kpi nedir? nasıl takip edilir?

KPI Nedir? Nasıl Takip Edilir? 

Web siteniz, sosyal medya hesaplarınız, SEO çalışmalarınız veya reklam çalışmalarınızda karşınıza her zaman KPI terimi çıkar. Türkçe’de temel performans göstergeleri olarak bilinen bu terim hedeflerinizi tanımlamak için kullanabileceğiniz bir ifadedir.  Bir işyerinde her yıl beklenen performansa ait veriler belirlenir. Bu performans göstergeleri SEO ve dijital pazarlama süreçlerinde de söz konusudur.

Belirli bir projenin hemen başında belirli hedefler belirlersiniz. Saptamış olduğunuz hedeflere göre belirli performans göstergeleri de ifade etmeniz gerekir. Süreç sonunda bu hedeflere ulaşıp ulaşmadığını KPI değerleri üzerinden analiz edebilirsiniz. Dijital pazarlama için anahtar kelime sıralaması, backlink sayısı ve kalitesi, trafik sayısı, dönüşüm oranı gibi SEO KPI’ları bulunur. Sosyal medya ve pazarlama sürecinde de dönüşüm ve trafik takibi gibi farklı performans göstergeleri değerlendirme yapmanızı sağlar.

KPI Nedir?

KPI1

KPI; bireylerin, şirketlerin, projelerin veya iş birimlerinin stratejik hedefleri ile ilgili olarak ne kadar iyi performans gösterdiklerini ölçen bir performans göstergesidir.

Key Performance Indicator kelimelerinin kısaltılması olan bu kavram, hedefler doğrultusunda gösterilen performans göstergesi de olabilir.

Sene başında konulan hedef doğrultusunda neler yapıldığı ve bu hedefe ne kadar yaklaşıldığı gibi konuları hedef alır.

Doğru belirlendiğinde, çalışanlar için büyük bir motivasyon kaynağı olabilecekken, yanlış belirlendiğinde ya da yeterince anlaşılır olmadığında, bir stres kaynağına dönüşebilir.

İş dünyasında belirlenen hatalı KPI’lar, çalışanların iş verimlerinin düşmesi, konsantrasyonlarının ve motivasyonlarının azalması, mutsuzluk ve stres gibi sorunlara neden olur. 

KPI uygulamalarının, çalışanlar üzerinde yaratılan bir baskı olduğu düşünülebilir. Ancak tam tersi bu çalışanlar için daha iyi olma ve yüksek performans gösterme konusunda iyi bir fırsatıdır.

Bu doğrultuda da belirlene KPI önemlidir. Ne kadar doğru ve gerçekçi olursa, başarı da buna göre kaçınılmaz olacaktır. 

KPI Nasıl Takip Edilir?

Key performance indicator (KPI), nitelikli dokümantasyon yöntemi ile takip edilir. Başka bir anlatımla, KPI takibinin en verimli biçimde yapılmasını mümkün kılan, iş ve işlemlerin detaylı kaydı ve analizidir. KPI ölçümü ve izlemesi yapabilmek için öncelikle hedeflerin ve bu hedeflere ulaşmak için gerekli yöntemlerin belirlenmiş olması gerekir. Bir hedef olmaksızın, hedefe ulaşılıp ulaşılmadığının analizinin yapılması, doğal olarak mümkün değildir. Birim işlem bazında yapılacak hesapların tutarlı olup olmadığı ise kullanılan yöntemlerin kendi içlerinde ne kadar verimli oluklarının analizi ile ölçülür. Her anahtar unsurun kendi detay analizinin var olması ve bunların birim zamanda ayrı ayrı ölçülebilir olması gerekir. İşletmenin toplam KPI performansının ağırlıklı ortalaması, işletme verimliliğini ortaya koyar.

KPI Belirlenirken Nelere Dikkat Edilmesi Gerekir?

KPI

KPI belirleme sürecinde bazı önemli noktalara dikkat edilmesi ile birlikte bu uygulamanın başarıya ulaşması ve ortaya çıkan faydaları mümkün olur.

Daha önce de bahsettiğimiz gibi KPI doğru belirlenmediğinde ve uygulamaya konulamadığında, her alanda tam tersi bir etki ile zarara neden olabilir. Doğru KPI belirlenirken özellikle dikkat edilmesi gerekenler şöyledir:

  • KPI gerçekçi olmalıdır

Hedefler her zaman gerçekçi olmak zorundadır. Ulaşılması imkânsız ve gerçeği yansıtmayan hedeflerin gerçekleştirilememesi bir yana üstüne bir de yaşanan hayal kırıklığı ile motivasyon düşmesi ortaya çıkar.

Ayrıca gerçekleşmesi mümkün olmayan bir hedef için boş yere zaman kaybetmiş olursunuz. KPI belirlenirken, o hedefi gerçekleştirmesi gereken kişinin kapasitesi, yetkinliği, tecrübesi ve daha önceki başardıkları dikkate alınmalıdır.

Çalışanların mevcut performansları dahil olmak üzere pek çok kıstas KPI belirlemede etkili olmalıdır. 

  • KPI’lar ölçülebilir olmalıdır

KPI belirlemeden önce belirlenen hedeflerin resmi bir dayanağı olduğundan emin olmanız gerekir. Herhangi bir düşünce üzerinden değil somut veriler üzerinden, ölçülebilir hedefler konulmalıdır.

Bir konunun araştırılmasından ziyade, ölçülebilecek daha somut şeyler üzerinden hedef belirlenmelidir. 

  • KPI’da zamanlama çok önemlidir

KPI belirlemek istediğinizde üzerinde en fazla durmanız gereken konulardan biri de zamandır. Hedef belirleme doğru zamanlama çerçevesinde yapılmalıdır. Yine bu aşamada da gerçekçi olunması gerekir.

KPI belirlenirken, gerçekçi olma düşüncesinden ne kadar uzaklaşılırsa o kadar ters tepme durumu ortaya çıkacaktır.

İş hayatında en çok karşımıza çıkan teslim süresi, KPI için de geçerli bir ifadedir. Buna göre hedeflerin doğru zaman dilimi içinde yapılması ve planlamaların buna göre olması gerekir. 

  • KPI’ın amacı belirlenmelidir

Son olarak KPI belirlenirken, hangi amaçla yola çıkıldığından emin olunması gerekir. Hedef; satış, zamanlama veya da para mı buna karar verilmelidir. Belirlenen amaç doğrultusunda da daha doğru ve net KPI belirlenir. 

Dijital Pazarlamada KPI Nedir?

Dijital pazarlamada KPI pazarlama çalışmalarında yapılan işlemlerin ve çabaların izlenmesi için kullanılır. Pazarlama kampanyalarınızın performanslarının ölçülmesi ve buna bağlı olarak da yatırım getirilerinizin, performansın ve bütçenin değerlendirilmesi gibi amaçlara hizmet eder.

Pazarlama KPI ile birlikte dijital pazarlama hedeflerinin ve ölçümlerinin izlenmesi sağlanır. Bu KPI’lar içinde aşağıdaki veriler yer alır;

  • Tıklanma başına ödeme performansları 
  • Lead
  • Arama motoru optimizasyonu 
  • Web sitesi trafiği 
  • Ücretli sosyal kampanyalar
  • Arama motoru sonuçlarının değerlendirilmesi 
  • Marka bilinirliği ve etkileşim 

KPI, pazarlama stratejileri belirlenmek istendiğinde hesaplanabilir değerler elde etmek için kullanılan bir araçtır. 

Dijital Pazarlama için En İyi KPI’lar Hangileridir?

Dijital pazarlama KPI’ları arasından markanız ve işletmeniz için en uygun olanları bulmanız gerekir. Bu noktada özellikle odaklanılması gereken en iyi KPI’lar bulunmalıdır. Buna göre mutlaka incelenmesi gereken KPI araçları şöyledir:

ROI: Dijital Pazarlama Yatırımın Getirisi

ROI bir diğer ifadeyle yatırım getirisi, pazarlama kampanyalarından elde edilen kar miktarlarını gösterir. Belirlenen hedefler doğrultusunda, bir yatırımdan beklediğiniz getiri ile asıl gerçekleşen getiri arasındaki farkı gösterir. 

SEO KPI’ları

SEO KPI’ları arama motoru optimizasyonu ile belirlenen hedefelere ne kadar ulaşılabildiğini gösterir. Bu KPI’lar;

  • Anahtar kelime sıralaması 
  • Backlink takibi 
  • Arama trafiği 

Bu bileşenler, ilerleyen dönemlerde büyüme için yeni stratejilerin belirlenmesinde de veri olarak kullanılabilir. 

Sosyal Medya Trafiği ve Dönüşüm Oranları

Dijital pazarlamanın en önemli araçları arasında yer alan sosyal medya, KPI için de önemlidir. Sosyal medya pazarlama KPI ile sosyal medya büyüme hedefleri ve bunların nasıl gerçekleştiği takip edilir. Ancak her sosyal medya mecrasının kendisine ait bir KPI olmalıdır. 

S.S.S.

KPI Raporunu Nasıl Oluşturabilirim?

Temel performans göstergeleri nasıl yazılır ve geliştirilir? Her biri için net bir hedef yazın. Bunları tüm paydaşlarla paylaşın. Bunları haftalık veya aylık olarak gözden geçirin. İşlem yapılabilir olduklarından emin olun. Onları işletmenin değişen ihtiyaçlarına uyacak şekilde geliştirin. Ulaşılabilir olup olmadıklarını kontrol edin (ancak bir uzatma hedefi ekleyin)

KPI İşletmelere Ne Kazandırır?

KPI'lar önemlidir, çünkü size mevcut performansınızla karşılaştırmak için bir değer verir. KPI'lar, hedeflerinize ulaşıp ulaşmadığınızı açıkça gösterir. KPI'ları şirketinizde uygulamak, hedefler belirleyebileceğiniz, hedeflerinize ulaşmak için bir strateji tasarlayabileceğiniz ve performansınızı yol boyunca değerlendirebileceğiniz anlamına gelir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir