Sağlık Turizmi Komisyonculuğu Nedir, Nasıl Yapılır?

Sağlık Turizmi Komisyonculuğu Nedir, Nasıl Yapılır ?

Sağlık turizmi, medikal hizmet almak amacıyla bir kişinin bulunduğu ülkeden başka bir ülkeye seyahat etmesidir. Birçok kişi günümüzde sağlık turizminin nimetlerinden faydalanmaktadır.

Türkiye, sağlık turizmi konusunda nam salmıştır. İspanya, Fransa, Almanya gibi Avrupa ülkelerinin yanı sıra Orta Doğu’dan da çok sayıda hasta tedavi olmak amacıyla ülkemize gelmiştir. Sağlık turizmi komisyonculuğu da sektörün yurtdışına açılması ile birlikte yeni bir soluk kazanmıştır. Birçok hasta da sağlık turizmine sıcak bakmaktadır. 

Bunun nedenlerini şu şekilde sıralamamız mümkündür:

Düşük maliyet seçenekleri her hizmette olduğu gibi sağlık alanında da önemlidir. Sağlık turizminin en önemli sebeplerinden bir tanesi kendi ülkesine nazaran başka bir ülkede alacağı sağlık hizmeti daha uygun fiyatlı olduğu için tercih sebebi olmayı başarmıştır.

Bir diğer tercih sebeplerinden bir tanesiyse bekleme listesi gibi zaman kaybı yaratacak bir durumun olmamasıdır. Bu da herhangi bir bekleme yaşanmadan zahmetsizce hizmet alımını kolaylaştırmaktadır.

Ek olarak, bazı hastalar kendi ülkelerinde mevcut olmayan uygulamaları da tercih edebilmektedirler. Bu nedenle başka bir ülkede tedavi hizmeti almak birçok hasta için cazip bir seçenek halini almıştır.

Öte yandan bakım kalitesindeki tutarsızlık, medikal turizm endüstrisi için önemli bir sorundur. Uluslararası sağlık hizmetlerinin standardizasyonu için uygulanan birincil mekanizmalardan bir tanesi akreditasyondur. Sağlıkta uluslararası akreditasyon, sağlık turizmi tesislerinin temel güvenlik standartlarını karşılamasını, eğitimli personele sahip olmasını ve sunulan prosedürleri yerine getirmek için uygun tıbbi ekipmana sahip olmasını sağlar. 

Kısacası insanların sağlıklarını korumak, şifa bulmak ve tedavi olmak amacıyla ülkeler arasında yaptıkları seyahatlerin tümüne sağlık turizmi olarak tanımlanmaktadır. Sağlık turizmi hizmetleri hem hastayı iyileştirmeyi hem de ailelerine farklı hizmetler sunmayı amaçlamaktadır.

Sağlık Turizmi Komisyonculuğu Nedir?

Sağlık turizmi komisyonculuğu, sağlık kuruluşları veya sağlık turizmi acentelerine, belli komisyonlar karşılığında hasta bilgisi sağlama uygulamasıdır. Bu iş modelini gerçekleştirenler doğrudan sağlık turizmi yapmazlar. Uluslararası hasta tedarik eden bu kişi ya da kuruşlar, kendi pazarlama ağlarını kurar ve sağlık kuruluşları ile acentelere hastaların taleplerini iletirler. Batıda uzun yıllarıdır sürdürülen bu işlemler, ülkemizde günümüzün yükselen iş modelleri içerisinde yer alır.

Acente veya sağlık kuruluşu bu kuruluş veya kişilerden tedavi hizmeti talep eden hastaların telefon veya diğer iletişim bilgilerini alarak hastaya ulaşabilir. Bunun yanında, komisyoncu; hastayı doğrudan acente veya sağlık kuruluşuna da yönlendirebilir. Burada uygulanacak model, taraflar arasındaki anlaşmaya göre değişkendir.

Sağlık Turizmi Neden Önemlidir?

Yıllara Göre Türkiye'yi Ziyaret Eden Sağlık Turistleri ( kaynak: https://www.ushas.com.tr/en/health-tourism-data/ )
Yıllara Göre Türkiye’yi Ziyaret Eden Sağlık Turistleri ( kaynak: https://www.ushas.com.tr/en/health-tourism-data/ )

Medikal turizmin büyümesinin maliyet farklılıkları, bulunabilirlik, kalite ve daha az bekleme süresi gibi çeşitli nedenleri vardır .

Sağlık turistlerinin başlıca motivasyon faktörleri arasında düşük maliyet, daha iyi bakım, en son teknoloji ile tedavi, hizmetler, sosyal kültürel faktörler, yasal sonuçlar, mahremiyet endişeleri vardır. Turizm son zamanlarda dünya çapında en hızlı büyüyen sektörlerden bir tanesi oldu.

Sağlık turizmi de bu büyümeden payını aldı. Tedavi olmak için başka bir ülkeye seyahat eden bireylerin sayısı milyarlara ulaştı. Aynı zamanda yıllar geçtikçe artmaya da devam ediyor. Sağlık turizmi genellikle estetik veya kalp gibi operasyonlar için gerçekleştirilmektedir.

Aynı zamanda insanlar doğurganlık ve diş tedavisi için de sık seyahat etmektedirler. Ayrıca, bazı nadir hastalıklara sahip kişiler tedavi edilme veya tedavi edilme şanslarının daha yüksek olacağı başka ülkelere de seyahat ediyorlar.

Genel olarak, sağlık turizminin tüm çeşitleri sağlık turizmi yapmak için uygundur. Buna nekahet bakımı, alternatif tıp, psikiyatri hizmetlerininin de dahil olduğunu söylemek mümkündür.

Sağlık turizmi ve medikal turizm birbirlerine benzeseler de kavram olarak birbirlerinin alt dalıdır. Sağlık turizminin bir dalı olan medikal turizm, binlerce yıl öncesine dayanan köklü bir geçmişe sahip olmasıyla öne çıkar.

Antik kayıtlar, bin yıl önce Yunanistan’da hastaların seyahat ettiğini ve Epidauria’daki şifa Tanrısı Asklepios’a geldiklerini göstermiştir. Bu da alışkanlıklarımızın binlerce yıldır değişmediğini gösteriyor.

Ayrıca, diğer ülkelerde birçok insan tedavi edici kaplıcalara gidip gelmek ve kutsal mabetlerden su alarak da sağlık turizmi yapmaktadır.

Daha yakın zamanlarda, 18. yüzyılda sağlık kaplıcaları medikal turizm için en çok tercih edilenler arasında yer alıyordu. Türkiye de çeşitli sağlık kaplıcaları seçenekleri ile bu alanda ön plana çıkmaktadır.

Sağlık Turizmi Komisyonculuğu Ne Anlama Gelir?

Medikal turizmin en büyük faydalarından bir tanesi hastanın sağlık hizmetlerine daha kolay ve daha hızlı erişebilmesidir. Çok sayıda gelişmiş ülke, çeşitli tıbbi prosedürlere hızlı erişime sahip değil ve uzun bekleme listeleri tutuyor.

Örneğin, bir doktora veya uzmana görünmelerinin 4 haftadan daha uzun sürdüğünü söyleyenlerin sayısı oldukça fazla. Tüm bunların yanında medikal turizmin hızlı ve ani büyümesi de faydaları ile birlikte çeşitli istihdam olanakları ve sağlık hizmetlerinin geliştirilmesini de sağladı.

Sağlık turizmi komisyonculuğu adı altında yeni bir istihdam unsuru yaratıldı. Bu komisyoncular farklı ülkelerdeki hastalarla iletişim kurarak onların hizmet almasını sağlarlar.

Öncelikle bir komisyoncu klinik ve doktorlarla anlaşma sağlamalıdır. Ancak her sağlık turizmi komisyoncusunun bir anlaşma yaparken dikkat etmesi gereken belli başlı unsurlar vardır.

Bu unsurları şu şekilde sıralamamız mümkündür:

Öncelikle bir komisyoncu detaylı bir araştırma yapmalıdır. Bunu çevrimiçi aramalarla gerçekleştirebilir. Bu araştırmalarda kendisine en uygun klinik ya da doktorların bir listesini oluşturmalıdır.

Ardından seçmiş olduğu doktor ya da kliniklerle uzaktaysa telefon ya da zoom aracılığıyla yakındaysa bire bir görüşmeler sağlamalıdır. Bu görüşmelerde sorularına aldığı yanıtları not etmelidirler.

Komisyoncu olmak isteyen bir kişi aldığı notlardan sonra kendisine en uygun kliniği seçmelidir.

Ardından belli başlı hizmet anlaşmaları yaparak kazançlar netleştirilmelidir.

Sağlık Turizmi Komisyoncularının Klinik Seçerken Dikkat Etmesi Gereken Unsurlar

Hastalar için tıbbi yardım almak isterken hastane veya sağlık hizmeti seçmek çoğu zaman bir sorun olur. Verilen hizmetler harcanacak parayla uyumlu değilse, hastaların sıklıkla şikayet ettikleri zamanları görebilirsiniz.

En kötü durum, hastalığın tedavi edilmediği, ancak daha şiddetli hale geldiği zamanlardır. Eğer siz de başka bir ülkeden getirdiğiniz hastanın iyi bir hizmet almasını sağlayamazsanız iki taraflı bir mağduriyet yaşanacaktır. 

Verilen hizmeti incelemek çok önemlidir. Günümüzde her klinik her sağlık hizmetini özellikle vermemektedir.

Örneğin, bulaşıcı hastalıklar için özel hastaneler, sadece ortopedik hastaneler, saç ekim işlemleri için saç ekim klinikleri gibi hizmet veren yerler vardır. Tabii ki hastanızın durumuna uygun olan kliniği seçmeniz gereklidir. 

Hastanenin konumu da komisyoncuların kesinlikle dikkat etmesi gereken belli başlı unsurlar arasında yer almaktadır.

Kliniğin ulaşımının kolay olması alınan sağlık hizmetinin kaliteli olmasını sağlayacaktır. Gerek toplu taşıma güzergahlarına yakın olması gerekse trafik bölgesi olmaması gibi dikkat edilmesi gereken durumlar vardır.

İtibar her sektörde olduğu gibi sağlıkta da çok önemlidir. Eğer bir klinik ya da tam teşekküllü bir hastanenin şöhreti gerçekten iyi değilse uygun fiyatlı ve sizin daha fazla kazanmanızı sağlasa bile asla tercih edilmemelidir.

Komisyoncular hastayı herhangi bir detayla uğraştırmadıkları için para kazanırlar. Herkesin işini çok iyi yapması gerekir. Hastane, insanları iyileştirmek ve hatta insanların hayatlarını kurtarmakla ilgilidir. Bu nedenle bu kriteri asla hafife almamalısınız.

Temel bir yaklaşımla ilerlersek hastanenin itibarını etkileyen bazı noktalar vardır:

  • Hizmetler
  • İlaçlar
  • Kullanılan araç ve gereçler
  • Doktor ve hemşireler dahil personel

Bunlardan sadece bir tanesinde bile sorun varsa komisyoncular asla bu hastane ya da klinikleri tercih etmemelidirler. İyi hizmet vermek tamamen elinizdedir.

Bir hastanenin, hastaların tıbbi hizmetlerini ve sağlıklı yaşamını desteklemek için ek özellikler de sunması çok önemlidir.

Örneğin teşhis ve tedavilerde en son teknolojinin kullanılması gerekir. İyi bir hastane ayrıca kan testi, tam tıbbi kontrol, diyet programları ve daha fazlasını içeren sağlık testleri için hizmetler sağlamalıdır.

Sağlık turizmi komisyonculuğu kesinlikle ciddiyetle yapılması gereken bir çalışmadır. Bu nedenle eğer bu meslek üzerinde ilerlemeyi planlıyorsanız yukarıda saymış olduğumuz bütün kriterleri göz önünde bulundurmanız gerekir.

 

Kaynakça:

https://www.magazine.medicaltourism.com/article/the-difference-between-a-e2-80-9cbroker-e2-80-9d-and-a-e2-80-9cmedical-tourism-facilitator

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir