye Çıkaracak Kampanyalar Planlayın

Sosyal medyada içeriğinizi yayınlamak çok fazla dikkat çekmek için yeterli olmayabilir. Etkileşiminizi arttırmanın farklı yolları bulunuyor.

  1. Ücretli kampanyalara yatırım yapın. Yayınlarınızı kolayca öne çıkarabilir ve istediğiniz hedef kitleyi hedefleyebilirsiniz. Doğru kampanyalar ile markanızı etkili şekilde tanıtabilirsiniz.
  2. Yeniden hedeflemeyi kullanın. Mesajınızı iletmek için, markanıza zaten aşina olan eski müşterilerinizi hedefleyin. Yeniden hedeflemeyi kullanabilir ve kitlenizi bu şekilde büyütebilirsiniz.
  3. Sosyal medya stratejinizi tamamlamak için diğer pazarlama yöntemlerini kullanın. Bir sosyal medya planı genel pazarlama stratejinizin bir parçası olmalı ve böylece sizi iş hedeflerinize ulaştırma amacına hizmet etmelidir. Çok kanallı kampanyalar ile daha fazla kişiye ulaşın.

Sosyal Medya Stratejisi Avantajları Nelerdir?

Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinde potansiyel müşterilere ulaşmak, dönüşümü ölçmek ve iş hedeflerine ulaşmak en yaygın zorluklar arasındadır. Bir sosyal medya stratejisi oluşturmanız bu zorlukların üstesinden gelmenize yardımcı olabilir. Sosyal medya stratejileri ile hedefler belirleyebilir, performansı izleyebilir ve zaman içinde kriterlerinizi değiştirebilirsiniz.

Başlangıç noktası olmadan, neyin işe yaradığını ve hedeflerinize ulaşmak için etkinliğinizi nasıl değiştireceğinizi ölçemezsiniz. Sosyal medya stratejisi avantajları şu şekildedir;

  • Hedeflerinizi belirlemenizi sağlar.

Bir sosyal medya stratejisi, işletmenizin sosyal medya pazarlama çalışmalarında net beklentiler ve hedefler belirlemenizi sağlar. Sosyal medya stratejisi pazarlamanızı tutarlı ve sonuç odaklı hale getirir.

  • Mevcut performansını izlemenizi sağlar.

İşletmenizin sosyal medya pazarlaması için sadece bir hedefe sahip olmak yeterli değildir. Ayrıca hedefe doğru nasıl ilerlediğinizi de takip etmeniz gerekir. Sosyal medya stratejisi, işletmenizin sosyal medya hedeflerine doğru ilerlemesini izlemek için analiz edebileceğiniz parametreleri de ortaya koyar. Mesela satış sayısı, takipçi sayısı, beğeni sayısı gibi.

  • Zaman içinde kriterlerinizi değiştirmenize olanak tanır.

Sosyal medya pazarlama stratejinizi karşılaştırmak, sosyal medya metriklerini izlemenize ve işletmenizin mevcut sosyal medya performansını sektör durumuna, rakiplerinizin performansına ve geçmiş performansınıza göre analiz etmenizi sağlar. Performansınızı kıyaslamalara göre değerlendirirseniz stratejinizde başarıya ulaşmak için değiştirmeniz gereken metrikleri belirleyebilirsiniz. Bir sosyal medya stratejisi aynı zamanda daha geniş ekip katılımında görev dağılımı yapmanızı sağlar. Ekipteki herkesi sosyal ağlarınızda ne yapmaları ve yapmamaları gerektiği konusunda görev tanımı içine sokabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir