Mobil Öncelikli Dizin (Mobile First Index) Nedir?

Mobil Öncelikli Dizin (Mobile First Index) Nedir?

Mobil öncelikli dizin, Google’ın sıralama ve dizine ekleme sırasında web sitelerinin masaüstü görünümlerini dikkate almadan mobil görünümlerine odaklanmasıdır.

Mobil öncelikli indeksleme, tüm web siteleri için 1 Temmuz 2019’da kullanıma sunuldu. Ancak bundan önce Google, sıralama ve dizine ekleme için bir sayfanın içeriğinin masaüstü sürümünü kullanıyordu.

Mobil öncelikli dizin oluşturma, mobil kullanıcıların sayısı masaüstü kullanıcılarına kıyasla büyük ölçüde arttığı için kullanıma sunuldu. Google artık web sitenizi taramak ve dizine eklemek için bir akıllı telefon aracısı kullanıyor.

Mobil cihazların kullanımı yıllardır arttığından, mobil cihazlar için optimize edilmiş bir web sitesi şarttır. Google uzun zamandan beri yanıt verdi. Mobile First Index anlamında Google arama sonuçlarını derlemek için bir web sitesinin mobil sürümünde bulunan bilgileri kullanır.

Mobil Öncelikli Dizin (Mobile First Index) Nedir?

Mobil öncelikli dizin sistemi, Google tarafından hali hazırda geliştirilmekte olan ancak yakın zamanda tüm web dünyasını kapsayacak olan yapıdır. Bu sisteme göre, bir internet sitesi indekslenip konumlandırılırken mobil sürüm taranacak ve masaüstü görünümü dikkate alınmayacaktır. Bu nedenle web sitesi sahiplerinin mobil sürümlerin kalitesine özen göstermeye başlaması için aslında çanlar çoktan çalmaya başlamıştır.

Google’a göre artık kullanıcıların çoğu mobil tarayıcıları kullanır ve bu durumda mobil öncelikli olmalıdır. Buradan hareketle önce bu kullanıcıların deneyim seviyesinin yükseltilebilmesi için bu indeksleme yöntemi zorunlu olacaktır. Tabii bu noktada mobil sürümler ile web sürümleri farklı olan siteler ve AMP sistematiği konuları kafa karıştırıcı konumunu koruyor. Henüz tam anlamıyla yayına girmeyen bu sistem hakkında Google’dan gelecek gelişmeler bekleniyor.

Mobil Öncelikli Dizin Nasıl Çalışır?

Google’ın mobil dizine geçmesi, her arama sorgusu için yarışa yalnızca bir web sitesinin mobil sürümünün girdiği anlamına gelir. “Mobil” tarayıcının görmediği bilgiler, bu bilgilerin masaüstü sürümünde mevcut olup olmadığına bakılmaksızın sıralamaya dahil edilmez.

Özetle farklı URL’ler veya dinamik sunum kullanan ve kullanılabilirlik nedenleriyle bir web sitesinin mobil içeriğini zayıflatan herkes karşılık gelen bir arama için alakalı içeriğe sahip olmalarına rağmen masaüstü arama sorgularında bile sıralamaya girememe riski ile karşı karşıyadır.

Kısaca arama sonuç sayfalarında yer almak istiyorsanız mutlaka mobil sürümünüz ve duyarlı web tasarımınız olmalıdır.

Mobil Öncelikli Dizin Tarihçesi

Bir süredir SEO’da çalışan herkes Google’ın “Mobil İlk Dizine Ekleme” algoritma güncellemesinin yeni bir şey olmadığının farkında olacaktır. Aslında Google’ın Mobil İlk Dizine Ekleme‘sinde bir dizi aşamalı süreç uygulandı.

Google, web sitelerinin masaüstü sürümünü kullanmış ve daha sonra yeni siteler için varsayılan olarak kullanılacağını onaylamış olsa da Mart 2021 mobil ilk dizine ekleme güncellemesi yapıldı. Bu sayede Google % 100 mobil sürümlerine odaklandığından yalnızca masaüstü sürümü olan siteleri dizine eklenmesinden kaldıracağını ortaya koydu.

Mobil öncelikli dizin tarihçesi şu şekildedir;

  • Kasım 2016 – Google, Mobil İlk Dizine Eklemeyi tanıtma planlarını açıkladı.
  • Aralık 2018 – Google, uygun web siteleri için Mobil İlk Dizine Ekleme’yi kullanıma sunmaya başladı.
  • Temmuz 2019 – Google, Mobil İlk Dizine Ekleme’yi tüm yeni web siteleri için birincil sürüm ve varsayılan sürüm olarak kullanıma sunmaya başladı.
  • Mart 2021 – Google, masaüstü web sitelerinin göz ardı edileceği anlamına gelen% 100 mobil ilk dizine ekleme güncellemesini kullanıma sundu.

Mobil Öncelikli Dizin Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Arama motorlarında ön plana çıkmak istiyorsanız mutlaka mobil öncelikli dizin optimizasyonu yapmalısınız. Aksi halde web siteniz arama sonuçlarında listelenmeyebilir.

Mobil öncelikle dizin optimizasyonu yapılırken dikkat edilmesi gerekenler:

  • Performansı Optimize Etme

Bir web sitesinin yükleme hızı iyi indeksleme, iyi sıralama ve düşük hemen çıkma oranı için ana kriterlerden biridir. Gerçekten de kullanıcıların %40’ı yüklenmesi 3 saniyeden uzun süren bir sayfadan ayrılıyor. Bu nedenle Google, bir sayfanın yüklenmesinin bir saniyeden az sürmesini önerir.

Hatta şirket resmi blogunda, 9 Temmuz 2018’den bu yana web sitesi yükleme hızının mobil aramalar için bir sıralama faktörü olacağını duyurdu. Bu nedenle, web sitesinin durumunu analiz etmeniz ve yükleme hızını artırmak için farklı teknikler kullanmanız önerilir: görüntü sıkıştırma, gecikmeli yükleme, önbelleğe alma vb.

  • İçeriği Optimize Etme

Mobile First’ün lansmanından bu yana, mobil Googlebot, mobil sayfaları daha ayrıntılı olarak keşfediyor. Bu nedenle içeriğin bir kısmı mobilde gizlenirse, Google değerli içeriği kaybeder ve bu da SEO için dezavantaj oluşturabilir. Aynı şekilde bazı web siteleri mobil sürümlerde özet bilgiler görüntüler.

Ancak artık sayfadaki her şeyi görüntülemek ve sekmeler gibi basit tekniklerle kullanılabilirliği artırmak doğru olacaktır. İçeriklerinizi buna uygun hale getirmelisiniz.

  • Yapılandırılmış Verileri Ayarlama

Daha iyi dizin oluşturma için hem mobil hem de masaüstü sürümlerinde yapılandırılmış verilerin kullanılması ve ayrıca yapının hata içermediğinin kontrol edilmesi önerilir. Bunu, Search Console ve Yapılandırılmış Veri İşaretleme Yardımcısı’nı kullanarak doğrulayabilirsiniz.

Google, bir web sitesinin içeriğini daha iyi anlamak için bu verileri kullanır. Ayrıca bu veriler sayesinde sonuçlarında zengin snippet’ler gösterebiliyor. Bu nedenle, yapılandırılmış veriler robotlar ve sayfaların TO’su için önemli bir role sahiptir.

  • Meta Verileri Kontrol Etme

Sonuçları dizine eklerken ve görüntülerken Google’a önemli bilgiler sağladıklarından META etiketleri, mobil ve masaüstü sürümlerinde aynı olmalıdır. Duyarlı bir tasarım seçtiyseniz bu daha da önemlidir.

  • Flash ve Açılır Pencerelerden Kaçınma

Pop-up’lar ve diğer geçiş reklamları, özellikle mobil cihazlarında gezinirken kullanıcıları çok rahatsız eder. Google, kullanıcı deneyimini etkileyen bu reklamların bulunduğu sayfaların ciddi şekilde cezalandırılacağı konusunda uzun süredir uyarıda bulunuyor.

Geçiş reklamlarına yalnızca çerez uyarısı, yaş doğrulaması ve uygulama indirme banner‘ları için izin verilir. Ancak bir web sitesine bu tür pop-up’lar eklemeye karar verirseniz, kullanıcıların gezinmelerini kesintiye uğratmayan reklamlar tasarlamanız gerekir. Bu kriter Mobile First’e özgü değildir. Ancak mobil arama sonuçlarında iyi konumlandırılmak için doğru bir strateji olacaktır.

  • Hızlı İşlem Çubuğu (QAB) Ekleme

QAB, kullanıcılar sitenizi ziyaret ettiğinde görünen bilgilendirici bir tetikleme bölümüdür. Onlara en stratejik konumlarınıza anında düğmeler sunar. Böylece menünüzde düzensiz bir şekilde arama yapmak zorunda kalmazlar.

Facebook sayfanızın bağlantısı, blogunuza erişim ve doğrudan e-posta gönderme gibi çubukta görüntülenecek eylemleri tam olarak özelleştirebilirsiniz. QAB’yi kurmak için ‘Mobil Düzenleyicinize’ erişmeniz ve ‘Mobil Araçlar’ menü öğesinin altındaki ‘Hızlı İşlem Çubuğunu’ açmanız yeterlidir.

  • Menünüzü Özelleştirin

Mobil menünüzü tasarımından (renkler, temalar, boyutlar vb.) açılma şekline (sol taraf, orta veya sağ taraf) kadar tamamen özelleştirebilirsiniz. Bu şekilde, navigasyon mobil kullanıcılar için gerçekten optimize edilmiştir.

En iyi strateji mobil menünüzde yapacağınız tüm değişikliklerin masaüstünü etkilemeyeceğidir. Mobil Düzenleyicinizdeki menü simgesine tıklamanız ve mobil menünüzü özelleştirmenin farklı yollarıyla tanışmanız yeterlidir.

  • Başa Dön Düğmesini Unutmayın

Mobil sitenizde uzun bir feed’iniz varsa, bazen kullanıcıların sayfanızın en üstüne geri dönmesi bir angarya olabilir.

Amacınız kullanıcılarınızın deneyimini mümkün olduğunca konforlu hale getirmektir. Bu konuda da size en işlevsel çözüm Başa Dön Düğmesi eklemek olacaktır. Bu akıllı özellik, ziyaretçilerinizi ekrana basit bir dokunuşla otomatik olarak feed’inizin başlangıcına gönderir.

Bu sayede web sitenizde kullanıcı deneyimini de üst seviyeye çıkarma şansınız olur.

Siteniz Mobil Öncelikli Dizine Ekleme İçin Optimize Edilmiş Mi?

Sitenizin mobil öncelikli dizine ekleme için hazır olup olmadığından emin değilseniz, çoğu site sahibinin kaçırdığı çok önemli bir adımı zaten atmışsınızdır demektir. Google’ın web sitenizi nasıl görüntülediği ve dizine eklediği hakkında bir analiz yapmanız gerekiyor. Sitenizi mobil öncelikli dizine ekleme optimizasyonu için dikkat etmeniz gerekenler:

  • Googlebot’un içeriğinize erişebildiğinden ve içeriğinizi oluşturabildiğinden emin olun.
  • İçeriğin masaüstü ve mobil cihazlarda aynı deneyimi verdiğini teyit edin.
  • Yapılandırılmış verilerinizi kontrol edin.
  • Google’ın önerilerine uyun.
  • Mobil hatalardan haberdar olun.

Mobil optimizasyonda kullanıcı deneyimi önemlidir. Bu nedenle, SEO performansı hakkında hala bazı şüpheleriniz varsa sitenizdeki içeriği yakından inceleyin ve kitlenizin ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamadığı konusunda bir analiz yapın.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir