SEO Terimler Sözlüğü

SEO Terimleri Sözlüğü

SEO çalışmaları yürütecekseniz veya bu alana yeni giriyorsanız bilmeniz gereken bazı SEO terimleri var. Arama motoru optimizasyonu her geçen gün gelişen dinamik bir süreçtir. Bu konuda yetkinlik kazanmak için öncelikle SEO’nun temelleri konusunda bilgi sahibi olmanız gerekiyor. Öncelikle SEO alanında en çok kullanılan terimleri takip etmeli ve bunları bilmelisiniz.

Ekibimiz sizin için SEO sektöründe en popüler olan terimleri bir araya getirdi. Ülkemizde ve dünyada SEO alanında en çok kullanılan terimleri araştırdık ve sizin için kısa bir sözlük oluşturduk. Gelin birlikte en sık kullanılan SEO terimleri listesine bir göz atalım. Merak ettiğiniz bir terim varsa ve listemizde yoksa bize yazarak bilgi alabilirsiniz.

SEO Terimler ve Anlamları

SEO terimler sözlüğü ile artık sizler de bu alana yabancı olmayacaksınız;

Arama motorlarına bir web sayfasının taşındığına dair bir sinyaldir. Orijinal sayfaya ulaşmaya çalışan bir kişi, en yakın eşleşen yeni bir sayfaya yönlendirilir.

Web sayfasının bulunamadığını gösteren bir tür teknik SEO hatasıdır. Bu hata genellikle sayfa taşındığı veya silindiği için ortaya çıkar.

  • Algoritma 

Arama motoru sonuçlarının sıralamasını hesaplayan bir formüldür. Bu algoritmalar, bir araştırmacıya belirli aramalarına göre en alakalı içeriği sağlama hedefiyle gelişir.

  • Alternatif Metin 

Arama motorlarına bir resmin yazılı bir açıklamasını sağlayan resimlere yerleştirilen etiketlerdir. “Alternatif metin” veya “alt etiketler” ismiyle de anılmaktadır. Alternatif metin eklemek, her şeyden önce, bir erişilebilirlik ilkesidir, ancak alternatif metin aynı zamanda arama motorlarının da anlam kazanmasına yardımcı olur.

Hızlandırılmış mobil sayfalar, mobil cihazlarda sayfa yüklemesini yıldırım hızında yapar. AMP en sık yayıncılar (haber siteleri) tarafından kullanılır.

  • Otorite 

Bir web sitesinin gücünün, zaman içinde geri bağlantılar yoluyla oluşturulan bir ölçümüdür. Yazılım şirketi Moz, web sitenizin Google’ın gözünde otoritesini hesaplamak için bir proxy görevi gören “alan adı otoritesi” için bir ölçüm aracına sahiptir. Daha güçlü otoriteye sahip bir web sitesi, içeriğinin daha hızlı ve kolay bir şekilde sıralanmasını sağlayacaktır.

  • Otomatik Oluşturulan İçerik 

İnsanlar tarafından yazılmayan, bunun yerine programlarla oluşturulan içeriktir.

Diğer web sitelerinden sizinkine yönlendiren bağlantılardır. Bu bağlantılar, otoriteyi (sıralama gücünü) bir web sitesinden diğerine geçirme yetenekleri nedeniyle değerlidir. En basit ifadeyle, bağlantılar web siteleri arasında güven oyu görevi görür. Bağlantıyı veren web sitesinin otoritesi ne kadar yüksek olursa, bu bağlantı işaret ettiği web sitesine o kadar fazla yetki geçer.

Google’ın kalite yönergelerini ihlal ederek arama motoru sıralamasını yükseltmeye çalışan uygulamalardır.

Bir web sitesinin sık sık güncellenen ve genellikle daha konuşma tarzında yazılmış bir bölümdür. Uzman içeriğinizi yayınlayabileceğiniz bir yer.

  • Bot 

Arama motoru örümcekleri veya web tarayıcıları için başka bir isim.

Web sitesinde yalnızca bir sayfayı görüntüledikten sonra ayrılan bir web sayfasına veya web sitesine gelen ziyaretçilerin yüzdesidir. Hemen çıkma oranı, sitenizle etkileşimin bir ölçüsüdür. “İyi bir hemen çıkma oranı” sektörden sektöre değişir ve ayrıca trafik kaynağına da bağlıdır.

  • Ekmek kırıntısı 

Geçerli konumunuzu web sitesinin yapısıyla ilişkili olarak gösteren bir gezinme öğesidir.

  • Kırık Bağlantı 

Web’de taşınan veya var olmayan bir sayfaya işaret eden bir bağlantıdır. Kırık bağlantılar arama motorları tarafından kaşlarını çattı, çünkü tarayıcılar kaynakları boşa harcayan çıkmazlara yönlendiriliyor.

  • Önbellek 

Web sayfalarının yükleme süresini iyileştirmek için web sitesi içeriğini geçici olarak depolayan teknolojidir.

  • ccTLD (Ülke Kodu Üst Düzey Etki Alanı) 

Ülkelerle ilişkili alan adlarını ifade eder, .tr örnek olarak Türkiye için tanınan ccTLD’dir.

  • Alıntı 

İşletmenizin adını, adresini ve telefon numarasını içeren işletme girişleridir. Yellowpages.com veya Apple Haritalar’ı düşünün.

Bağlantınızı gördüklerinde tıklayan kullanıcıların oranı, Google arama sonuçlarında görünür. Daha yüksek tıklama oranları, daha fazla tıklama veya ziyaret anlamına gelir. Web siteniz Google’ın tepesine ne kadar yakınsa, tıklama oranı o kadar yüksek olur.

  • Gizleme 

Arama motorlarına insan ziyaretçilere gösterilenden farklı içerik göstermesir.

İçerik Yönetim Sistemleri web sitelerine yapı ve güç sağlar. En yaygın içerik yönetim sistemleri WordPress, Wix ve Squarespace’i içerir. Bu yazılım platformları, dijital içerik oluşturmanıza ve yönetmenize yardımcı olur.

  • Rekabet 

Anahtar kelimelerinize göre sıralamaya ve trafik çekmeye çalışan diğer web siteleri. Sizinle aynı kitleye ulaşmaya çalışan diğer web siteleri.

  • İçerik Kraldır 

İçeriğin arama motoru optimizasyonu için önemini vurgulayan sık kullanılan bir ifadedir. Arama motorları içeriğe değer verir çünkü alaka düzeyinizin ve uzmanlığınızın kanıtıdır.

  • Dönüşüm 

Web sitenizde form doldurma veya satın alma işlemi gibi istenen bir işlemi tamamlayan bir ziyaretçidir.

  • Tarama 

Arama motorları web’i nasıl keşfeder ve web sayfalarını nasıl dizine ekler (takip eder).

Basamaklı Stil Sayfaları, yazı tiplerini, renkleri vb. içeriğin kendisinden bağımsız olarak kontrol ederek web sitelerinin iyi (veya kötü) görünmesini sağlar.

Kendi web sitenizdeki, sitenizin derinliklerindeki sayfalara işaret eden bir bağlantıdır (örneğin, ana sayfanıza değil). Bu bağlantılar, blog gönderileri gibi tek tek içerik parçaları için güven oyu görevi görür.

  • Dizinden çıkarılmış 

Google’ın dizininden kaldırılan bir sayfa veya sayfa grubudur.

  • Uzaklık 

Uzaklık (yerel paket bağlamında), yakınlığı veya arama yapan kişinin konumunu ve/veya sorguda belirtilen konumu ifade eder.

Bir alanın sıralama yeteneğini tahmin etmek için kullanılan Moz tarafından popülerleştirilen bir metrik; en iyi karşılaştırmalı metrik olarak kullanılır (ör. bir web sitesinin DA puanını doğrudan rakiplerininkiyle karşılaştırmak).

  • Alan Adı Kayıt Şirketi 

Bu, web adresinizi (alan adınızı) sizin için tutan şirketin adıdır. GoDaddy ve Güzelnet, popüler kayıt şirketlerine örnektir.

  • Yinelenen İçerik 

Alanlar veya tek bir alanın birden çok sayfası arasında paylaşılan içeriklerdir.

  • Nişan 

Arama yapanların arama sonuçlarından bir web sitesiyle nasıl etkileşimde bulunduğunu temsil eden verilerdir.

Bir arama motoru sonuç sayfasının üst kısmında görünen, başka bir web sayfasından çekilen ve Google.com görüntülenen içeriği içeren yanıt bloklarıdır.

  • Coğrafi Değiştiriciler 

Fiziksel bir konumu veya hizmet alanını tanımlar. “Pizza” coğrafi olarak değiştirilmemiştir, ancak örnek olarak “İzmir’deki pizza” dır.

Google’ın ücretli listeleme alanını www.google.com ve çok daha fazlasını güçlendiren bir reklam platformudur. Google Ads, tıklama başına maliyet temelinde satılır ve her boyuttaki işletme için kullanılabilir.

Google’ın web sitenizin performansını izlemenizi sağlayan ücretsiz, kurumsal düzeyde bir web analizi aracıdır.

  • Google İş Dünyası Rehberi 

Google’ın, Google Haritalar girişinizi yönetmek için kullandığı ücretsiz araç.

Hangi anahtar kelimelerin web sitenize trafik çektiğini, arama motorlarının içeriğinizi ne kadar iyi taradığını ve dizine eklediğini anlamanıza olanak tanıyan Google ile bir iletişim kanalıdır.

  • Google Kalite Yönergeleri 

Kötü amaçlı ve/veya arama sonuçlarını manipüle etmeyi amaçlayan yasak taktikleri ayrıntılarıyla açıklayan yayınlanmış yönergeler.

Bir sayfanın içeriğindeki, bir sayfanın üst bilgisini tanımlayan ve içerik bölümlerini düzenleyen etiketlerdir. Başlıklar, sayfalarınıza ve Google ödül yapılarına yapı sağlar. Başlıklar, içeriğinizi okunması kolay parçalara ayırdıkları için web sitesi ziyaretçileri için de önemlidir.

  • Bütünsel SEO 

Web sitenizi bugün ve yıllar boyunca başarı için konumlandıran ileri görüşlü, uzun vadeli SEO uygulamalarıdır.

Köprü Metni Biçimlendirme Dili, web sayfaları oluşturmak için kullanılan programlama kodudur.

  • Resim Döngüleri 

Resim, soldan sağa kaydırılabilir bazı SERP’lerle (aşağıdaki tanıma bakın) sonuçlanırdır.

  • Görüntü Sıkıştırma 

Görüntü kalitesini kaybetmeden görüntü dosyası boyutlarını küçültme işlemidir. Genellikle bir web sayfasını hızlandırmak için kullanılır, biraz sihir gibi.

  • Dizin 

Arama motoru tarayıcılarının topladığı tüm içeriğin veritabanını ifade eder. Bunu eski moda bir Rolodex veya kütüphane gibi düşünün.

  • Kasıt 

Niyet (SEO bağlamında), kullanıcıların arama çubuğuna yazılan kelimelerden ne istediklerini ifade eder.

Bir web sitesinde, bir sayfadan diğerine hiperlinkler kullanarak yapılan bağlantıdır.

  • Anahtar Kelime Zorluğu 

Anahtar kelime zorluğu, bir web sitesinin rakiplerini geride bırakma zorluğunun bir tahminidir (sayısal puan formu).

Hedef kitlenizin ürünlerinizi, hizmetlerinizi veya uzmanlığınızı aramak için kullandığı kelimeleri ve kelime öbeklerini belirleme sürecidir.

Bir sayfaya çok fazla anahtar kelime yerleştirmenin eski okul taktiğidir. Kötü bir okuma deneyimi yaratır, bu yüzden bundan kaçının.

Kullanıcıların arama çubuğuna girdiği kelimeler ve kelime öbekleridir. Anahtar kelimeler “arama sorguları” olarak da bilinir. Bu kelimeler ve kelime öbekleri için arama sonuçları, insanları markanıza, ürünlerinize ve hizmetlerinize yönlendirir.

Temel Performans Göstergesi, pazarlama girişiminizin genel kampanya hedefine ne kadar iyi ulaştığının bir ölçümüdür.

Web sitenizde, bir kişinin görüntüleyeceği ilk sayfa olarak hizmet veren herhangi bir sayfadır. Bazı açılış sayfalarının, tıklama başına ödeme reklamcılığını desteklemek gibi belirli amaçları vardır.

  • Yerel Paket 

Yerel işletmeleri temsil eden ve arama motoru sonuçları sayfasında görünen (genellikle) üç Google Haritalar girişinden oluşan bir gruptur.

  • Yerel Arama 

Salon veya elektrikçi gibi fiziksel varlığı olan bir işletmeyi çevrimiçi olarak tanıtmaktır. Yerel arama, Google Haritalar ile başlar.

Belirli bir nedenle arama çubuğuna girilen çok kelimeli ifadelerdir. Bu ifadeler toplam çevrimiçi aramaların %70’ini oluşturuyor. Örneğin, “çocuklar için en iyi kulaklıklar nelerdir” veya “yüzme turları için kablosuz kulaklıklar” gibi uzun kuyruklu anahtar kelimeler, kullanıcının bir şey satın almak istediğini ima eder. Bu anahtar kelimeler genellikle kısa kelime öbeklerinden daha az rekabetçidir ve daha yüksek dönüşüm oranlarına sahip olma eğilimindedir.

  • Meta Açıklamaları 

Her web sayfasının başlık kodundaki bir etikettir. Arama motorları genellikle bunları bir arama motoru sonuç sayfasında gördüğünüz listelerin açıklama bölümünde görüntülemek için kullanır. Meta açıklamalar, bir kişinin arama sonuçlarında girişinizi tıklama (veya tıklamama) olasılığına doğrudan katkıda bulunur.

  • Meta Yönergesi 

Her web sayfasının başlık kodunda bulunan kod parçacıklarıdır. Bu yönergeler web sitesi ziyaretçileri tarafından görülemez, ancak arama motoru botlarına bir sayfanın içeriğinin nasıl dizine ekleneceğine dair sayfa sayfa talimatlar sağlar.

  • Mobil Öncelikli Dizine Ekleme 

2018’de Google, sayfalarınızı masaüstü sürümü yerine web sitenizin mobil sürümüne göre taramaya ve dizine eklemeye başladı.

  • Gezinti 

Ziyaretçilerin bir web sitesindeki diğer sayfalara gitmesine yardımcı olan bağlantıların listesidir. Bunlar genellikle bir web sitesinin üst kısmında (“üst gezinme”), bir web sitesinin yan sütununda (“yandan gezinme”) veya bir web sitesinin altında (“altbilgi navigasyonu”) görünür.

  • Organik Arama 

Google, Yahoo ve Bing’de görüntülenen ücretsiz listelerdir.

  • Sayfa Hızı 

Bir web sayfasının yüklenmesi için gereken süredir. Sayfa hızı içinde birçok ek ölçüm vardır. Algılanan yükleme süresini ölçen İlk İçerikli Boya (FCP) gibi.

  • Sayfa Başlıkları 

Başlık etiketleri olarak da bilinir. Sayfa Başlıkları, her web sayfasının başlık kodundaki etiketlerdir. Arama motorları, bir arama motorları sonuç sayfasında gördüğünüz sonuçların bağlantılı başlıklarını oluşturmak için bunları kullanır. Sayfa başlıkları, bir kişinin kaydınızı tıklama olasılığını etkiler (tıklama oranı).

  • Tıklama Başına Ödeme 

PPC olarak da bilinir. Bir pazarlamacının web sitesi trafiği için tıklama başına maliyet veya ziyaret başına maliyet temelinde ödeme yaptığı bir pazarlama modeli.

  • İnsanlar ayrıca şunu da soruyor 

Bazı arama motoru sonuç sayfalarında görüntülenen ve arama sorgusuyla ilgili sorular ve yanıtlar içeren bir blok.

  • Kişiselleştirme 

Arama motorlarının, konumunuz veya geçmiş arama geçmişiniz gibi faktörlere göre gördüğünüz sonuçları özelleştirilmesidir.

  • Önem 

Belirginlik (yerel paket bağlamında), gerçek dünyada iyi bilinen ve sevilen işletmeleri ifade eder.

  • Sorgu 

Arama çubuğuna girilen bir kelime veya kelime dizisidir.

  • RankBrain 

Google’ın algoritmasının en alakalı arama sonuçlarını ödüllendiren bir makine öğrenimi yönüdür.

  • Sıralama 

Arama motoru sonuçlarının sırası, # 1 en iyisidir ve sayfanın en üstünde bulunur.

  • Yönlendirme 

Bir URL bir konumdan diğerine taşındığında kullanılır. Çoğu zaman, yeniden yönlendirme kalıcıdır (301 yönlendirme).

  • Rel=Kanonik 

Bir web sayfasının kodunda, arama motorlarına sayfanın hangi sürümünün orijinal olduğunu ve hangilerinin kopya veya kopya olduğunu söyleyen bir etikettir.

  • Alaka 

Web sitenizdeki içeriğin arama sorgularıyla alaka düzeyidir. İçeriğiniz ne kadar alakalı olursa, web sayfanızın arama sonuçlarında iyi performans gösterme (daha yüksek görünme) olasılığı da o kadar artar.

  • Duyarlı Tasarım 

Ziyaretçinin ekranının boyutuna ve yönüne bağlı olarak sorunsuz bir şekilde yeniden bir araya gelen içerik bloklarıyla web sitesi düzenleri oluşturma yöntemidir.

  • Robotlar.txt 

Web sitenizde, arama motorlarına nereye gitmemeleri gerektiğini söyleyen bir dosyadır.

  • Şema 

Web sitenizin öğelerini, arama motorlarının daha sonra çıkarabileceği ve arama motoru sonuç sayfalarında görüntüleyebileceği yapılandırılmış bilgilerle etiketleyen koddur. Örneğin, şema doğrudan arama sonuçlarında görünen tariflere güç verir.

  • Arama Hacmi 

Google gibi bir arama motoru kullanılarak tamamlanan tahmini ortalama aylık arama sayısıdır. Arama hacmi, her anahtar kelime için ayrı ayrı ölçülür.

  • Arama motoru 

Kullanıcı tarafından istek girişiyle eşleşen bir veritabanındaki öğeleri arayan bir bilgi alma programıdır.

  • Mevsimsel Trendler 

Anahtar kelimelerin zaman içindeki popülaritesi, örneğin “Cadılar Bayramı kostümleri” 31 Ekim’den önceki hafta en popüler olanıdır.

  • SEO 

Arama motoru optimizasyonu, web sitenizin ücretsiz (organik) anahtar kelime alanını kullanarak bulunmasını sağlama sanatı ve bilimidir.

  • SERP 

Arama Motoru Sonuç Sayfası, Google, Yahoo veya Bing’deki arama çubuğuna bir şey girdikten sonra gördüğünüz şeydir.

  • Kısa Kuyruk Anahtar Kelimeler 

Çevrimiçi olarak yapılan aramaların yaklaşık %30’u kısa ifadeler kullanıyor. “kulaklıklar” veya “satılık kulaklıklar” gibi anahtar kelimeler. Buna “kısa arama kuyruğu” denir ve kullanılan anahtar kelimelere “kısa kuyruklu anahtar kelimeler” denir. Bu anahtar kelimeler hem hacim hem de rekabet açısından yüksek olma eğilimindedir. Bu nedenle bu ifadelere genellikle erişilemez.

  • Site Haritası 

Bir web sitesindeki, tarayıcıların içeriği keşfetmek ve dizine eklemek için kullanabileceği URL’lerin listesidir.

  • Site Hızı 

Web sayfalarınızdan örnek bir grubun ne kadar hızlı yüklendiğinin bir ölçümüdür.

  • Site Yapısı 

Web sitenizin içeriğinin nasıl düzenlendiği. Örneğin, ana sayfa en üstteki (en önemli) sayfadır ve bunu ana navigasyonunuzda bulunanlar izler. Genellikle belirli bir sayfanın bulunduğu ana sayfadan uzaktaki tıklama sayısıyla tanımlanır.

  • Spam Puanı 

MOZ tarafından, bir alanın cezalandırılma riskini, cezalandırılan sitelerle yüksek oranda ilişkili olan bir dizi bayrak aracılığıyla ölçmek için kullanılan bir metriktir.

  • SSL Sertifikası

Güvenli Yuva Katmanı, sunucu ile web tarayıcısı arasında iletilen verileri şifrelerdir. Web sitenizin daha güvenli olan HTTPS olarak görünmesini sağlar.

  • Yapılandırılmış Veriler 

Arama motorlarına bir web sayfasının içeriği hakkında kesin bilgi veren kod snippet’leridir. Yapılandırılmış veriler, arama motorlarının arama sonuçlarında web sayfalarını kolayca organize etmelerini sağlar. Google’ın tarifleri, film saatlerini veya konser bilgilerini nasıl hızlı bir şekilde görüntülediğini hiç merak ettiniz mi? Yapılandırılmış veriler (Şema İşaretleme) krediyi alır.

  • Başlık Etiketi 

Web sayfasının başlığını belirten bir HTML öğesidir. Sayfa başlığı olarak da bilinir.

  • Trafik

 Web sitenize yapılan ziyaretlerdir.

  • URL 

Tek bir web sayfasının web adresidir.

  • Web Yöneticisi Yönergeleri 

Web sitesi sahiplerinin bulunacak, dizine eklenecek ve arama sonuçlarında iyi performans gösterecek içerik oluşturmasına yardımcı olmak amacıyla arama motorları tarafından yayınlanan yönergelerdir.

  • Beyaz Şapka SEO 

Google’ın kalite gereksinimlerine uygun SEO uygulamalarıdır.

  • XML Site Haritası 

Web sitenizde, arama motorlarına neyi keşfetmeleri gerektiğini söyleyen bir dosyadır. Web sitenizin özgeçmişine benzer.

  • Rank Brain

Google’ın algoritmasının, sorguları anlamak ve en iyi sonuçları sunmak için çalışan makine öğrenimi bileşenidir.

  • Duyarlı tasarım

Bir web sitesinin görüntülendiği herhangi bir cihaza uyum sağlamasına izin veren ve onu daha iyi bir kullanıcı deneyimi haline getiren bir tasarım uygulamasıdır.

  • RSS Feed

RSS, ‘gerçekten basit sendikasyon’ anlamına gelir. Bir web kaynağından yeni içerikle ilgili güncelleştirmeleri almanın abonelik tabanlı bir yoludur. Yeni içerik yayınladığınızda takipçilerinizin güncel kalmasına yardımcı olmak için web siteniz veya blogunuz için bir RSS akışı oluşturun.

Kaynaklar:

Shelley Walsh https://www.searchenginejournal.com/seo-glossary/432898/ Erişim Tarihi: 9 Kas 2022, 12:00

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir