Sosyal Dinleme (Social Listening) Nedir? Nasıl Yapılır?

Sosyal Dinleme (Social Listening) Nedir? Nasıl Yapılır?

Sosyal medya platformlarında her konuda konuşulanlar hızlı bir şekilde değişiyor. Markalar başarılı olmak istiyorsa ürün ve hizmetleri ya da kendileri hakkındaki fısıltıları ve konuşmaları takip etmeleri gerekiyor. Sosyal dinleme terimi de burada devreye giriyor. Bir markanın ürünler ve hizmetleri hakkında insanların neler konuştukları ve ne söylediklerini anlama süreci sosyal dinleme olarak nitelendiriliyor.

Sosyal dinleme için genellikle belirli araçlar kullanılır. Bu süreci manuel olarak yürütmeniz de mümkündür. Ancak profesyonel şekilde yürütebilmek için bu işlemi profesyonel araçlar ile yapmalısınız. Öncelikle bir araç seçmeli ve dinlemek istediğiniz anahtar kelimeleri saptamalısınız.  Ardından belirli veriler elde edersiniz ve sosyal dinleme ile elde ettiğiniz verilere yönelik optimizasyonlar da yaparsınız.

Sosyal Dinleme (Social Listening) Nedir?

Sosyal dinleme, çevrimiçi konuşmaları izleme ve seçilen bir konuda sosyal platformlardan ve forumlardan veri toplama sürecidir. Bu bir marka, bir endüstri veya herhangi bir şey olabilir.

Toplanan veriler daha sonra markaların tüketici zihniyetini anlamasına, markanın çevrimiçi varlığını değerlendirmesine ve pazardaki yerini daha da netleştirmesine yardımcı olacak eğilimleri ve yararlı içgörüleri bulmak için analiz edilir. Bu bilgiler daha sonra ürün geliştirme, iş operasyonları, pazarlama, reklamcılık ve işletmenin diğer birçok alanına beslenir.

Sosyal dinleme, işletmeniz için önemli olan tüm bu çevrimiçi tartışmaları bulmak ve doğru eylemde bulunmak için bunları analiz etmekle ilgilidir. Örneğin, ürününüz hakkında geri bildirim ve içgörüler alabilir ve ardından müşterilerin ihtiyaçlarına göre geliştirebilirsiniz.

Sosyal Dinleme Neden Önemlidir?

Müşterinin duyarlı olması, istenen çözümü elde etmelerine yardımcı olmak için tüketicinin sorularına makul bir süre içinde düşünceli bir şekilde yanıt vermek. Sprout Social’dan bir rapor, customer’ların yüzde 48’inin kendilerine hızlı yanıt veren markalardan ürün veya hizmet satın alacağını gösteriyor. Bunun nedeni, tüketicilerin sosyal medyada görüşlerini dile getirmeleridir, çünkü duyulduklarını hissetmek isterler ve dikkatli izleme teknikleriyle onlara endişelerini dinlediğinizi gösterebilirsiniz. 

Sosyal medya, insanların kendilerini ifade etmeleri ve kutlamaları için değil, aynı zamanda hayal kırıklıklarını gidermek için de bir yerdir. Tüketiciler kötü bir müşteri deneyimiyle karşı karşıya kaldıklarında, yüzde 31’inden fazlası şikayetlerini dile getirmek için sosyal medyaya yöneliyor ve bu şikayetlerin yüzde 21’inden fazlası markalar tarafından ele alınmıyor. Müşteri şikayetlerine düşünceli bir şekilde yanıt vermenin yanı sıra, sorunlu noktalarını fark etmek için hızlı olmak, ürününüzü ve müşteri hizmetleri deneyimlerinizi de geliştirmenize yardımcı olacaktır.

Tanınmış iş adamlarından Richard Branson, “Markanız ancak itibarınız kadar iyidir” dedi. Marka itibarınızı olumlu bir şekilde oluşturmaya çalıştığınızda, katlanarak daha fazla müşteri çekmenize yardımcı olur. İyi marka itibarı, PR krizlerini makul bir şekilde ele almanıza yardımcı olur, marka bilinirliğinizi artırır ve rekabetinizi takip etmenizi sağlar.

Müşterileriniz karşılaştıkları sorunları dile getirirken, bunu görmezden gelemezsiniz ve bu sorunları izlemek yeterli değildir. Bunun yerine, sorunu daha derinlemesine inceleyerek ve sosyal dinlemeyi benimseyerek uygun çözümler üreterek en iyi çözümleri bulmak için bu örneklerden yararlanabilirsiniz. 

Sosyal Dinleme Nasıl Yapılır?

Dinleme süreci oldukça basittir ancak doğru marka izleme aracına ihtiyacınız olacaktır. Tabii ki, manuel olarak yapabilirsiniz, ancak çok daha fazla zaman alıcı ve daha az etkilidir.

İşte sosyal dinleme stratejinizi oluşturmanıza yardımcı olacak 6 adım:

  1. Adım: Hedeflerinizi Tanımlayın

Başlangıçta, hedeflerinizi tanımlamak için biraz zaman ayırın. Daha önce de belirttiğimiz gibi, birçok sosyal dinleme amacı vardır. Odağınızı kaybetmemeniz gerekir.

Bu yüzden amaçlarınızı tanımlamanızı tavsiye ediyoruz. Tabii ki, zamanla, hedefleriniz gelişebilir. Bunun hakkında daha sonra yolculuk sırasında güncellemeler yapabilirsiniz.

Peki, sosyal medya dinlemesinden ne öğrenmeyi umuyorsunuz? Ne tür bilgiler arıyorsunuz?

  1. Adım: Bir Sosyal Dinleme Aracı Seçin

Sosyal dinlemeyi manuel olarak yapabilir ve değerli sözleri tanımlamak için sosyal medya kanallarını araştırabilirsiniz, ancak etkili olmayacak bir teknik olacaktır.  Ayrıca .ok zaman alacak ve önemli yazıları kaçırma şansınız yüksek.

Araçlar, sosyal medya verilerini otomatik olarak araştırır ve en popüler ve önemli sözleri belirlemenize yardımcı olur.

Bu nedenle, hedeflerinizi yerine getirdikten sonra, işin çoğunu sizin için yapacak doğru aracı seçmenin zamanı geldi. Genellikle, bir aracı satın almadan önce test etmek için deneme sürümüne kaydolabilirsiniz.

Doğru aracı ararken, şu 5 faktörü kontrol edin:

  • İzlenen kaynakların sayısı
  • Hedeflerinizi destekleyecek özellikler
  • Uygun maliyetli fiyatlandırma
  • Araçlar inceleme web sitelerinde yayınlanan görüşler
  • Müşteri destek çözümü
  1. Adım: İzlemek İstediğiniz Anahtar Kelimeleri Seçin

Sosyal medya dinleme araçları, marka adlarını, hashtag’leri, belirli anahtar kelimeleri ve kelime öbeklerini içeren sözleri izleyebilir.

Şimdi, neyi izlemek istediğinizi tanımlayın. Hedeflerinizle eşleşen anahtar kelimeleri seçin.

Şunları düşünün:

  • Markanızın, ürününüzün veya hizmetinizin adı
  • Şirketinizin hashtag’i
  • Kampanyanıza özel hashtag
  • CEO’nuzun adı veya diğer önde gelen çalışanlar
  • İş nişinizle ilgili anahtar kelimeler.
  1. Adım: Bir İzleme Projesi Ayarlayın

Bir izleme projesi kurmak nispeten kolaydır. Çoğu sosyal medya dinleme aracı benzer bir öncüle dayanmaktadır.

Örnek olarak bir proje oluşturma sihirbazını görebilirsiniz. Bir projeyi çalıştırmak için bir şey ayarlamanız gerekir:

  • Anahtar kelime – projenizin veri toplayacağı ana anahtar kelime, hashtag veya kelime öbeği.
  1. Adım: Sosyal Dinleme Verileriyle Çalışın

Projeyi ayarladıktan sonra, sosyal dinleme verilerini keşfetmenin zamanı geldi. Daha sonra birisi sosyal medya platformlarında anahtar kelimelerinizden bahsettiğinde sonuçları görmeye başlarsınız.

  1. Adım: Optimize Edin, Genişletin ve Devam Edin

Bu aşamada, muhtemelen sosyal dinleme stratejilerinizi test ettiniz. Sonuçlarınızı en üst düzeye çıkarmanın ve daha da ileri gitmenin zamanı geldi.

Sosyal Dinlemeyi Kimler Kullanabilir?

İnsanlar çevrimiçi olarak her şey hakkında konuşurlar. Bu, hemen hemen her şirketin veya kuruluşun sosyal dinlemeyi kullanması için bir kapsam olduğu anlamına gelir. Düzgün bir şekilde yapıldığı sürece, öğrenilecek bir şey var.

  • B2C 

Bir B2C şirketiyseniz, müşterilerinizin markanız hakkında söylediklerini duymanın harika bir yoludur. Sizden çok mu bahsediyorlar yoksa olumsuz mu konuşuyorlar? En çok hangi ürünlerin tartışıldığını görebilir, geri bildirim toplayabilir ve demografileri hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

  • B2B

Bir B2B şirketi için, sosyal dinleme rekabetçi kıyaslama için de harika olabilir. Rakiplerinizden kimin en büyük ses payına sahip olduğuna bakabilir veya en son gelişmeleri takip edebilirsiniz. Bu, potansiyel müşteriler hakkında daha fazla bilgi edinmenin ötesindedir.

Örneğin, işletmelere satış yaparken, bunun gerçekleşmesi için insanlarla bağlantı kurmanız gerekir. CEO’lar veya CTO’lar gibi hedef karar vericilerinizi çalışabilir ve neyle ilgilendiklerini, demografilerini ve onlarla nasıl etkileşime gireceklerini görmek için sosyal dinlemeyi kullanabilirsiniz.

  • Hayır Kurumları

Kanserle mücadeleden yerel müzeye kadar, hayır kurumları sosyal dinlemeyi de kullanabilir. Belirli konularla ilgili konuşmalara bakmak, yaptığınız iş hakkında harika bir fikir verebilir. Bu nedenle kuruluşunuz hakkında söylenen olumsuz herhangi bir şeyin farkında olabilirsiniz.

Sosyal dinleme, bir sonraki kampanyanızı bile besleyerek yeni kitleleri ve potansiyel olarak bağışçıları belirlemenize ve çekmenize yardımcı olabilir.

  • Finansal Hizmetler Sektörü

Doğru teknolojiyle, yatırım kararları hakkında yararlı ve eyleme geçirilebilir bilgiler toplamak daha kolay olamazdı. Örneğin, potansiyel yatırım fırsatlarını veya durum tespitini araştırmak söz konusu olduğunda, geleneksel olarak, özel sermaye anlaşmalarının kapanması aylar sürebilir. Çünkü etrafındaki araştırma sürecinin emek yoğun ve dolayısıyla maliyetli olduğu bilinmektedir. Dijital tüketici içgörüleri, hızlı bir ölçekte istihbarat toplamak isteyen yatırımcılar için kullanışlı olabilir ve yatırım önerilerine olan güveni artırabilir.

  • Devlet Kurumları

Devlet daireleri bile sosyal dinlemeye katılabilir. Demografiyi anlamanın, şikayetleri almanın ve yeni politikalar veya stratejiler hakkında geri bildirim almanın çok sayıda yolu vardır.

Örneğin, Abu Dabi Kültür ve Turizm Bakanlığı (DCT), Abu Dabi’nin turizm endüstrisini geliştirmek ve pazarlamak için çalışıyor ve izleyicilerin her kanalda görmek istedikleri içerik türünü anlamak için sosyal sohbetleri izlemek için sosyal dinlemeyi kullanıyor.

Sosyal Dinleme Faydaları Nelerdir?

Sosyal dinleme güçlü bir pazarlama aracıdır. İşte sosyal medya pazarlamanızı ve marka stratejinizi geliştirmenize nasıl yardımcı olabileceğini gösteren faydalar;

  • Müşteri Hizmetlerinizi Geliştirin

Müşteri hizmetleri, sosyal dinlemenin çok popüler bir uygulamasıdır. İnternet, insanların ürün ve hizmetlerle ilgili kötü deneyimler hakkında atıp tuttukları bir yer haline geldi. Ayrıca, sorunlara çözüm ararlar ve markaları iyi hizmet için takdir ederler.

Sosyal dinleme, ürünleriyle ilgili sorunlarla karşılaşan müşterilerle ilgilenirken markalara büyük bir ayak uydurur.

  • Pazarlama Kampanyalarınızı İzleyin ve Ölçün

Günümüzde, özel hashtag kampanyaları görmek oldukça yaygındır. Özellikle erişimi ve kullanıcı katılımını artırmanın en etkili yollarından biri olduğu kanıtlandığı için bunu sıkça görebilirsiniz.

Sosyal ağlardaki çevrimiçi konuşmaları izlemek, markanızın pazarlama kampanyalarına fayda sağlayabilecek verileri toplamanıza yardımcı olacaktır.

Sosyal medya izleme araçları, pazarlama çabalarınızı değerlendirmede yardımcı olan erişim, etkileşim, duyarlılık ve diğer metrikleri otomatik olarak hesaplar.

  • Müşteri Etkileşimi İçin Sosyal Medya Dinlemeyi Kullanın

Günümüzde, daha fazla marka hayranları ve müşterileri ile çevrimiçi konuşmalar yapıyor. Bir kullanıcı internette bir marka veya tüm sektörle ilgili bir şey yayınladığında, sosyal medya yöneticileri izleyicilerle etkileşime girmek için oradadır.

Bu, İnternet’teki müşteri etkileşimini artırmak, çevrimiçi erişiminizi genişletmek ve kitlenizi kazanmak için harika bir yoldur.

  • Sosyal Medya Etkileyicilerini Tanımlayın

Etkileyicilerle işbirliği yapmak size ölçülebilir sonuçlar getirebilir. Tabii ki, şirketinizle veya değer teklifiyle gerçekten ilgilenen etkileyicilerle çalışmak en iyisidir.

  • Marka İtibarınızı Koruyun

En yaygın ve belirgin sosyal dinleme kullanım örneğidir ve aynı zamanda önemli bir durumdur. Çoğu zaman, olumsuz bir yoruma veya sahte bir yoruma hızlı yanıtlar verilebilir marka itibarı krizini önleyebilirsiniz.

Örneğin, marka kaçırma, birisinin genellikle kötü niyetli bir niyetle çevrimiçi olarak bir markanın kimliğine bürünmesidir. Bu, erken tespit edilmezse itibarınıza çok fazla zarar verebilir.

  • Satın Alma Karar Faktörlerini Ortaya Çıkarın

Hangi faktörlerin müşteri satın alma kararları üzerinde en büyük etkiye sahip olduğunu öğrenmek, muhtemelen sosyal dinlemeden elde edebileceğiniz en değerli müşteri içgörüsüdür.

Forumlarda ve diğer çevrimiçi platformlarda bırakılan öneriler genellikle bir kullanıcının tüketici kararlarını etkileyebilecek bir ürün veya hizmetle ilgili deneyiminin ayrıntılı, ilk elden açıklamalarını içerir.

  • Hedef Kitlenizin İhtiyaçlarına Göre Uyarlanmış İçerikler Hazırlayın

Blogcuların ve yazarların ana zorluklarından biri, ne hakkında yazılacağına dair fikirler bulmaktır. Sosyal dinleme, içerik ilhamı için yaygın olarak kullanılmaktadır.

Sosyal dinleme araçları, İnternet’te nelerin trend olduğu ve insanların ne hakkında okumak istedikleri hakkında içgörüler sağlayarak size yardımcı olabilir.

Bu oldukça basit bir işlemdir. Alakalı anahtar kelimeleri izlemeniz yeterlidir. Doğal olarak, anahtar kelime seçimi sektörünüze ve blogunuzun konusuna bağlıdır.

  • Pazarlama ve Rakip Araştırmalarınızı Yedekleyin

Yeni bir ürün sunmayı mı yoksa bir sosyal medya kampanyası mı uygulamayı planlıyorsunuz? Yoksa rakiplerinizin neler yaptığını bilmek ister misiniz?

Sosyal dinleme, işinizle alakalı tüm sözleri tespit etmenize yardımcı olacaktır. Bu, doğrudan ve dolaylı rakipleriniz hakkındaki konuşmaları dinlemeyi de içerir.

  • Organik Erişimin Değerini Ölçün

Organik erişiminizin değerini ölçmek, stratejilerinin sonuçlarını somut sayılar şeklinde bir yönetim kuruluna raporlaması gereken ajanslar ve CMO’lar için özellikle yararlıdır.

Bir TV reklamını izledikten sonra kaç kişinin satın alma kararı verdiğini kesin olarak tahmin edemezsiniz. Ancak, aynı reklamı internette görüntülerseniz, müşteri edinme sürecinin her adımında dönüşüm oranları hakkında kesin bilgiler toplayabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir