Sanal Gerçeklik Nedir? Virtual Reality (VR) Nedir?

Sanal Gerçeklik Nedir? Virtual Reality (VR) Nedir?

Sanal dünya her geçen gün hayatımızın içine giriyor. Özellikle son yıllarda en çok konuşulan terimlerin başında sanal gerçeklik geliyor. Sanal gerçeklik, gerçek olmayan bir ortamın bilgisayarda canlandırılmasıdır. Bu terimi hem oyun sektöründe hem de eğitim sektöründe kullanabiliyoruz. Özellikle eğitim süreçleri zor olan sektörlerde sanal gerçeklik ile birçok senaryo geliştirilebiliyor.

Bu işlem aynı zamanda simülasyon dışında mimari, tıp ve ürün tasarımı gibi birçok alanda da kullanılıyor. Bu ortamlarda gerçeklik yaşam ile birebir bir ortam söz konusudur.  Sanal gerçeklik kulaklık ekranı, kafa izleme, el takibi, oda kantarı takibi gibi farklı cihazlarla bir arada çalışır. Kullanıcılar bu ekipmanlar sayesinde gerçek bir deneyim yaşar.

Sanal Gerçeklik Tarihi

Bugünün VR’sinin atası 1950’lere kadar uzanıyor. Bu orijinal sanal gerçeklik icatlarının arkasındaki adam Martin Heilig’di. Tüm duyuları video, ses, kokular ve hatta rüzgar gibi atmosferik etkilerle uyaran bir kabin şeklinde bir VR makinesi olan ‘Sensorama’yı yaratarak başladı. Kısa bir süre sonra kafaya monte stereoskopik bir televizyon cihazı olan ‘Telesfer Maskesi’ için patent başvurusunda bulundu. 

Birkaç yıl sonra 1968’de Ivan Sutherland ve Bob Sproull hareket izleme özelliğine sahip ilk başa monte ekran olduğuna inanılan ‘Demokles’in Kılıcı’nı yarattılar – böylece video başınız döndüğünde hareket edecekti. 

Önümüzdeki birkaç on yıl boyunca Jaron Lanier ve Thomas Zimmerman 1994 yılında VPL Research’ü kurana kadar NASA ve ordu da dahil olmak üzere çeşitli endüstrilerde birçok sanal gerçeklik cihazı icat edildi. VR kulaklıklarını ve diğer ürünlerini satan ilk şirket olduğuna inanılan VPL Research, ilk kez ‘Sanal Gerçeklik’ terimini de icat etti.

Sega ve Nintendo gibi oyun şirketleri daha sonra 1990’lar boyunca VR’yi ileriye taşıdı ve dünya çapında kullanılan arcade tarzı sanal gerçeklik makineleri ve kulaklıkları yarattı. Daha sonra 2010 yılında Palmer Luckey, VR’nin geleceğini değiştirecek bir prototip VR gözlüğü yarattı. Buna Oculus Rift adını verdi.

Sanal Gerçeklik Nedir?

Sanal gerçeklik (VR), üç boyutlu bir ortamın bilgisayar tarafından oluşturulan bir simülasyonu, kullanıcıların sensörlü eldivenler veya ekran donanımlı bir kulaklık gibi özel donanımlar takarak onunla etkileşime girmesidir. VR, oyun, eğitim ve terapi dahil olmak üzere birçok farklı uygulamaya sahiptir.

VR, kullanıcılara sanal dünyada gerçekten varmış gibi hissettirerek bir daldırma hissi vermeyi amaçlamaktadır. Bunu başarmak için yüksek çözünürlüklü grafikler, 3D ses ve dokunsal geri bildirim (kullanıcıya bilgi iletmek için dokunma duyularının kullanılması) kullanılır.

Son yıllarda, VR teknolojisi önemli ölçüde gelişmiştir ve artık tüketiciler tarafından daha yaygın olarak kullanılabilir. Yakın gelecekte eğlence, eğitim ve sağlık gibi sektörler üzerinde önemli bir etkiye sahip olması beklenmektedir.

Sanal Gerçeklik Türleri

Bağımsız VR, kulaklık kablosuz olarak doğrudan İnternet’e ve VR uygulamalarına erişilebilen bir uygulama mağazasına veya benzerine bağlı olduğu için büyük esneklik sunar.

VR ortamını oluşturmak için harici bir cihaza gerek yoktur (kulaklığı ilk kullanımda kurmak için bir akıllı telefon veya tablet gerekmesine rağmen), bu nedenle maliyetler minimumda tutulur. Bununla birlikte, bazı sınırlamalar vardır – tüm bilgi işlem gücü kulaklıkta bulunduğundan, kablosuz bağlantı tutarlı veya yeterince hızlı değilse, yalnızca sınırlı işlem gücü, depolama kapasitesi ve görüntü kalitesi zarar görebilir.

PC destekli VR söz konusu olduğunda, deneyim çoğunlukla daha akıcı kare hızları ve daha iyi görsel kalite sunan daha yüksek özellikli modellere sahip grafik kartı (GPU) tarafından belirlenir. Ayrıca, daha karmaşık VR ortamlarının iyi çalışmasını sağlamak ve bir uygulama mağazasından ziyade VR’ye hazır PC uygulamalarına erişmek için bir PC’de çok daha fazla işlemci gücü ve depolama alanı olacaktır.

Dezavantajı, bu gelişmiş deneyimin daha kaliteli bir deneyim sağlamak için PC’ye bağlanması (bir HDMI kablosu kullanılarak) gerektiğidir. Maliyetler de daha yüksek olacaktır. Birden fazla VR başlığının, aynı ortamda veya birden fazla eşzamanlı kullanıcı deneyimi oluşturmak için sanal makine (VM) yazılımı kullanılarak özellikle güçlü bir PC tarafından desteklenebileceğini belirtmekte fayda var.

Bu yaklaşımlar farklı olsa da, en yeni VR kulaklıkları her iki seçeneği de sunar – PC olmadan çalışabilmek, ancak daha güçlü bir ortam oluşturmak için ek bir kabloyla birine bağlanma yeteneğine sahip olmak. Bu yaklaşım her iki VR dünyasının da en iyisini sağlar.

Sanal Gerçeklik Nasıl Çalışır?

Özünde, VR teknolojisinin tek bir amacı vardır: ayarları ve ortamları, insan beynini gerçeklik olarak kabul etmeye kandıracak kadar gerçekçi bir şekilde simüle etmek. Bilimsel bir bakış açısından, her şey beynimizin etrafımızdaki dünyanın zihinsel bir resmini geliştirmek için gördüğümüz şeyleri nasıl yorumladığını anlamakla başlar. Basitçe söylemek gerekirse, gerçeklik algımız, deneyimlerimizi bir rehber olarak kullanarak geliştirdiğimiz kurallara dayanmaktadır.

Örneğin, gökyüzünü gördüğümüzde, bize hangi yönün yukarı çıktığını söyler. Tanımlayabileceğimiz nesneleri gördüğümüzde, mesafeyi yargılamak için birbirlerine göre boyutlarını kullanabiliriz. Işık kaynaklarını, etrafımızdaki nesnelerin oluşturduğu gölgeleri yakalayarak da tespit edebiliriz. VR tasarımcıları, bu geleneksel kuralları, zihinsel gerçeklik beklentilerimize uyan sanal ortamlar oluşturmak için kullanabilirler. Bunu yaptıklarında, sonuç, gerçek olarak yorumladığımız kesintisiz bir deneyimdir.

  • Kulaklık Ekranı

VR ekranı, gözlük ekranına bir video sinyali gönderildiğinde oluşturulur. VR kulaklıkları, her bir göz için resmi odaklamak ve yeniden şekillendirmek için gözlerinizin arasına yerleştirilmiş lenslerle iki LCD ekran kullanma eğilimindedir ve iki gözümüzün her birinin dünyayı nasıl gördüğü konusunda taklit etmek için iki 2D görüntüyü açılandırarak stereoskopik bir 3D görüntü oluşturur.

Bu iki görüntü ve kulaklığın sarmal doğası (gözlükler gibi) bir araya gelerek geniş bir görüş alanı sunarak sürükleyiciliği artırır. Çoğu kulaklık, gerçekliği taklit edecek kadar geniş olan 100 – 110 derecelik bir görüş alanı sunar, ancak ekranların yeterince yüksek kare hızına sahip olmasını sağlamak önemlidir. Ortaya çıkan resmin ikna edici olması için, saniyede yaklaşık 90 kare (fps) minimum kare hızı önerilir.

  • Kafa İzleme

Kafa izleme, bir VR gözlüğü taktığınızda, önünüzdeki resmin yukarı, aşağı ve yan yana bakarken veya başınızı açılandırırken kaydığı anlamına gelir. Bir sistem, baş hareketlerini ileri ve geri, yandan yana ve omuzdan omuza, aksi takdirde pitch, yaw ve roll olarak da bilinir. Jiroskop, ivmeölçer ve manyetometre gibi bir kafa izleme sisteminde kullanılabilecek birkaç farklı iç bileşen vardır.

Kulaklıklar, hareket halindeyken 360 derecelik hareketi izlemenize yardımcı olmak için ön plakaya yerleştirilmiş LED’leri veya kameraları da kullanabilir. Kafa izleme teknolojisinin etkili olması için düşük gecikme süresine ihtiyacı vardır.

  • El Takibi

Sanal bir ortamla etkileşime girmek için içine girmenin bir yoluna ihtiyacınız var – bu, klavye, fare, joystick veya gamepad veya el kumandaları gibi olağan şüphelilerle yapılabilir. Tipik olarak, VR alanında dokunma veya doku hissi sunan dokunsal geri bildirim gibi özelliklere izin verdikleri için denetleyiciler kullanılırken daha fazla girdi ve esneklik kazanılır. Denetleyici veya el eylemleri, kullanıcının oluşturulan VR ortamıyla etkileşime girmesini sağlar.

  • Oda Kantarı Takibi

Şimdiye kadar baktığımız unsurlar, VR’nin kullanıcıyla statik bir konumda kullanılmasıyla ilgilidir. Bununla birlikte, çok daha büyük bir VR ortamı oluşturmak için hareket edecek bir alan tanımlamak mümkündür. Bu iki şekilde yapılabilir; birincisi, bağımsız bir kulaklık kullanırken alanınızı çizerek ve böylece VR ortamınızın keyfi sınırlarını tanımlayarak:

Alternatif olarak, alanınızın sınırlarını oluşturmak için PC’ye bağlı harici sensörler (baz istasyonları olarak adlandırılır) kullanılabilir. Bunlar daha sonra sadece VR alanınızın sınırlarını tanımlamakla kalmaz, aynı zamanda hareketinizi izlemek için de hareket eder.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir