Skip to content
Sağlık Turizmi

Sağlık Sektöründe Dijital Pazarlama Kanalları

Sağlık Sektöründe Dijital Pazarlama Kanalları

Sağlık sektörü her geçen gün daha fazla dijitalleşiyor. Özellikle sağlık turizminin dünyada gelişmesi, ülkemizin bu alanda önde gelen isimlerden olması ve rekabetin her geçen gün artması sağlık sektöründe dijital pazarlama kanalları yatırımını da tetikliyor. Sağlık alanında faaliyet gösteren klinikler, doktorlar ve hastaneler potansiyel tedavi alacak hastaları çekebilmek için farklı kanallar üzerinden stratejiler üretiyorlar.

Sağlık sektöründe en yaygın dijital pazarlama kanalı web sitesi oluyor. Arama motoru optimizasyonu ve Google reklamları ile potansiyel kitlenize kolayca ulaşabiliyorsunuz. Bunun yanında sosyal medya reklamları ve sosyal medya yönetimi ile de müşterileri çekebilirsiniz. Rakiplerinizi geride bırakmak ve potansiyel müşterilere ulaşmak için sağlık sektöründe dijital pazarlama faaliyetleri için Current Works’ten destek alabilirsiniz.

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama, ürün ve hizmet tanıtımlarının dijital ortamlarda yapılmasıdır. İnternetin gücü ile ticaret ve pazarlama anlayışının değişmesi dijital pazarlamayı ortaya çıkarmıştır.

Dijital pazarlama kanalları arasında; internet, arama motoru, sosyal medya, mobil uygulama ve çok daha fazlası yer almaktadır. 

Kısaca; internet bağlantısı ile ulaşabilen her alanı reklam ve satış stratejileri değerlendirmek, dijital pazarlamanın kendisidir. Pek çok fikre göre dijital pazarlamanın doğuşu, ilk e-postanın gönderildiği 1971 yılına dayanmaktadır.

İki kişi ya da kurum ile iletişime geçilebilen her alan, pazarlama yapmaya müsaittir. Dijital pazarlama terimi ilk olarak 1990 yılında ortaya çıkarken 1094 yılında ilk tıklanabilir banner reklamlar yayınlanmıştır. Dijital pazarlamanın temelleri de böylece atılmış olmaktadır.

Üzerinden onlarca yıl geçmesine rağmen dijital pazarlamayı kullanmak için geç kalındığı anlamına gelmemektedir. Sağlık sektöründe günümüzde de uygulanan dijital pazarlama stratejileri ile fark yaratmak mümkündür.

Dijital Pazarlama Ne İşe Yaramaktadır?

Dijital pazarlamanın ne olduğunu bilmek çok önemlidir. Fakat e-ticaret girişimler için asıl önemli olan ne işe yaradığını anlamaktır. Dijital pazarlama; daha fazla potansiyel müşteriye, doğru bir kitleye, daha hızlı ve etkili bir biçimde ulaşmak için işe yarayan stratejilerin tamamıdır.

Dijital pazarlamada reklam performansları net değerler ile ölçülmektedir. Doğrudan spesifik bir kitle hitap etmek demek potansiyel müşteri ile karşılıklı iletişim kurmaktır.

2020 senesinde 16 ve 74 yaş arasındaki bireyler internet kullanımı oranı %79’a, evden internete erişim imkanı ise %90’a ulaşması, dijital pazarlama ne içerebileceği hakkında çok net fikirler vermektedir. İstatistiklere bakmak, dijital pazarlama mantığında her zaman bulunmaktadır.

Öyle ki dijital pazarlamanın en iyi numarası, sonucunun ölçülebilir oluşudur. Mobil geniş bant sistemi ile internet erişim oranında %86’ya ulaştığını görmek dijital pazarlamanın önemini artıran başka bir sayısal veri çeşididir.

Dijital Pazarlama Ve Geleneksel Pazarlamanın Farkları

Pazarlama yöntemlerini sınırı bulunmamaktadır. Kişiler bile kendilerine daha önce hiç kullanmamış bir strateji yaratabilmektedir. Ancak sonuç olarak her bir strateji diğerinden farklıdır. Dolayısıyla etkinlikler ve geri dönüşlerin de farklı olması da çok normaldir.

Bu yüzden her geçen gün yeni bir pazarlama yöntemi ile karşılaşmaktayız. Aslında bu yeni stratejilerin büyük çoğunluğu mevcut dijital pazarlama tekniklerini sürekli olarak karşımıza çıkarmaktadır. 

Geleneksel pazarlama ve dijital pazarlama arasındaki farklar bulunmaktadır. İlk fark; maliyettir. Geleneksel pazarlamanın temel araçları televizyon ve gazete olmaktadır.

Basılı mecraya yönelik reklam filmlerine geniş bir bütçe gerektiği bilinen bir gerçektir. Dijitalde ise pazarlama süreçlerinine ücret ödemek gerekmemektedir.

Bir diğer fark; zaman ve sürekliliktir. Geleneksel pazarlama yöntemleri ile yapılan reklamlar, belirli zaman dilimleri de tüketiciye gösterilmektedir ve potansiyel müşterilerin sadece o zaman dilimlerinde reklamları görmesi mümkündür.

Süreklilik sağlamak zor olduğu için markanın tanınma artışı da yavaş olmaktadır. Dijitalde böyle bir durum söz konusu olmamaktadır. Dijital pazarlama ile reklamlar 7 gün 24 saat yayında olmaktadır.

Bir diğer farklılık; iletişim ve etkileşimdir. Tek yönlü reklam yapan geleneksel pazarlama ile potansiyel müşterilerin tepkisi ölçülemez. Çünkü bu yöntemde müşterinin reklamı gördüğü zaman veya duyduğu zaman ne tepki verdiğini bilmek mümkün değildir.

Dijital pazarlamanın özellikle sosyal medya kolunda yorum yapma, mesaj atma gibi iletişim seçenekleri bulunmaktadır. Reklamları görenler fikirlerini bildirebilmekte ve soru işaretlerini hızlı bir biçimde giderek gerçek müşteriye dönüşüm sağlayabilmektedirler.

Son fark ise; performans analizidir. Dijital reklamların ölçülebilir olması önemli bir avantaj sağlamaktadır.

Geleneksel reklamların ne kadar görüntülendiği bile bilinemezken dijital pazarlamanın ne kadar tıklandığı bile net bir şekilde görülebilmektedir. Ayrıca reklam dolayısıyla bir ürün satışı söz konusu olduğunda dahi görmek mümkündür.

Dijital Pazarlama Çeşitleri

İnternet ortamında hemen her şeyin farklı alternatifleri bulunmaktadır. Zaten dijitali cazip kılan da budur. Sınır ve kalıp yoktur. Bir ucundan tutup istenilen yöne çekmek mümkündür.

Web siteleri için maksimum faydayı sağlamak konusunda dijital pazarlama çeşitlerine bakmak gerekmektedir. Dijital pazarlama çeşitleri:

şeklindedir.

Sağlık Sektöründe Dijital Pazarlamanın Yükselişi

Sağlık sektörü pek çok açıdan ileride olan, ancak pazarlama strateji ve diğer tüketici merkezi sanayilerinde bir tık geride kalan bir sektördür. Bu durumda var olan mevzuatlar ve reklam yasağının da etkisi büyüktür.

Bazı çalışmalar sonucunda, internet kullanıcılarının %50’sinin tedavi seçenekleri hakkında çevrimiçi bilgi aradığı tespit edilmiştir. Aynı araştırmaya göre, sağlık amaçlı sosyal medya kullanımı 2013 ve 2015 yılları arasında %18’den %21’e yükselmiştir.

Geçmişte, sağlık pazarlaması; baskı, televizyon, radyo ve doğrudan posta gibi geleneksel taktikler üzerine yoğunlaşmış durumda olmaktaydı. Pazarlamacılar, reklam yayınlandıktan sonra gerçek zamanlı ayarlamaları yapmadan kampanyalar başlatılmakta ve sonucunda da en iyisi beklenmekteydi 

Bir incelemede; “Hastaneler şeffaflık ve sağlık hizmetleri konusunda iki yönlü iletişim talep eden son derece akıllı tüketiciler ile görüşüyor.” ifadesine yer verilmektedir. Bu tüketicilere hitap etmek için sağlık pazarlamacının dijital pazarlama taktiklerini benimsemesi gerekmektedir.

Dijital pazarlama sağlık sektörünün gelişmesine yardımcı olmuş bir yöntemdir. Arama motorlarını bir araç olarak kullanarak, mükemmel içeriğe sahip hedefe yönelik yardım hazırlayarak ve hastaların sosyal medyaya çekmesi sağlanarak iyi bir dijital sağlık pazarlaması yapılabilmektedir.

Sağlık pazarlamacıları için nispeten yeni bir anlayış dijital pazarlama, sağlık pazarlamacılarının çalışma şeklini temelden bir değişikliğe uğratmıştır. Dijital pazarlama büyüme ve gelişmeye devam ederken, sağlık pazarlama endüstrisi de onu takip etmektedir.

İçerik üreten, aktif sosyal medya kullanan ve arama motoru optimizasyonu konusunda deneyimli danışmanlar ile çalışan kurumlar ön plana çıkmaktadır.

Sağlık kuruluşlarının birkaç dijital pazarlama stratejine göz atması da oldukça önemlidir.

1-Arama Motorlarıyla Optimize Edilen İçerikler

Arama motorları, hastane web sitelerine, diğer kaynaklardan üç kat daha fazla ziyaretçi göndermektedir. Aynı hastaneleri bir mobil cihaz üzerinden araştıran kullanıcıların %44’ünün randevu aldığı da tespit edilmektedir.

Sağlık pazarlamacıları, alakalı anahtar kelimeler içeren bir sayfa oluşturarak ve bilgilendirici sayfa açıklamaları yazarak stratejik açıdan başarılı bir pazarlama yapabilmektedir.

2-Sosyal Medya Kullanımı

Sosyal medya, hastalar ile etkileşimde bulunmak, hekimler desteklemek ve nüfus sağlığını iyileştirmek için kullanılabilecek alanlardan bir tanesidir. Sağlık alanındaki sosyal medya pazarlama stratejileri, tartışmalara katılmak, oluşturmak ve nüfusu sağlıklı bilgiye teşvik etmeyi içermektedir.

Yakın zamanda yapılan bir araştırma, tüketicilerin bir sağlık kuruluşunda tedavi görmek için aldığı kararların %57‘sinin sağlayıcılarının sosyal medya bağlantılarından etkilenmesi, bunun da hastaların çevrimiçi devreye giren sağlık kuruluşlarına güvendikleri anlamına geldiğini açıklamaktadır.

Sağlık kuruluşları, sosyal medya ağlarını işbirliği yapmak ya da bilgi paylaşmak gibi stratejiler için kullanabilmektedir.

Kaynakça:

https://blog.hubspot.com/insiders/digital-marketing-in-healthcare

[block id=”saglik-kurumlari-dijital-pazarlama-rehberi”]