SEO ROI Nedir? SEO ROI Nasıl Hesaplanır?

SEO ROI Nedir? SEO ROI Nasıl Hesaplanır?

SEO ROI, bir anahtar kelime için yapılan SEO çalışmasının o siteye ne kadar getiri sağlayacağının hesaplanmasıdır. Anahtar kelimenin ortalama aylık aranma hacmi, satılan ürünün fiyatı ve dönüşüm oranına göre hesaplanır. SEO ROI, ilk on sıra için ne kadar gelir elde edebileceğinizi gösterir.

Bir e-ticaret sitesi sahibi olanlar ve bu sitede SEO yapan kullanıcılar SEO çalışmalarının SEO ROI ile ne kadar olacağını test ederler. Böylece buna göre doğru ve kazançlı anahtar kelimeler için SEO çalışması yaparlar.

Yatırım Getirisi’nin kısaltması olan ROI, yatırım verimliliğini ölçmek için kullandığımız yöntemlerden biridir. İş noktasında bakarsak ROI ölçümü finansal faydayı ortaya koymaktadır. Yani yatırımınız için harcadığınız bedel karşılığında ne elde ettiğinizi gösterir. Yazımızda ROI yani yatırım getirisi sorusunu detaylı bir şekilde cevaplamaya çalışacağız. Ayrıca, yatırım getirisini nasıl hesaplayabileceğinizi adım adım detaylandıracağız. Yatırım getirisinin ne olduğunu ve nasıl hesaplandığını tüm detaylarıyla öğrenmek size finans ve ticarette her zaman avantaj sağlayacaktır.

ROI Hesaplaması Neden Önemli?

ROI ölçümleri, ticaretin her alanında ve yatırımın her adımında temel verilere erişmenizi sağlar. Varlıklarınızın başarılı olması ve zaten başarılı olan yatırımlarınızın devamlılığının sağlanması için ROI hesabı yapılması gerekmektedir. Kısacası ROI hesaplaması ile “Nereden ve ne kadar kar elde edebilirsiniz?” sorularına cevap bulabilirsiniz. YG’yi ölçtüğünüzde, karlı kampanyalar ile verimsiz kampanyalar arasında ayrım yapabilirsiniz. Böylece sonuçsuz kalan kampanyalarda yaptığınız yatırımı geri çekebilir, kazanç elde ettiğiniz kampanyaya yatırım yapabilir ve kazancınızı artırabilirsiniz.

İşletmenizin sermayesi, bütçenin kullanım durumu, üretim hacmi ve ürün tedarik durumları, satış forumları ve kanalları, reklam türleri ve stratejileri, pazarlama stratejileri gelecekteki sonuçları etkiler ve ROİ hesaplamasını daha gerçekçi hale getirir. 

E-ticarette ROI’nin Rolü Nedir?

E-ticaret profesyonel iş dünyasında önemli bir yer edinmiştir. Geleneksel ticaret anlayışının dijitalleşen versiyonu olan e-ticarette birçok uygulama farklı olsa da bazı değişmeyen unsurlar ticaretin temelini oluşturmaktadır. Yatırım analizi ile ilgili olarak, ROI metriği, geleneksel ticarette olduğu kadar e-ticarette de hayati önem taşır.

E-ticarette ROI ölçümü izlenebilir yatırımlar sayesinde daha verimli ve tutarlı bir şekilde yapılabilmektedir. Reklam ve pazarlama stratejisi, dijital adımlar ve işletmeler için teknoloji altyapıları gibi yatırım getirisine konu olabilecek veri üreten tüm aksiyonlar daha net planlanabileceği için e-ticarette bu metrik ele alınmalıdır.

SEO ROI (Yatırım Getirisi) Nasıl Hesaplanır?

ROI hesaplaması işletme sektörü, yapılan yatırımın türü, ürünün mevcut hacmi ve hesaplama yapılacak döneme göre gerçekleştirilmektedir. Yani birden fazla hesaplama formülü var. Formüllerin temeli yatırım, ürün maliyeti ve gelir kalemleri olduğu için ihtiyaca göre de şekillendirilebilmektedir. Daha verimli sonuçlar ürettiği için kullanılan en yaygın ROI denklemi şudur:

  • YG = (Gelir – (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)) / (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)

Ancak unutmayın SEO uzun vadeli bir çalışma olduğu için para çokomel eğirini kurmak daha zordur. Temel bir yatırım maliyeti olduğu için gelire odaklı birim yatırım planı yapmak zor olacaktır.

E-Ticaret Yatırımınızın Geri Dönüşünü Nasıl Ölçersiniz?

E-ticaret yatırımlarınız için öncelikle ölçülebilirlik ve dönüşüm takibi ROI hesaplaması için çok önemlidir. Bu nedenle, ölçüm de daha erişilebilir hale getirilir. E-ticaret siteniz için yapacağınız yatırımın ROI değerini ölçmek için formüldeki maddelerin sayısal verilerini yerlerine yerleştirmeniz yeterlidir.

ROI ve Zaman Nasıl Hesaplanır?

Yatırım getirisi genellikle finansal varlıklar üzerinden değerlendirilse de yukarıda da vurguladığımız gibi farklı değerleri de değerlendirmek mümkündür. Bunlardan ilki zamandır. Örneğin çalıştığınız işyerinde aylık olarak 10000 TL kazanıyorsunuz diyelim. Zaman içindeki ROI’yi hesaplamak için, aylık çalışma saatlerinizi yatırım maliyeti olarak düşünmeniz gerekir.

Haftada 45 saat, yani ayda 180 saat çalışarak 1000 lira kazanıyorsanız, ROI’nizi aynı formülle hesaplayabilirsiniz. Elbette zaman ve kazançlar toplandığında yüzde üzerinden bir oran belirlemek mümkün değil. Çünkü hesaplanan değerler farklı bir kategoride yer almaktadır. Ancak bu örnek için saatlik kazancınız 54 lira civarında olacaktır.

ROI Hesaplama Araçları

Yukarıdaki her iki seçenek de sizin için geçerli değilse ROI hesaplama araçlarını kullanmak mümkündür. Bu araçların yatırım getirisi hesaplamasına dahil edilmesi genellikle unutulur. Bazı firmalar bu hesaplama araçlarının maliyetini teknolojinin ana gider kalemi altında toplamayı tercih etmektedir. Ancak, tamamen doğru bir yatırım getirisi hesaplamak için bu araçların masraflarını hesaplamanıza dahil etmeniz faydalı olacaktır.

Örneğin, SEMrush kullanıyorsanız, ROI hesaplamanızda kullandığınız diğer ücretli yazılımlara ek olarak bu aracın aylık ödemesine de sahip olmanız gerekir. Bazen şirketteki farklı departmanlar da bu araçları kullanabilir. Bu durumda ekibinizin diğer departmanlara göre bu aracı kullanma yüzdesini belirleyerek hesaplayabilirsiniz.

Yaptığınız harcamaların tamamı ile ROI hesabında yatırım bölümünü destekleyebilirsiniz. Bu süreçte harcamalarda aylık dalgalanmalar olması olasıdır. Bu nedenle aylık değerlendirmelerde değişiklikleri normal kabul etmelisiniz.

  • Google Analytics: Sosyal medya kampanyalarından web sitesi trafiğini, dönüşümleri ve kayıtları izleyin.
  • Facebook Pixel: Potansiyel müşterilerden satışa kadar her şey dahil olmak üzere Facebook reklamlarından gelen dönüşümleri izlemenizi sağlayan, web siteniz için bir kod. Piksel özelliğini Facebook’da reklam platformu ve sosyal medya reklam optimizasyonu hedefleme araçlarını kullanarak hesaplama yapabilirsiniz.
  • UTM parametreleri: Web sitesi ziyaretçileri ve trafik kaynakları  gibi tüm verileri izleyebilmek için URL’ye kısa metin kodlarını eklemeniz yeterli olur.  Bu parametreleri Google Analytics tarzında analiz programları ile takip edilebilir. Yüksek seviyeden (hangi ağların en iyi performansı gösterdiği) karmaşık seviyeye (belirli bir sayfaya en fazla trafiği alan gönderi) kadar sosyal medya başarınızın ayrıntılı bir resmini verirler.

ROI Nasıl Artırılır?

ROI konusunda bir ölçüm yapabilmek için daha önceki eylemlerinizi dikkate almalısınız. Sonrasında bunu ilerleyen dönemdeki stratejinizi optimize ederken de kullanabilirsiniz;

Yatırım getirisini artırmak için size şu konularda öneriler sunalım.

  1. Analiz ve Optimizasyon Sürecini Yürütün

Sosyal medya üzerinde reklam yayınladığınızı varsayalım. Farklı hedef kitle ve reklam türleri konusunda denemelerinizi gerçekleştirin. Daha sonra benzer reklamlarda içerik ve görselleri farklı hale getirin. En iyi sonucu verecek yöntemi bulana kadar devam edin ve optimizasyonu planlayın. 

  1. Test Sürecinde Verilere Bakın

Mesela birden fazla ürün fotoğrafı olan tweet’lerin dönüşümünün yüksek olduğunu saptamış olabilirsiniz. Ek olarak “nasıl yapılır?” içeriklerinizin daha fazla çalıştığını ve performansının yüksek olduğunu saptayabilirsiniz. Burada gerekli verileri toplayın ve analiz sürecinden sonra yapılandırarak kullanılabilir hale getirin. 

Bu süreçten sonra değerlendirmenizin doğruluğu için belirli metrikleri ayarlayarak devam edin. UTM parametreleri ekleyerek Google Analytics üzerinde bir dönüşüm hunisi de oluşturun.

  1. Stratejilerinizi Sürekli Güncel Tutun 

İnternet üzerinde sürekli bir değişim söz konusudur.  Bu nedenle de hedef kitlenize ulaşmanızı sağlayacak kanallar, içerikler ve stratejiler sürekli olarak değişiyor. Bu yüzden sürekli olarak test yaparak stratejinizi güncel tutun.

Hedeflerinize daha etkili şekilde ulaşmak için stratejiniz her zaman güncel olmalıdır. Çünkü müşterilerinizin talep ve ihtiyaçları sürekli olarak değişir. Bu nedenle işletmenizin hedef kitlesini tanıması ve yatırım getirilerini buna göre hesaplaması gerekir. Değişen trendlere, müşteri ihtiyaçlarına göre iletişim kanalı, içerik ve stratejilerinizi güncellerseniz yatırım getiriniz maksimum seviyeye çıkabilir.

https://www.semrush.com/blog/seo-roi/

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir