Site Hızı Nedir? Nasıl Optimize Edilir?

Site Hızı Nedir? Nasıl Optimize Edilir?

Web sitelerin temel amaçlarından biri kullanıcı trafiğini arttırmaktır. Bu amaç doğrultusunda yapılan çalışmaların başında SEO (arama motoru Optimizasyonu) gelir. Bu çalışmalar web site sahiplerinin en çok başvurduğu yollardan biridir.

SEO çalışmaları genel olarak Google algoritmalarına uygun şekilde yapılır. Google algoritmalarının önemsediği kıstaslardan biri ise site hızı olarak belirlenmiştir.

Google algoritmalarının temel odak noktası kullanıcı deneyiminin iyileştirilmesidir. Bunun nedeni ise Google’ın kullanıcılarını önemsemesi ve onlara daha iyi bir arama motoru sunmak istemesidir. Bu doğrultuda bünyesine katılan web sitelerine belirli kısıtlamalar ve yönlendirmelerde bulunur.

SEO çalışmaları ise, bu kısıtlamalar ve yönlendirmeler dikkate alınarak yapılır. Kullanıcıların girdikleri sitede daha hızlı şekilde işlem yapabilmesi kullanıcılar için önemlidir. Dolayısıyla bu ölçüt Google için de önem arz eder.

Web siteler için önemli olan kıstaslardan biri olan site hızı, sayfaların yüklenme hızı ve site içindeki işlemlerin hızını ifade eder. Bu hızlar birçok nedenden kaynaklı değişir.

Site Açılış Hızı Nedir?

Site hızı, sitenin kullanıcılar ve arama motoru tarayıcıları tarafından ne kadar hızlı ziyaret edilebildiğini gösteren metrik değerdir. Google kullanıcı deneyimi parametreleri içerisinde site hızı en önemli unsurdur.

Google sitelerin hızının ölçümü ile ilgili site sahiplerine metrik araçları sunarken, bu değerlerin sitenin SEO skoruna doğrudan etki edeceğini de belirtir. Site hızı, sitede kullanılan yazılımın özellikleri, kullanılan CSS kodları ve Java Script yükleri, sitenin içerisindeki görsellerin büyüklüğü ve sitenin üzerinde kurulu olduğu sunucunun niteliğine bağlıdır.

Google tüm bu özelliklerin hassasiyetle düzenlenmesini ve sitelerin en uygun açılış ve gezinme hızında olmasını ister. Özellikle Cache uygulamaları ve resimlerin optimize edilmesi hız üzerinde doğrudan ilişkilidir ki, bu unsurlar SEO unsurları içerisinde de ön sıralarda yer alır.

Peki, site hızı nasıl optimize edilir? Site hızını etkileyen faktörler şunlardır;

  • Alan adı seçimi: Alan adı seçimi sitenin hızını, web sitenin depolama alanı yönünden etkileyen faktördür. Depolama alanının büyüklüğü eğer yeterli değilse zaman içinde siteye yüklenen ögeler dolayısıyla site hızı düşecektir.
  • Web tasarım aşamasında kodların kullanım şekli: Web siteler tasarlanırken belirli kodlama dillerine ait kodlar kullanılır. (bkz. CSS, JavaScript)  Bu kodların web siteler için sağladığı hız, web site hızını etkiler. Dolayısıyla web siteler içinde kodların sıkıştırılarak kullanılması site hızının optimizasyonu için önemlidir.
  • Web site teması: Web sitede kullanılan temanın özellikleri site hızını doğrudan etkiler. Temanın SEO ile paralel seçilmesi, web site eklentileriyle uyumlu çalışması gibi kıstaslar önem arz eder.
  • Görsel SEO: Web site içinde yayınlanan görseller üzerine yapılan SEO çalışmaları site hızını iyileştirmek için önemli bir etkendir. Görsellerin isimlerinin bulunması, görsel alt metinlerinin yazılması, görsel URL’lerinde görseli tanımlayan anahtar kelimelerin bulunması gibi çalışmalar görsel SEO çalışmalarının temelini oluşturur.
  • Yönlendirmeler: Web site içinde yapılan yönlendirmelerin zincir haline gelmemesine dikkat edilmelidir. Bu hususta web sitede yönlendirme yapılacaksa yönlendirme yapılan sayfadan yönlendirilen sayfaya direkt bir geçiş olmalıdır. Aksi halde bir zincir oluşacak ve site hızı olumsuz etkilenecektir.
  • Hosting çalışmaları: Hosting genel manada web site içinde veri girişini ifade eder. Bu çalışmaların iyi ve uzman kişilerce yapılması web sitenin gelişmesini sağlar. Web sitenin yayınlanma aşamasında gerçekleşen Domain tanımlamalarını da bu hizmeti veren kişiler yapar. Alınan iyi bir Hosting hizmeti site hızını yükseltir.
  • Önbellek kullanımı: E-ticaret siteleri ve buna benzer sitelerde önbellek kullanımı önemlidir. Web siteyi ziyaret eden bir kullanıcı sayfa yüklendikten sonra sayfadan ayrılıp tekrar girdiğinde sayfa yüklemesi için gereken işlemler önbellekte tutulur. Böylelikle yükleme için tekrar beklenmez. Önbellek kullanımını “Expires” başlıkları şekillendirebilir. Bu yönüyle web siteler önbellek kullanımı için uygun gördükleri süreyi belirleyebilirler.

Site Hızı Hangi Araçlarla Nasıl Ölçülür?

site hızı puanı

Web sitelerin kullanıcı trafiğini daha sık hale getirmek için site hızı özelliğini geliştirmeleri gerekir. Peki, web siteler site hızlarını nereden öğrenebilirler? Bunun için şu siteler kullanılabilir;

  • GTMetrix
  • WebPageTest
  • Google Page Speed Insights
  • Site Speed (Google Analytics)
  • Google Test My Site

Web site hızları bu siteler vasıtasıyla ölçülebilir ve optimizasyon işlemleri yapılabilir. SEO çalışmalarının gerektirdiği hususlardan biri olan site hızı optimize edildiği takdirde aynı hizmeti veren rakip web sitelerden daha çok kullanıcı trafiği oluşturmak mümkündür.

E-ticaret sitelerinin en çok dikkat ettiği hususlardan biri web sitenin rahat bir şekilde gezilmesidir. Bu rahatlıktan kasıt ise sitenin yeterli hıza ulaşması ve bu yolla kullanıcıların sıkılmamasını sağlamaktır.

Firmaların müşteri potansiyelinin düşmesine sebep olabilecek bu faktörün asla göz ardı edilmemesi gerekir.

Site Hızı Neden Önemlidir?

Google gibi büyük arama motorları web sitelerin PR değerini belirli faktörlere göre belirler. Bu faktörler, kaliteli içerik üretimi, anahtar kelime kullanımı, web sitenin güncel tutulması ve site hızı gibi faktörlerdir. Bu başlık altında site hızının öneminden bahsedilecektir.

Web siteler arama motorlarının algoritmalarına uygun bir hale geldiklerinde daha üst sıralarda görünme şansı yakalarlar. Kullanıcılar yaptıkları aramalarda ise üst sıralarda gördükleri siteleri tercih ederler. Çünkü bu, web siteler için daha fazla kullanıcı ve daha karlı işler anlamına gelir.

SEO çalışmaları web site için bu noktada hayati bir önem arz eder. Bu çalışmalar tamamıyla kullanıcı odaklıdır ve müşteri memnuniyeti sağlamak için yapılır. Site hızının miktarı ise kullanıcıların memnuniyetini etkiler.

Dolayısıyla SEO çalışmalarının her adımının çok iyi tasarlanması gerekir. Bu doğrultuda yapılan çalışmalarla web sitenin arama motoru dizinine katılması sağlanabilir.

İnternet üzerinde yüzlerce site bulunur. Bu da rekabetin hat safhada olması demektir. Web site miktarı bu kadar fazlayken yapılacak her türlü optimizasyon çalışması rekabette söz konusu web siteyi üst sıralara çıkarır.

Yapılacak optimizasyon çalışmalarından olan site hızı optimizasyonu da bu noktada önem arz eder.

Site Hızı Düşük Olursa Ne Olur?

Web sitelerin sayfa yükleme hızı ve sunucu hızları olumsuz etkilere yol açar. Bu etkiler web site trafiğini azaltır ve kullanıcıların tercihlerini başka sitelerden yana yapmasına neden olur. Site hızının düşük olmasının doğuracağı başlıca sonuçlar şu şekilde sıralanabilir;

  • Site hızının düşük olması kullanıcıları sıkar ve web sitenin hemen çıkma oranları artar.
  • Sitenin yavaş olduğu fikri ziyaretçileri siteye girmekten alıkoyar.
  • Web site için yapılan SEO çalışmalarının boşa gitmesine neden olur. Çünkü bu çalışmalar bir bütündür ve algoritmalar bunlara çok dikkat eder. Site hızı kullanıcı deneyimini etkilediğinden arama motoru sonuç listesinde alt sıralara düşülebilir.

Markalar e-ticarette kullandıkları pazarlama ve reklamcılık yöntemleriyle daha büyük bir müşteri kitlesini hedeflerler. Bu hedefler doğrultusunda birçok çalışma gerçekleştirirler.

Yapılan bu çalışmalarla markalar; marka değeri, marka bilinirliği, farkındalığı, marka imajı gibi kimi kıstasları arttırmak ve yükseltmek isterler. Sektör içinde bulunan firmalarla olan rekabetin şekillenmesi bu değerlere bağlıdır.

Müşteriler ise alışveriş yapacakları firmaların daha güvenilir ve bilinir olmasını ister. Aksi halde alışveriş yapmak müşteri için risk anlamı taşır. Üstelik çoğu müşteri bu riski almaktan çekinir ve alışverişi yapmaz. Bu sonuçla satış yapan firma günden güne zarar eder.

Bütün bu etkenlerin temelinde kullanıcı deneyimi ve müşteri memnuniyeti yatar. Müşteri memnuniyeti için de web sitelerin daha iyi bir biçimde sunulması gerekir.

Web sitenin iyi sunulması ise SEO çalışmaları ile mümkündür. Bu bağlamda site hızının da iyileştirilip müşterilerin daha iyi bir Web sitesi ile karşılaşması sağlanmalıdır.

Blog ve forum sitelerinden de bahsedilecek olunursa; bu tür sitelerin amaçları temelde üye sayılarının artmasıdır. Web sitelerde paylaşım yapan kullanıcılar yüklenme sıkıntısı ile karşılaşırlarsa tekrar o sitede paylaşım yapmak istemezler.

Dolayısıyla bu tür blog ve forum sitelerinde de site hızı optimize edilmelidir. Aksi takdirde üye kaybı ve arama motorunda sıra kaybı gibi olaylar kaçınılmazdır.

Bütün bu bilgilere dayanarak söylenebilir ki; iyi bir görünürlük, kullanıcı trafiği isteniyorsa web sitenin amacı ve türü fark etmeksizin SEO çalışmaları ve site hızı optimizasyonu çalışmaları yapılmalıdır.

Site hızı nasıl arttırılır?

  • Web sitesinin, yazılımı için uygun sunucuda barındırılması, eğer yazılım gereksinimlerini karşılayan bir sunucu söz konusu değilse, sunucunun yükseltilmesi gerekir.
  • Web sitesinin yazılımı ve tema gibi bileşenleri ile arka planda çalışan eklenti ve uygulamalarının, nitelikli ve site hızını düşürmeyen bileşenler olması gerekir.
  • Web sitesinin içerik/kod oranının, içerik yönünde olması, kodların miktarının azaltılması siteyi hızlandırır.
  • Site içerisinde barındırılan görsel, video ve doküman gibi dosyaların, sıkıştırılması ve boyutlarının olabildiğince küçük tutulması gerekir.
  • Web sitesi ön belleğinin (Cache) verimli kullanılması, mümkünse LS Cache gibi ek sunucu desteği ile önbellekleme yapan araçların kullanılması siteyi hızlandırır.
  • CDN kullanmak, göreceli olarak site hızı yükseltir. Yurtiçine yayın yapan sitelerin yerli CDN firmalarını, yurtdışında çalışanların ise global örneklerini tercih etmesi uygun olacaktır.

Kaynaklar:

Kinsta https://kinsta.com/learn/page-speed/ Erişim Tarihi: 26 Eyl 2022, 08:24

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir