Marka Yönetimi Nedir? Nasıl Yapılır? Niye Önemlidir?

Marka Yönetimi Nedir? Nasıl Yapılır? Niye Önemlidir?

Her sektörde internet ve e-ticaret gelişimi ile birlikte rekabet ortamı iyice güçlendi. Kullanıcılar artık bir ürün ya da hizmet satın alırken binlerce ürün arasından seçimlerini yapabiliyorlar. Bu nedenle pazarlama sürecinin en kritik kavramlarından biri marka yönetimi oluyor. 

Marka yönetimi, markanın reklam ve pazarlama, Pr ve kurumsal iletişim, sosyal medya ve online itibar yönetimi, dijital markalaşma ve medya ile iletişim süreçlerinin tamamını koordineli bir şekilde yürütmektir.  

Günümüzde ürünler hızlı bir şekilde tüketilmektedir ve hizmetler çok düşük maliyetlerle tedarik edilebilmektedir. Bu durumda yüksek rekabet ortamında profesyonel bir marka yönetim süreci olmayan firmalar müşterilerine ulaşamaz.

Her marka logosu, sembolü, tasarımı, ismi ve ürün özellikleri ile diğerinden ayrılır.  Markanızı ve ürünlerinizi etkili bir marka yönetimi süreci ile ön plana çıkarabilirsiniz.

Burada profesyonel bir iş ortaklığı kurarsanız markanız kısa süre içinde çok geniş kitlelere ulaşabilir. Markanızı geliştirmek ve dijital ortamda etkili şekilde yönetmek için Current Works her zaman hizmetinizdedir.

Marka Yönetimi Nedir?

Marka yönetimi, tüm medya ortamlarında ve kamuoyu nezdinde devam etmek üzere; markanın geliştirilmesi için sürdürülen tüm işlemlerdir. Marka yönetimi bileşenleri içerisinde; kurumsal kimliğin, geleneksel (fiziksel) ve dijital medya ortamlarında geliştirilmesi kapsayan farklı pazarlama etkinlikleri bulunur. Modern anlatımı ile markalaşma, kişisel veya kurumsal olması fark etmeksizin belli hedef kitlelere hitap edip etki uyandırmak bakımından bir zorunluluktur.

Hedef kitle veya potansiyel müşterilerin markaya olan bağlılığının sağlanması, ürün ya da hizmet satışı ya da taraftar toplama bakımından hayati öneme sahiptir. Bu özelliği ile paketli gıdalardan otomobillere, doktorlardan siyasetçilere kadar hemen herkesin marka yönetimi süreçleri içerisinde olması gerektiği sonucuna ulaşılabilir. Marka yönetimi profesyonel sürdürülmesi gereken ve uzmanlık gerektiren bir iştir. Bu nedenle bu süreçleri, alanda uzman kişi veya kuruluşların sürdürmesi önerilir.

Marka Yönetimi Nasıl Yapılır?

Markanızı büyütmeye başladığınızda daha geniş kitlelere erişim sağlayabilirsiniz. Bunun için marka yönetimi konusunda başarılı bir strateji izlemeniz gerekiyor. Bu süreci yürütürken öncelikle aşağıda belirtilen noktalara dikkat etmek gerekir;

  • Marka Konumunu Belirlenmelidir

Marka yönetimi için öncelikli olarak markanızın rekabet ortamına girmesi noktasında konum belirlemek gerekir. Kısa ve uzun vadede marka imajınızı ortaya koymak için konumunuzu belirlemeniz gerekiyor. Bu noktada marka danışmanlığı alarak firmanızın ihtiyaçlarını daha kolay belirleyebilirsiniz.

Bu süreçte en doğru teknik zihin haritaları ve konumlandırma haritaları kullanılmalıdır. Bu sayede markanın konumlandırmasını doğru şekilde yapabilirsiniz. Bu süreçte yakın ve uzak hedefler belirlenir. Sonrasında strateji buna göre konumlanır.

  • Marka Kimliğini Oluşturmalı ve Geliştirmelisiniz

Markanızı etkili şekilde yönetebilmek için marka kimliği oluşturmak gerekiyor. Bunun için de kurumsal kimlik tasarımı hizmeti alabilirsiniz. Markanızın kimliğini hedeflediğiniz konuma uygun şekilde oluşturmalı ve yolunuza bu şekilde devam etmelisiniz. Bu sayede sizler de markanızı istediğiniz yere getirebilirsiniz.

Belirli bir marka kimliği oluşturduysanız sürekli olarak markanızı geliştirmelisiniz. Hedeflediğiniz konum yükseldikçe ve rekabet arttıkça markanızın kimliğinin de sağlam temellere oturması, güçlenmesi gerekir.

  • Pazarlama Stratejileri Geliştirmelisiniz

Markanızın konumlandırma sürecini tamamladıktan sonra marka kimliği üzerine çalışmalar yapmalısınız. Tüm bu süreçler hazır hale geldikten sonra pazarlama stratejileri geliştirmeniz gerekiyor. Bu süreçte markanızın konumlanacağı yere uygun stratejiler geliştirmeniz önemlidir.

Bu süreçte markanızın ismi ve logosu, sembolleri ve karakteri, paketleme ve etiketleme tasarımları gibi tüm süreçleri hayata geçirmelisiniz. Aynı zamanda pazarlama faaliyeti yürüteceğiniz alanları da belirlemeniz gerekiyor.  Bu süreçte rakip analizleri de sizlere doğru şekilde yol gösterecektir.

  • Pazarlama Faaliyetlerinin Yürütmelisiniz

Marka yönetimi sürecinde en önemli amaç daha fazla satış yapmak ve müşteri kitlesine erişim sağlayabilmektir. Bunun için de pazarlama faaliyetlerini yürütmeli ve stratejilerinizi her zaman doğru şekilde oluşturmalısınız. Bunu yaparken profesyonel destek alırsanız markanızı daha etkili şekilde yönetme fırsatı elde edebilirsiniz.

Pazarlama faaliyetlerinde sürekli olarak entegre şekilde çalışmalı ve markanızın en yüksek satış rakamına ve ciroya ulaşması için tüm stratejilerinizi ortaya koymalısınız.

  • Marka Performansını Takip Etmelisiniz

Pazarlama süreçlerinin yürütülmesi sırasında markanın kazanç oranına da bakılmalıdır. Bu süreçte satış sayısı, maliyetler ve kazanç tutarı her zaman takip edilmelidir. Aynı zamanda pazarlama faaliyetlerinin başarısına da bakılmalıdır. Bu sayede marka değerini ölçebilirsiniz.

Markanız hakkında bu ölçümleri yaparken doğru parametreleri kullanmalı ve doğru analiz araçları ile çalışmalısınız. Daha sonra ilerleyen süreçlerde markanızın daha doğru kararlar almasını ve marka kimliği çalışmalarının geliştirilmesini sağlayabilirsiniz.

  • Markanızı Sürekli Büyütmeye Odaklanmalısınız

Belirli bir marka değeri oluştuktan sonra en son adım markanızın sürekli olarak büyümesini sağlamaktır. Çünkü rakiplerinizde her zaman büyüme ve pazarlama çalışmaları yürütüyor. Bu nedenle sizleri rakiplerinizin önüne geçirecek bazı stratejilere ihtiyacınız var. 

Bu stratejiler sayesinde markanızı sürekli olarak geliştirebilirsiniz. Marka yönetimi dinamik bir süreç olarak görülmeli ve her zaman markanın sürekli olarak büyümesini ve daha fazla kazanç elde etmesini sağlamak önemlidir.

Markanızı büyütmek ve daha bilinir bir sektör devi olabilmek için profesyonel çalışmalısınız. Marka yönetimi burada çok önemli bir görev elde eder ve marka yönetimi sizlere her zaman kazandırır.

Marka Yönetimi Neden Önemlidir?

Marka yönetimi günümüzde her sektörde büyük bir rekabet ortamı olduğu için çok önemli bir hale geldi. Öncelikle rekabet ortamlarının genişlemesi ile birlikte dijitalde birçok marka güçlü stratejiler uygulamaya başladı.

Sektöründe mali ve alt yapı açısından güçlü markalar sürdürülebilir bir strateji geliştirmeyi başardılar. Bu süreçte müşteri sadakatini ortaya koyabilmek için etkili marka yönetimine ihtiyaç vardır. Günümüzde markalar alıcı ve satıcı için bir bağ oluşturur ve aradaki güveni tesis eder.

Marka yönetimi burada devreye girer. Sizler de markanızı geliştirmek istiyorsanız marka yönetimi konusunda her zaman başarılı stratejiler uygulamalısınız. 

Marka yönetimi özellikle küçük firmalar için pastadan daha fazla pay almak ve sektördeki konumunu güçlendirmek demektir.

Büyük markalar için de daha fazla satış, daha az pazarlama maliyeti ve daha yüksek kazanç demektir. Bu nedenle hem küçük hem de büyük işletmeler marka yönetimi konusunda başarılı stratejiler ortaya koymalıdır. Bu süreçte profesyonel iş ortakları her zaman işletmenize büyük katkı sağlar.

Marka Yönetimi Avantajları Nelerdir?

Marka yönetimi ülkemizde hala stratejik bir alan olarak görülmüyor. Çok sayıda marka klasik bir şekilde marka yönetim sürecini ele alıyor. Dar kalıp düşünce yapıları bu durumda markalara büyük kazanç kayıpları yaşatıyor.  Günümüzde bir marka haline gelmek her yere şube açmak ya da en bilinen isim olmak değildir.

Günümüzde her sektörde çok büyük bir rekabet ortamı var. Bu nedenle sektörünüzde zirveye oturabilmek için rekabette güçlü olmanızı sağlayacak stratejiler geliştirmelisiniz. Bu stratejileri sizi global bir marka yönetimi arayışına itmektedir. 

Yerelde güçlü olmak yerine dünyada ya da ulusal düzeyde daha büyük bir müşteri kitlesine ulaşabilirsiniz. Bu süreç de markanızın başarılı bir şekilde yönetilebilmesi ile mümkün hale gelir.

Başarılı bir marka yönetimi sizlere burada büyük avantajlar vaat eder. Bir işletme ya da bir firma marka yönetimi konusunda başarılı olursa öncelikle internet ortamında yani dijitalde ulaşılabilir hale gelir.

Çok düşük yatırımlar ile birlikte başarılı şekilde markanızı yönetebilir ve güçlü bir alt yapıya sahip olmasanız da müşterilerinizin güvenini kazanabilirsiniz.

Birçok firma etkili marka yönetimi yerine bütçelerini reklam ve tanıtım faaliyetlerine ayırıyor. Ancak reklamlar size sadece anlık olarak ve paranız olduğunda müşteri getirir.

Müşterilerinizin her zaman size gelebilmesi için başarılı bir marka olmalı ve her zaman hafızalarda yer edinmelisiniz.

Etkili marka yönetimi aynı zamanda reklam yapma ihtiyacınızı ortadan kaldırır. Bu sayede markanız için finansal kaynaklarınızı başka alanlara da aktarabilirsiniz. Aynı zamanda daha fazla satış yapabilir ve kazançlarınızı her zaman yukarı yönlü arttırmaya devam edebilirsiniz. 

Marka yönetimi konusunda deneyimli bir iş ortağı arıyorsanız Current Works ekibi ile hemen tanışabilir ve birlikte bir marka yönetimi stratejisi oluşturabilirsiniz.

Marka yönetimi ile ilgili okumanız gereken kitaplar

Marka yönetimi ile ilgili akademik ve jenerik formatla hazırlanmış çok sayıda kaynağa erişebilmek mümkündür. Çevrilmiş yayınlar ve Türkçe özgün yayınların başlıcaları, şu şekilde sıralanabilir.

  • Güçlü Markalar Yaratmak – David A. Aaker
  • Görünmeyeni Satmak – Harry Beckwith
  • Marka yönetimi ve marka stratejileri – Mehmet Akif Çakırer
  • Advanced brand management: from vision to valuation – Paul Temporal
  • Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler – Işıl Karpat Aktuğlu
  • Marka Yönetimi: Vazgeçme Cağında Yüksek Sadakat Markaları Yaratmak – Uğur Batı
  • Marka Yönetimine Giriş: Kavramlar ve Örnekler – Naim Cetinturk
  • 4 Adımda Marka Yönetimi – Stefano Calicchio
  • Marka Yönetimi – Fatma Atigan

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir