SEO Ne Zaman Çıktı? SEO’nun Evrimi

SEO Ne Zaman Çıktı? SEO’nun Evrimi

Birkaç ay önce Google’ın amacını araştırdık ve arama motorunun 1998’deki kuruluşundan bu yana gerçekleşen ve birçoğu arama motoru optimizasyonu veya SEO stratejileri üzerinde doğrudan etkisi olan güncellemeler dizisine ayrıntılı olarak baktık. Ancak SEO’nun Google’dan daha da geriye gittiğini biliyor muydunuz? SEO ne zaman çıktı ve SEO evrimi içeriğimizi başlatırken bize katılın ve SEO’nun 1994’ten bugüne evrimine birlikte bakalım.

  • Arama Motorunun Geçmişi

Google’ı düşünmeden arama motoru optimizasyonu hakkında konuşmak zor. Ancak SEO aslında Google’ın doğumundan önce başladı, çünkü Google ilk arama motoru değildi.

1991 yılında Tim Berners-Lee, dünyanın ilk web sitesini başlattı. Yıllar geçtikçe çok sayıda başka web sitesi ortaya çıktı. İnternet kalabalıklaştıkça, internet kullanıcılarının aradıkları bilgiyi bulmaları için basit bir yola ihtiyaç duyuldu. Böylece arama motoru, bilgiyi kataloglamanın ve sonuçları içerikte bulunan anahtar kelimelere ve diğer optimizasyon biçimlerine göre sıralamanın bir yolu olarak doğdu.

  • Archie

İlk arama motoru Archie olarak biliniyordu. Çok basitti ve sınırlı alana sahipti. Bu yüzden yalnızca mevcut sitelerin bir listesini sağladı, ancak bu sitelerin içeriğini göstermedi. Archie’yi takiben, internet kullanıcılarına çok fazla yardımcı olmayan bir dizi başka temel arama motoru vardı. 1994 yılına kadar, internette istediğinizi bulmak açısından işler biraz daha kolaylaşmaya başladı.

  • Infoseek, ALIWEB ve Yahoo

Infoseek, web sitesi sahiplerinin sayfalarını listelere dahil edilmek üzere göndermelerine izin veren en eski arama motorlarından biriydi. Ardından kullanıcıların dahil edilmek üzere web sayfaları göndermelerine izin veren ALIWEB ortaya çıktı. Ancak web sitesi sahipleri kendi sitelerini nasıl gönderecekleri konusunda bilgi sahibi değildi. Sonra bir devrim geldi: Yahoo! Bu, bugün arama motorlarından beklediğimiz şeye daha çok benziyordu ancak web sitesi sahipleri sitelerinin listelenmesinin uzun zaman aldığını fark ediyorlardı.

  • WebCrawler, LookSmart, Excite ve AltaVista

WebCrawler aynı yıl piyasaya sürüldü ancak büyük popülaritesi gündüz kullanılamayacağı anlamına geliyordu. Lycos kısa bir süre sonra takip etti ve daha gelişmiş arama parametrelerini kullanmaya başlayan ilk arama motorlarından biriydi. İnternet kullanıcıları için aramayı kolaylaştırdı. LookSmart ve Excite, 1995 yılında çok geride değildi ve aynı yıl AltaVista, doğal dil sorguları, gelişmiş arama teknikleri, arama ipuçları ve diğer kullanıcı dostu özelliklerinin yanı sıra web sitesi sahiplerinin 24 saat içinde kendi sitelerini ekleme veya silme yeteneği ile yeni bir soluk getirdi.

  • BackRub, Jeeves ve Google

1996’da BackRub ortaya çıktı. Bu, arama için geri bağlantıları kullanan, diğer web sitelerindeki alıntıları not ederek sayfaları sıralayan bir motordu. Bu nedenle başka bir sitede bir web sitesinden bahsetmek bir ‘güven oyu’ olarak kabul edilecekti. Web sitesi otoritesi ve güvenilirliği bu noktada önemli hale gelmeye başladı ve bu, kaç tane başka siteye bağlantı verildiğine ve bu sitelerin ne kadar güvenilir olduğuna dayanıyordu. BackRub aslında Google’ın ilk ipuçlarıydı.

O yılın ilerleyen zamanlarında, Ask Jeeves doğdu. Bu arama motoru, arama sorgularını eşleştirmeye çalışan insan editörlerle doğal dil kullandı. DirectHit teknolojisi, bağlantıları popülerliğe göre sıralamayı amaçladı ve siteler konuya özgü popülerliğe göre düzenlendi.

Ve sonunda 1998’de Google piyasaya sürüldü.

SEO Ne Zaman Başladı?

SEO aslında arama motoru optimizasyonunun resmi unvanı verilmeden önce başladı. SEO tekniklerinin, Yahoo!’nun piyasaya sürülmesinin ardından 1994 yılından itibaren ortaya çıktığı ve veri indeksleme ve sunumunu basitleştirdiği yaygın olarak kabul edilmektedir. Bu, anahtar kelimelerin hüküm sürdüğü zamandı ve anahtar kelime doldurma en temel SEO tekniğiydi.

SEO İfadesini İlk Kim, Ne Zaman Kullandı?

SEO gerçekten de 1994 gibi erken bir tarihten itibaren ilk formlarında uygulanmış olsa da pazarlama alanına 1997 yılına kadar resmi etiketi verilmedi.

Digital Entertainment yazarı Bob Heyman’a göre SEO ifadesi, 1997 yılına dayanan müzikal kökenlere sahiptir. Bu yüzden Bay Heyman, rock grubu Jefferson Starship’in yöneticisine, arama motoru optimizasyonu olarak bilinen şey için teşekkür etmek için sahip olduğumuzu söylüyor. Grubun web sitesinin yalnızca zamanın ana arama motorunun dördüncü sayfasında göründüğü gerçeğiyle ortaya çıkan yönetici, web tasarım ajansı ile görüşme gerçekleştirdi. Bu sayede arama motoru sıralamasının yeni bir şirket önceliği olacağına karar verildi.

Böylece ajans, organik arama sonuçlarının arama anahtar kelimesinin web sayfasında kaç kez göründüğüne göre yönetildiğini fark etti. Bu yüzden tasarımcılar gitti ve ‘Jefferson Starship’ kelimelerini siyah bir arka plan üzerinde küçük siyah baskıyla sayfada tekrar tekrar tekrarladılar. Ve tahmin edin ne oldu? Jefferson Starship web sitesi birinci pozisyona fırladı.

Bu yeni pazarlama alanı ‘arama motoru optimizasyonu’ olarak etiketlendi ve anahtar kelime doldurmanın yanı sıra, yakında Google olacak olan BackRub sayesinde yüksek arama sıralamaları oluşturmak amacıyla devam eden çok sayıda spam içerikli geri bağlantı da vardı. Ancak Google, internet kullanıcılarına çok daha değerli bir deneyim sunma misyonuyla ve gerçekten istedikleri sonuçlara yaklaşarak tüm bunları değiştirmeye hazırdı ve bekliyordu.

SEO Ne Zaman Etik Hale Geldi?

Milenyum’un ilk yıllarında devam eden çok sayıda etik olmayan arama optimizasyonu taktiği vardı. Sorun şu ki internet kullanıcıları bu taktiklerden fayda görmüyordu ve Google bundan hoşlanmıyordu.

Google’ın amacı dünyadaki bilgileri düzenlemek ve evrensel olarak erişilebilir ve kullanışlı hale getirmektir. Ama o zamanlar bu taktiği başarılı olmuyordu. Bu zamanlarda ‘siyah şapka’ teknikleri, web sitelerini sıralamanın en üstüne itiyordu, ancak bu siteler kullanıcıların istediği ilgili kalite bilgilerini sunmadı.

Google, arama sıralamaları için rekabet etme konusunda daha seviyeli bir oyun alanı yaratmada öncülük etti. Bu süre zarfında Cassandra ve Dominic gibi arama motoru tarafından spam içerikli geri bağlantıyı cezalandıran ve içerikteki anahtar kelime doldurmayı kıran Florida gibi çok sayıda algoritma güncellemesi uygulandı. Austin, meta etiket doldurmayı ve görünmez metni cezalandırarak bunu bir adım daha ileri götürdü.

Brendi Google tarafından sunulan ve Latent Semantic Indexing’i (LSI) tanıtan çok önemli bir güncellemeydi. Bu, Google’ın artık içerik alaka düzeyi açısından kullanıcılar için önemli olan alakalı anahtar kelimeleri anladığı anlamına geliyordu.

Böylece SEO’yu etik hale getirirken arama çok daha iyi bir kullanıcı deneyimi haline geldi.

Arama motoru pazarlamacısı için b  SEO’nun tüm yönlerinde en iyi uygulamayı sağlamak anlamına geliyordu. Web sitesi içeriğinin alakalı, iyi yazılmış ve okunması kolay olmasını sağlamak önemli hale geldi. İçerik yazarları, anahtar kelime doldurmayı, kullanıcının öğrenmek için yola çıktığı bilgileri sunmaya doğrudan bağlı olan semantik olarak zengin içerik lehine terk etmeye başladı.

Sayfa içi SEO taktikleri değişmeye başladı ve bugünün taktiklerine doğru SEO süreci gelişiyordu.

Kişiselleştirilmiş ve Kullanışlı Arama Deneyimi

Google, 2005 yılında daha kişiselleştirilmiş arama sonuçları sunmak için arama geçmişlerini kullanmaya başladığında internet kullanıcıları gerçekten de kendilerine sunulan sonuçların her zamankinden daha alakalı olduğunu görmeye başladılar. Ve sonra aynı yı  yerel işletmelere hem bilgi hem de ayrıntılı yol tarifi bulmak için sorunsuz bir yol sağlayan Google Haritalar geldi. Beş yıl sonra Google Rehber yerel ürün ve hizmetleri bulmayı daha da kolaylaştırdı. Daha sonra sesli arama devrimi geldi.

Arama artık kişiselleştirilmiş ve çok daha kullanışlı hale gelmişti. Arama motoru pazarlamacısı için tüm bunlar, içerik alaka düzeyine daha fazla odaklanma anlamına geliyordu ve kullanıcının amacının ortaya çıkan içerik tarafından yakalanmasını sağlıyordu. Ayrıca yerel SEO’nun fiziksel bir konuma veya yerel kitleye sahip işletmeler için her zamankinden daha önemli hale geleceği anlamına geliyordu çünkü artık kendilerini çevrimiçi pazarlamaları için özel bir alanları oldu.

SEO’yu Gelecekte Ne Bekliyor?

Arama motoru optimizasyonunun geleceğinin yapay zeka (AI) etrafında döneceği ve arama motoru pazarlamacısının değişime uyum sağlamak için düşüncelerini biraz değiştirmesi gerekeceği konusunda birçok konuşma var. Google’ın RankBrain algoritması, makine öğrenimi yoluyla arama sonuçlarını iyileştirerek kullanıcı niyeti ve sematik arama sorguları daha kolay çevrilir. Kişiselleştirme, yine yapay zeka aracılığıyla sonuçların daha büyük bir tahminiyle güçlendirilecek.

Arama motoru optimizasyonu son 25 yılda inanılmaz derecede değişti ve bugünün teknolojileri sayesinde evrim devam edecek gibi görünüyor.

Current Works olarak müşterilerimiz için en iyi sonuçları sağlamak için SEO’nun en iyi uygulamalarını ve günümüzün önde gelen teknolojilerini benimsiyoruz. İşinizi büyütmek için ihtiyacınız olan satışları artıracak geleceğe yönelik bir arama motoru optimizasyon stratejisi arıyorsanız hemen uzman SEO ekibimizle görüşebilirsiniz.

Kaynaklar:

Thomas Stern https://searchengineland.com/evolution-seo-trends-25-years-223424 Erişim Tarihi: 7 Mar 2023, 16:26

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir