Sosyal Medya Pazarlama Sürecinin Aşamaları Nelerdir

Sosyal Medya Pazarlama Sürecinin Aşamaları Nelerdir?

İyi planlanmış bir sosyal medya pazarlama süreci, müşterileri işletmenize yönlendiren güçlü bir djital pazarlama hunisi oluşturabilir.

Sosyal medya ilk kez bir iş pazarlama platformu olarak ortaya çıktığında, rekabetin önünde kalmak için gereken tek şey tutarlı bir yayın programıydı. Günümüzde markaların kitlelerine ulaşmak için daha hedefli bir stratejiye ihtiyacı var.

İşletmeniz için bir sosyal medya pazarlama planı hazırladınız mı?

Bir sosyal medya pazarlama planı oluşturmayı zor buluyor musunuz?

Çoğu şirket artık sosyal medyanın neden önemli olduğunu anlasa da hepsi işletmeleri için başarılı sosyal medya pazarlama stratejileri oluşturamıyor.

İyi bir sosyal medya pazarlama süreci, iyi planlanmış ve tutarlı bir stratejidir.

Güçlü bir Sosyal Medya Pazarlama Stratejisi Oluşturmak için 9 Adım!

1- Hedef Kitlenizi Tanıyın

Zamanınızı ve kaynaklarınızı yatırmak için doğru sosyal medya kanallarını seçtiğinizden emin misiniz?

İşletmeniz için başarılı bir sosyal medya pazarlama süreci oluşturmak için doğru sosyal medya platformlarını seçmek bir zorunluluktur.

Peki markanız için en iyi sosyal kanalları nasıl seçersiniz?

Hedef kitlenizi tanımanız gerekir.

Örneğin, yaptığımız bir çalışma Instagram, Twitter ve Snapchat’in gençlerinin sonlarında ve yirmili yaşların başındaki katılımcılar arasında daha popüler olduğunu, LinkedIn ve Facebook’un ise 25 yaş ve üstü kişilere daha fazla hitap ettiğini buldu.

Potansiyel müşterilerinizin hangi sosyal medya platformlarını kullandıklarını, sosyal medyada ne kadar zaman geçirdiklerini, en aktif oldukları zamanları ve birbirleriyle nasıl etkileşime girdiklerini öğrenin.

Hedef kitleniz hakkında bilgi sahibi olma oranınız arttıkça başarılı strateji geliştirme şansınız da doğru orantılı olarak artar.

Sosyal medyada hedef kitleniz hakkında daha fazla bilgi edinmenin bazı önemli adımları:

  • İdeal müşterinizin/müşterilerinizin bir ‘pazarlama kişiliğini’ oluşturun.
  • Araştırmanıza Facebook, Twitter, LinkedIn ve Instagram gibi sosyal medya devleriyle başlayın.
  • Etkileşim düzeyleri ve etkinlik hakkında daha iyi bir fikir edinmek için her birindeki arama işlevlerini kullanın.

2- Sosyal Medya Pazarlama Süreci İçin Hedeflerinizi Belirleyin

Sosyal medya pazarlama çabalarınızla ne elde etmek istiyorsunuz? İşletmeniz için farkındalık yaratmak mı istiyorsunuz yoksa ürünlerinizi satmak mı istiyorsunuz? Ya da belki de takipçilerinizle bağlantınızı geliştirmek istiyorsunuz.

Hedef belirleme, başarılı bir sosyal medya pazarlama stratejisinin temel taşıdır. Çünkü ne elde etmeye çalıştığınızı bilmiyorsanız, performansınızı ölçecek hiçbir şeyiniz yoktur.

Peki sosyal medya pazarlama hedeflerinizi nasıl tanımlarsınız?

Sosyal pazarlama hedefleriniz şu özelliklere sahip olmalıdır;

  • Özel – Sosyal medya hedefleriniz açık ve tanımlanmış olmalıdır.
  • Ölçülebilir – Hedeflerinizin ilerlemesini ölçebilmeniz gerekir.
  • Ulaşılabilir – Gerçekten başarabileceğiniz hedefler belirleyin.
  • Gerçekçi – Zamanınıza, kaynağınıza ve pazarlama bütçenize göre hedefler belirlemelisiniz.
  • Zamana duyarlı – Raporlama ve izleme amacıyla belirli bir zaman diliminde ulaşabileceğiniz hedefler belirleyin.

Çoğu işletmenin sosyal medya varlığı vardır, ancak birçoğu temel hedeflerini tanımlamamıştır. Somut kriterler belirlemek, ilerlemenizi ölçmek için çok önemlidir.

Farklı işletmelerin farklı ihtiyaçları olsa da çoğu işletme için geçerli olan üç ortak sosyal medya hedefi vardır.

  • Marka bilinirliğini artırın: Çabalarınızı, müşterilerinizle duygusal olarak bağlantı kuran anlamlı içerikler üretmeye odaklayın.
  • Hizmetlerinizi veya ürünlerinizi satın: Ürünlerinizin resimlerini yayınlayın ve sosyal medyada satış veya promosyonların reklamını yapın.
  • Web sitenize trafik çekin: Kullanıcılara markayla etkileşime geçmeleri ve mağazanızı veya web sitenizi ziyaret etmeleri için bir neden verin. Okuyuculara, bağlantınızı tıklamaktan ne elde edeceklerini göstermeyi unutmayın.

3- Temel Başarı Metriklerini Tanımlayın

Sosyal medya pazarlama stratejinizin hedeflerini belirledikten sonra, etkinliklerini ölçmek için temel başarı metriklerinizi tanımlamanız gerekir.

Sosyal medya stratejilerinizin başarısını izlemek için basit, anlaşılır metrikler aramanız gerekir. işte dikkate alınması gereken beş önlem:

Bu metriklerin tümü sosyal medya pazarlama planınız için yararlı olmayacaktır.  Genel sosyal pazarlama hedeflerinizle uyumlu metrikleri seçmeniz gerekir.

Mesela sosyal medya üzerinden satış yapmak ana nedeninizse, web sitenize yönlendirme trafiğine ve ardından dönüşüme odaklanmalısınız. Marka imajınızı oluşturmak temel hedefinizse duyarlılığı ölçün.

4- Mevcut Sosyal Medya Varlığınızı Denetleyin

Hedef kitlenizi özetlediniz, çabalarınız için net hedefler belirlediniz ve temel başarı metriklerinizi belirlediniz.

Şimdi nasıl sıralandığını görmek için mevcut sosyal medya pazarlama varlığınızı denetlemeniz gerekiyor.

Şu anda sosyal medya alanında nerede durduğunuzu bilmeden, işletmeniz için etkili ve gerçekçi bir pazarlama planı oluşturamazsınız.

Peki mevcut sosyal medya varlığınızı denetlemeye nasıl gidiyorsunuz?

İşte pozisyonunuzu denetlerken bakmanız gereken birkaç alan:

  • En aktif olduğunuz sosyal medya ağları
  • Bu ağlardaki profillerinizin tamamen optimize edilip edilmediği
  • Her ağda kaç takipçiniz var?
  • Hangi platform size en yüksek yatırım getirisini sağlıyor?
  • Sosyal medya varlığınız rakiplerinizle nasıl karşılaştırılır?

Mevcut sosyal medya varlığınızı her zaman sosyal medya pazarlama planınızın hedeflerine göre denetlemelisiniz. Nihai hedeflerinizi etkileyecek her öğeyi kontrol ettiğinizden emin olun.

Hedeflerinizi, platformlarınızı, programınızı belirledikten ve yayınlamaya başladıktan sonra, ilerlemenizi takip etmek isteyeceksiniz. Bu, sosyal medya platformlarının analiz sistemleri veya Google Analytics aracılığıyla yapılabilir.

İzlenecek en yaygın metrikler şunlardır:

  • Tıklama: Amacınız web sitenize ziyaretçi çekmekse, yayınlarınızın aldığı tıklama sayısına ve yönlendirme trafiğine çok dikkat edin. Bu, hedef kitlenizin nerede aktif olduğunu ve satış huninizde nasıl hareket ettiklerini daha iyi anlamanızı sağlayacaktır.
  • Erişim ve gösterimler: Genellikle birbirleriyle karıştırılan gösterimler, yayınlarınızın toplam görülme sayısıdır. Erişim, gönderilerinizin benzersiz bir hesap tarafından toplam görülme sayısıdır. Her ikisini de ölçmek, hashtag kullanımı, gönderme sıklığı ve gönderme süreleri gibi şeyler hakkında size geri bildirim verecektir.
  • Etkileşim Oranı: Etkileşim, aldığınız sosyal etkileşimlerin sayısının, gösterim sayısına bölünmesiyle elde edilir. Bu metrik, sosyal medya çabalarınızın doğru kitleye ulaşıp ulaşmadığını, doğru mesajı iletip iletmediğini veya uygun hashtag’leri kullanıp kullanmadığını belirlemenize yardımcı olur.
  • Gönderi sayısı: Bu metrik genellikle göz ardı edilir, ancak genel başarınızla doğrudan ilişkilidir. Her sosyal medya kanalı için, her gün / hafta gönderi sayısını bulun. Çok fazla veya çok az gönderi planlamak boşa kürek çekmenize yol açabilir.

5- En İyi Sosyal Medya Yönetim Aracı’nı Seçin

Araçlar zor görevlerin tamamlanmasını kolaylaştırır ve sosyal medya pazarlama araçları da farklı değildir.

Sosyal medya yönetimi için en iyi araçları seçmek sadece çeşitli görevleri kolaylaştırmakla kalmayacak aynı zamanda size bir çok fazla zaman kazandıracaktır.

Bununla birlikte, doğru aracı seçmek, tüm sosyal medya araçlarının süper etkili olduğunu iddia ettiği için göz korkutucu bir görev olabilir.

Peki en iyisini nasıl seçebilirsiniz?

İşletmeniz için en iyi sosyal medya aracını seçmek için kendinize şu soruları sormalısınız:

  • Sosyal medya aracılığıyla neler başarmak istiyorsunuz?
  • Sizi bir sosyal medya aracı aramaya teşvik eden şey neydi?
  • Hangi sosyal medya ağlarını hedeflemek istiyorsunuz?
  • Ücretli sosyal medya kampanyaları yürütmek ister misiniz?
  • Sosyal dinleme yapmak ister misiniz?

Çoğu sosyal medya pazarlama aracı ücretsiz deneme sürümü ile kullanılabilir. Bu nedenle de herhangi bir nihai karar vermeden önce birkaç aracı test etmeniz önerilir. Doğru araçlarla etkili sosyal medya pazarlama süreci yürütebilirsiniz.

6- İçerik Oluşturma ve Düzenleme

Sosyal medya pazarlama stratejinizin başarısı veya başarısızlığı, oluşturduğunuz içeriğe bağlı olacaktır.

Sosyal medya kitlenizin genellikle en iyi yanıt verdiği birkaç içerik türü şunlardır:

  • İnsanların sorunlarını çözen eğlenceli ve faydalı içerikler
  • Farkındalığı yayan içerikler (adım adım kılavuzlar)
  • Liste
  • Eşantiyonlar ve yarışmalar
  • Kuponlar ve promosyonlar

Sosyal medya için içerik oluştururken başarı anahtarı paylaştığınız içeriğin kitleye özgü olmasını sağlamaktır. Bu, etkileşimi en üst düzeye çıkarmanıza ve marka bilinirliğini artırmanıza yardımcı olacaktır.

7- Bir Zamanlama Oluşturun

Hafta veya ay boyunca yayınlayacağınız içeriği listeleyen bir sosyal medya takvimi oluşturmak, tutarlılığı teşvik eder.

Örneğin, video yayınlarının Salı günleri iyi performans gösterdiğini, bağlantı paylaşımı yayınlarının ise Cumartesi günleri daha fazla tıklama aldığını görebilirsiniz. Bir sosyal medya takvimini ne kadar uzun süre korur ve yeni stratejileri test ederseniz o kadar başarılı olur.

Bir gönderiyi yayınladığınız belirli zaman eşit öneme sahiptir. İşletmenize veya sektörünüze bağlı olarak hafta içi sabah saat 5: 00’te yayınlamak büyük bir başarıya sahip olabilir veya bir milyon başka gönderinin altına gömülebilir.

8- Hedef Kitlenizle Etkileşim Kurun

Sosyal medya, markanızı ve sunmanız gereken her şeyi tanıtmanın harika bir yolu olsa da aynı zamanda insanların sosyal olması için tasarlanmıştır. Hedef kitlenizle etkileşim kurmak ve onları dinlemek, mesajınızı yaymak kadar önemlidir.

Müşteriler, bir markayla doğrudan konuşmak için sosyal medyayı diğer iletişim biçimlerinden daha fazla kullanıyor. Müşteriler ile etkileşim ihmal edilirse çalışmalar bir rakibi ziyaret etme olasılıklarının yüzde 30 daha fazla olduğunu göstermektedir.

Sosyal medyayı kullanıcılarınızla etkileşim kurmak için bir yer olarak kullanırsanız, gerçek ilişkiler kurarsınız.

9- Analiz Edin ve Optimize Edin

En iyi sosyal medya pazarlamacıları bile sosyal pazarlama planlarını bir deneme yanılma süreci ile formüle eder. Sosyal medya stratejilerini optimize etmek için verileri analiz etmek, sosyal medya pazarlama planınızın başarısı için kritik öneme sahiptir. Ayrıca sosyal pazarlama planınızda belirtildiği gibi temel unsurları izleyerek ve analiz ederek, çabalarınızın getirisini artırabilirsiniz.

Sosyal medya pazarlama planınızı nasıl analiz edebilir ve optimize edebilirsiniz?

Stratejilerinizin performansını, başlangıçta özetlediğiniz temel başarı metriklerine göre ölçmeniz ve ardından optimum başarı için planınızı değiştirmeniz gerekir.

Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinizi izlemek ve analiz etmek için Buffer veya Sprout Social gibi araçları kullanabilir, ardından bu metrikleri KPI‘larınıza göre ölçebilirsiniz.

Unutmayın, harika bir sosyal medya stratejisi asla başarısız olmaz. Sosyal medya yönetimi her zaman devam eden bir süreçtir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir