Pazarlama Sürecinin Aşamaları Nelerdir?

Pazarlama Sürecinin Aşamaları Nelerdir?

Pazarlama, şirketlerin müşteriler için değer yaratma ve karşılığında potansiyel müşterilerinden değer elde etmek için müşteri bağlılığı oluşturma ve satın alma deneyimi yaşatma sürecidir.

Müşteriler için değer yaratılan ve pazarlamacıların karşılığında müşterilerden değer yakaladığı pazarlama ivmesi ile satışlar belirgin oranda artacaktır. Pazarlama sürecinin aşamaları nelerdir sorusu işte burada önemli oluyor.

İşletmeler pazarlama sürecinde doğru adımları izlerse potansiyel müşterilerine kolayca ulaşabilirler. Bu sayede hem yeni müşteriler bulma hem de mevcut müşterilerine ulaşma konusunda başarılı olabilirler.

Özellikle günümüz yaklaşımlarını da dahil ettiğinizde pazarlama süreci çok verimli bir konuma gelir. Sektör dinamikleri, müşteri potansiyeli ve alışkanlıkları pazarlama stratejilerine yön verir.

Sektör Dinamiklerini, Müşteri İhtiyaçlarını ve İsteklerini Analiz Etme

İşletmeler için müşterileri tatmin edici teklifler oluşturmak önemlidir. Aynı zamanda değer yüklü müşteri ilişkileri kurarak pazarlama başarısı elde edilebilir.

Pazarlama sürecinde müşteri ihtiyaçlarını, isteklerini ve taleplerini anlamak başarı için çok önemlidir. Doğru stratejiler ile uzun vadede müşteri ihtiyaçlarını anlayabilirsiniz.

İhtiyaçları Anlama

İhtiyaçları Anlamak

Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisinde, öncelikle hayati ihtiyaçları gidermek önemlidir. Yiyecek, giyecek, barınak, sıcaklık, güvenlik gibi ihtiyaçlar bu ihtiyaçları içerir.

Pazarlamacılar başarı için insanların bu ihtiyaçlarına cevap vermek gerekiyor. Müşteri ihtiyaçlarını anlarsanız başarıyı yakalayabilirsiniz.

İsteklere Önem Verme

İstekler pazarlama sürecinde çok önemli olmaktadır.  Müşteri ihtiyaçları karşılayacak ürün ve hizmetleri çok iyi tanımlamak gerekiyor. Mesela bir kullanıcı araçta telefon kullanmak istiyorsa telefon tutucu ihtiyacı ortaya çıkacaktır.

Taleplere Odaklanma

İstekleri ve kaynaklar dikkate alınırsa insanlar en fazla değer ve memnuniyete katkıda bulunan ürünleri tercih ediyorlar. Bu nedenle insanların ne istediklerini ve taleplerini anlamanız gerekiyor.

  •  Müşteri Odaklı Bir Pazarlama Stratejisi Oluşturun

Pazarlama sürecinin aşamaları içinde strateji oluşturmak çok önemlidir.  Bu süreçte müşteri odaklılık çok önemlidir. Müşteri odaklı bir pazarlama stratejisi sizlere daha fazla satış getirecektir. Bir pazarlama stratejisi tasarlarken şu noktalara bakmalısınız:

  • Doğru müşteri kitlesini tanıma ve araştırma
  • Müşterilere sunulacak en iyi hizmete karar verme

Hizmet Verilecek Müşterileri Seçme

Pazarlama sürecinde ilk önce kime hizmet vereceğinize karar vermelisiniz. Potansiyel müşterin belirli gruplara ayrılması gerekiyor. Daha sonra belirlediği kitleleri iyi bir şekilde analiz etmelisiniz.

Bu süreçte en etkili pazarlama stratejilerini geliştirebilirsiniz. Doğru stratejiyi hemen takip edip en yüksek satışı elde edebilirsiniz.

Müşterileri, seviye, demografik özellikler, zamanlamalarına ve talep sürecine göre ayırt etmelisiniz.  Bu süreçte müşterileri çok pratik olarak analiz edebilir ve doğru şekilde pazarlama stratejilerinizi optimize edebilirsiniz.

En İyi Hizmete Karar Verme

Müşterilerine nasıl hizmet edeceğinize de karar vermeniz gerekiyor. Bu sayede en doğru pazarlama yaklaşımını ortaya koyabilirsiniz. Bir markanın pazarlama başarısı müşterilerine sunmayı vaat ettiği değerler ve hizmetlerin birleşimi olacaktır.

Şirketlerin, hedef pazarlarında en büyük avantajı sağlamak için güçlü bir pazarlama stratejisi olmalı ve müşteri kitlesine en iyi hizmeti vermelidir.

Müşterilerinize hizmet verirken odaklanmanız gereken bazı noktalar var;

  • Üretim Süreci: Tüketiciler her zaman en uygun fiyatlı ürünü tercih etmeye odaklanırlar. Bu noktada dağıtım, üretim ve pazarlama sürecinde verimliliği en üst seviyeye çıkarmanız önemlidir. Bu sayede en uygun maliyetli ürünü sunabilirsiniz.
  • Ürün Verimi: Bir tüketici kitlesi her zaman en kaliteli ve yüksek performans sunan ürünü satın almak ister. Bu nedenle ürünlerinizi sürekli olarak geliştirin ve müşteri ihtiyaçlarını dikkate alın.  Her zaman yenilikçi ürünler ile pazarlama stratejinizi oluşturun.
  • Reklam ve Tanıtım: İşletmeler pazarlama sürecinde başarı elde edebilmek için reklam ve tanıtım stratejisi geliştirmelidir.  Bu stratejiler genellikle çok talep görmeyen ürünlere yönelik uygulanır. Ancak eş zamanlı olarak satılan ürünlerin de gündemde kalması için uygulanmalıdır.
  • Rakiplerle Mücadele: Pazarlama sürecinde hedeflerinize ulaşabilmek için potansiyel müşterilerin ihtiyaç ve taleplerini iyi bilmeli, onların memnuniyetlerini rakiplerinizden daha üst seviyeye çıkarmalısınız. Bu nedenle rakiplerinizin pazarlama stratejilerine de her zaman odaklanarak buna göre kendinizi geliştirmelisiniz.
  • Toplum Faktörü: Pazarlama stratejilerinizi müşterilerinizle birlikte içinde bulunduğunuz toplumun refahı ve uzun vadeli çıkarlarını düşünerek optimize etmelisiniz. Bu sayede her zaman marka değerinizi arttırabilir ve daha başarılı bir pazarlama stratejisi geliştirebilirsiniz.
  • Stratejik ve Opsiyonel Bir Pazarlama Planı Oluşturmak

Şirketin pazarlama stratejisi, şirketin hangi müşterilere hizmet edeceğini ve nasıl bir yol izleyeceğiniz genel olarak ortaya koymaktadır. Daha sonra müşterileri hedeflemek için doğru pazarlama stratejilerini ortaya koymaya çalışır.

Firmanın pazarlama karmasından (4P) firmanın pazarlama stratejisini uygulamak adına doğru stratejiler ortaya çıkar. Pazarlama programı ile birlikte pazarlama stratejisini eyleme dönüştürerek potansiyel müşterilerinize ulaşabilirsiniz.

Müşterilere ulaşmak için pazarlama araçlarını kullanır, müşterilerin beklediği değerleri ortaya koyan ve sunan kapsamlı opsiyonel bir pazarlama programı içinde ortaya koymak gerekiyor.

  •  Kazanç Odaklı Pazarlama

Müşteri ilişkileri yönetimi sayesinde üstün müşteri değeri ve memnuniyeti sağlayarak kazançlı müşteri ilişkileri kurmalı ve bunu sürdürmelisiniz.

Kalıcı ilişkiler kurmanın anahtarı, üstün müşteri değeri ortaya koymak ve memnuniyeti yaratmaktır.

Günümüzde şirketler, kazanç odaklı pazarlama stratejisi kurmak ve bir şirketin ürün kategorilerinde yeniden hedeflemeye dayalı bir müşteri stratejisi kurmaya odaklanıyor. Kazanç her müşteriden bir kez elde edilmemelidir. Mevcut müşterilerden tekrar elde edeceğiniz bir strateji geliştirmelisiniz.

  • Müşterilerde Bağlılık Oluşturma

Müşteri ilişkileri yönetiminin nihai amacı, şirketin mevcut ve potansiyel müşterilerinin uzun yıllar boyunca markaya bağlı hale gelmesini sağlamaktır.

Şirket müşterilerine ne kadar sadık olursa markaya olan bağlılık ve güven o oranda artar. Müşteri sermayesi performansını sürekli olarak ölçmek en iyi stratejisi olacaktır.

Müşterilerini iyi tanıyan ve değişen beklentileri hemen idrak eden firmalar pazarlama stratejilerinde başarılı olabilirler.

İşletmeler pazarlama sürecinde müşteri değeri yaratmalıdır. Aksi halde kendi başlarına müşteri ilişkileri kuramazlar. Diğer şirket departmanlarıyla ve firma dışındaki iş ortaklarıyla yakın ilişki içinde çalışmaları gerekir.

Müşteri ilişkileri yönetiminde iyi olmaya ek olarak iş ortakları ile de uyumlu çalışmak, ilişkileri geliştirmek gerekiyor. Profesyonel bir bakış açısı ile müşterilerde bağlılık kolaylıkla oluşabilir.

Son Söz Mutlaka Okunmalı!

Pazarlama sürecinin son adımı pazarlama planını gerçekleştirmek için gerekli kaynakları ortaya koymak, planı uygulamaya koymak ve düzenli olarak analiz ederek izlemektir.

Pazarlama planının uygulanması ve başarılı olması için çok iyi bir organizasyon kurmanız gerekmektedir.

Bu tarz organizasyonlarda pazarlama araştırması, reklamcılık, ürün geliştirme, müşteri hizmetleri gibi süreçleri kapsar. Bu nedenle pazarlama ekibi bu alanların her birinde deneyimli birçok uzmandan oluşur.

Böyle bir süreci başarılı şekilde yürütmek isteyen firmalarda Başkan Yardımcısı / Direktör / GM tarafından yönetilen pazarlama departmanı kurarak başarılı olabilir. Bu durumda üç süreç yöneticinin önemini ortaya koyar.

İlk olarak, pazarlama departmanında farklı personellerin yerine getirdiği görevleri koordine edebilir ve izleyebilir.

İkincisi personel, finans vb. gibi farklı alanlarda sorumlu olan kilit personeller ve yöneticiler ile gerekli koordinasyon sürecini yürütür.

Üçüncüsü,  daha iyi performans için departmanının personelini seçmek, eğitmek, yönlendirmek, motive etmek ve değerlendirmek gibi birçok teşvik ve operasyon süreçlerini yerine getirir.

Pazarlama stratejisi uygulanırken yönetim her şeyin yolunda gittiğinden emin olmalıdır. Geri bildirim alma, analiz etme ve gerekli önlemleri alma bu konuda başarıyı getirecektir.

Current Works pazarlama sürecinin aşamaları konusunda sizlere deneyimli ekibi ile destek olacaktır.

Kaynakça:

https://en.hocmarketing.org/basic-marketing/the-marketing-process-5-stages-from-planning-to-execution

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir