Mikro, Makro ve Mega Influencer Arasındaki Farklar Nelerdir?

Mikro, Makro ve Mega Influencer Arasındaki Farklar Nelerdir?

Sosyal medyanın hayatımızın merkezine yerleşmesi ile birlikte yeni kavramları da duymaya başladık. Her ne kadar Influencer kavramı, sosyal medya ile ortaya çıkmış bir kavram değilse de sosyal medya ile bu tanımı çok daha yaygın duymaya başladık. Mikro, makro ve mega gibi sınıflandırmaları bulunan influencerlar, pazarlamanın çok önemli bileşenleri içerisinde yer alır. Tabii bulundukları sınıfa başlı olarak da maliyetleri değişkenlik gösterir. Farklı pazarlama türleri için, farklı Influencer sınıfları seçilmesi gerekir ki, aksi halde hem hedefin doğru tanımlanması hem de maliyetlerin optimize edilebilmesi buna bağlıdır. Bu sebeple, Influencer kavramını ve sınıflandırmalarını bilmek ve planlamayı doğru yapmak gerekir.

Genel olarak Influencer tanımı

Influencer, kelime anlamı itibariyle “etkileyen” olarak tanımlanabilir. Bir kişi veya sosyal medya figürü kendisini takip eden çevre için Influencer olarak kabul edilir. Kişi veya hesap, ticari maksatla bu etkinlikleri yapmıyor olsa dahi, bu kişilerin tanımı bu şekildedir.

Influencer kavramı, sosyal medya ile ortaya çıkmış bir kavram değildir. Aslında pazarlamanın en eski etkinliklerinden birisidir ve son derece etkilidir.

Örneğin; bir sinema artistinin kullandığı otomobil, onu takip eden kitlenin ilgisini çeker. Benzeri şekilde, bir yazarın kullandığı bilgisayarın markasından, siyasi figürlerin kullandığı gözlüğe kadar hemen her durum, Influencer faaliyeti olarak kabul edilebilir.

Sosyal medya öncesinde, reklamlarda ünlü kişiler oynatılarak bu etki sağlanmaya çalışırdı ki, bununla ilgili Kemal Sunal’ın yapımcılığını ve başrolünü üstlendiği, Osman Seden’in yönettiği “Yüz Numaralı Adam” filmi, önemli bir trajikomik örnek olabilir.

Filmde, bir şekilde toplumun ilgi duyduğu bir figür olan Şaban (Kemal Sunal), kötü niyetli üretici ve reklamcıların tuzağına düşer ve geniş kitlelere niteliksiz ürünlerin satışını sağlar. Bunun için reklamlarda oynar ve Influencer etkisini kullanır.

Tabii bu filmde, hiciv yöntemi ile negatif unsurlar göz önüne serilmiştir ancak buradan aslında etkinliğin sosyal medya öncesinde de var olduğunu kolaylıkla anlayabiliriz.

Bu örnekte olduğu gibi, tanınan figürlerin büyük çoğunluğu, pazarlama dünyasının etkinliklerinde yaygın olarak kullanılır ve hatta çoğu zaman biz bunun olduğunu dahi fark etmeyiz. Gizli reklam sınıfına giren pek çok pazarlama çalışmasının varlığını da biliriz. Örneğin; bir çanta üreticisi, sadece kendi ürünlerini kullanması için bir ünlü ile anlaşma yapabilir. Bu ünlü kişi, ürünün reklamını doğrudan yapmasa da sadece ürünü kullanarak dahi etkileyici olabilir.

Ünlü rock grubu Beatles’ın bir konserinde gitarist George Harrison, Beatles ile ismi sürekli yanana anılan Marshall marka amfisine kazara çarpar ve amfi devrilir. Devrilen amfinin içinden, VOX markalı başka bir amfi çıkar ki, bundan sonra grup ile Marshall arasındaki gizli anlaşma sona erecek ve Harrison artık VOX amfisinin önüne Marshall logolu bir amfi koymak zorunda kalmayacaktır.

Bunlar ve benzeri örnekler çoğaltılabilir. Buradan anlaşılması gereken, özellikle büyük markaların geniş pazarlama etkinlikleri için bu yöntemi yaygın olarak kullandığı ve kullanmak zorunda olduğudur.

Günümüzde ise şartlar biraz daha değişmiş, sosyal medyanın hayatımıza girmesi ile çok ünlü kişilerin yanına, daha az ünlü ve çok daha az ünlü kişilerin katılması durumu ortaya çıkmıştır. Bu durumda da şimdi farklarından bahsedeceğimiz, Mega, Makro ve Mikro Influencer kavramları ile tanışmış oluyoruz.

Mega Influencer Nedir?

Mega Influencer, örneklerimizde bahsettiğimiz, çok geniş kitleler tarafından tanınan kişilerdir. Bu kişilerin neredeyse tüm sosyal medya hesapları geniş kitleleri tarafından takip edilir. Sosyal medyanın yanında mega Influencerlar, konvansiyonel yaygın medya tarafından da takip edilir.

Sosyal medyada sınıflandırma yapılırken, makro Influencer hesapların, ortalama 1 milyon ve üzerinde takipçiye sahip hesaplar olduğunu kabul ederiz. Tabii bu durum Türkiye koşulları için geçerlidir. Örneğin; İsveç gibi toplam nüfusu 20 milyonun altında olan ülkeler için bu rakamlar azaltılabilir. Tüm global sanatçılar, bilim insanları ve sosyal medya figürleri bu sınıfta yer alır demek doğru olacaktır. Yani mega Influencer hesapların önemli bir kısmı, dünya çapında isimlerdir. Ülke içerisindeki isimlerin ise tamamı, “çok ünlü” klasmanında yer alır.

Makro Influencer Nedir?

Makro, orta büyüklüğü ifade eder. Her ne kadar kelime anlamı “büyük” ise de Influencer sınıflandırması yapılırken, büyüğün bir altında yer alan segmenti ifade eder.

Makro Influencer hesapların da ciddi bir etki alanı olduğunu kabul etmek gerekir. Bu isimler veya hesaplar, 1milyonun altında takipçisi olan ancak yüzbinlerle ifade edilen rakamların altına düşmeyen isimlerdir. Bu sebeple bu hesapların etki alanları ticari pazarlama etkinlikleri ve diğer pazarlama çalışmaları için son derece önemlidir.

Ülkede tanınan ve fikirleri takip edilen herhangi birisi veya bir sosyal medya hesabı, makro Influencer olabilir. Esasen daha yaygın tercih edilen hesaplar bunlardır. Mega hesaplar kadar yüksek bütçeler gerektirmiyor olduğundan, maliyet planlamasında da önemli yere sahiptir.

Mikro Influencer Nedir?

Mikro, isminden de anlaşılacağı gibi; “küçük” etki alanına sahip hesapları ve kişileri ifade eder. Fakat buradaki küçük tanımı, 100bin takipçiye kadar olan alanı ifade eder ki, pazarlama etkinlikleri bakımından 10bin takipçisi olan hesaplar dahi önemlidir. Bu hesapların üzerinden de doğru planlama ile son derece etkili pazarlama çalışmaları yapılabilir.

Pazarlama Bakımından Mega, Makro ve Mikro Influencer Farkları

Pazarlama etkinlikleri bakımından seçilecek Influencer sınıfı büyük önem arz eder. Burada önemli olan iki ana etkenden söz etmek gerekir.

  1. Hesabın etki alanının, pazarlama için seçilen hedef kitle ile bağı
  2. Influencer Maliyeti

Mega Hesap Pahalıdır ve Hedef Kitlesi Belirsiz Olabilir!

Mega Influencer hesapların, kendi auralarını takip eden bir hedef kitlesi vardır. Bu hedef kitle, bu kişiyi beğeniyor olsa da aslında takipçilik refleksinin sebepleri içerisinde, doğrudan kişinin kimliğinin yanında farklı etkenler de olabilir. Örneğin; ünlü kişilerin merak edilmesi bir takip nedeni olabilir. Bu hesapları, onları beğenmeyen kişiler dahi takip eder. Bununla birlikte, popülizm akımı da sebepsiz takiplerin nedeni sayılabilir. Bu nedenle mega Influencer hesaplar, özellikle niş pazarlama yapılırken doğru olmayabilir. Bu konuyu bir örnekle irdeleyelim.

Bir evcil hayvan maması üreticisi, yeni çıkan bir ürününü bir pop müzik şarkıcısının hesabından etkili biçimde duyurabilir. Aynı firma, bu kadar ünlü olmayan ve bu kadar takipçisi olmayan bir havyan aktivisti hesabını da tercih edebilir. İki durumda ne gibi farklar ortaya çıkar?

Pop müzik şarkıcısı, evcil hayvanlarla ilgili olmayabilir. Bununla birlikte takipçisi olan kitlenin de böyle bir durumu olmayabilir veya ne kadarının bu ürünle ilgili olduğu bilinmez.

Havyan aktivisti hesap ise doğrudan bu ürüne ihtiyaç duyan kişilerin radarında yer alır. Genellikle bu kişiler, tavsiye ettikleri ürünler noktasında etkili sonuçları ortaya koyarlar. Kitle homojene çok yakın olduğundan, etki çok yüksek olacaktır.

Pop müzik şarkıcısının hesabında küçük bir yayın yapmak, son derece yüksek maliyetlere neden olabilir.

Hayvan aktivisti hesabında yapılacak yayın, pop müzik şarkıcısına göre; doğal olarak daha uygun maliyetleri kapsar.

Sonuç olarak ürün odağında bir seçim yapılacak olduğunda ve fayda-maliyet oranı da dikkate alındığında, makro ve hatta mikro Influencer olan hesaplar daha etkili olabilir.

Buna karşılık, toplumun herhangi kesiminin ilgi duyacağı bir ürün veya hizmet pazarlanıyor ise segmentasyon ihtiyacı olmayıp mega Influencer hesaplar tercih edilebilir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir