Skip to content
Sosyal Medya

Hashtag Nedir? Nasıl Kullanılır?

Sosyal medyanın hayatımıza girmesi ile yeni terim ve kavramlarla da tanıştık. Bunlardan bir tanesi ve belki de sosyal medya görünürlüğünün artırılması ile ilgili olarak en önemlisi Hashtag olarak karşımıza çıkıyor.

Kelimelerin veya birleşik yazılan cümlelerin birer anahtar kelime gibi ancak link özelliği ile listelenmesi uygulamasına Hashtag kullanımı diyoruz. Örneğin; bu metin için #hashtagnedir veya #hashtag gibi kullanım türleri ile sosyal medyada görünürlük elde edebilmemiz mümkün.

Sosyal medyada görünürlük, birkaç kritere bağlıdır. Bunların başında elbette popülarite geliyor. Bir hesabın Hashtag kullansın veya kullanmasın öne çıkması, genel olarak sosyal medya etkinliklerinden kaynaklanıyor.

Etiket kullanımı ise herhangi bir hesap için akışta veya ilgili etiketin arama sayfasında görünebilme etkisi sağlıyor. Ayrıca Hashtag kullanarak, hesabınızın ait olduğu çevreyi sosyal medya platformunun algoritmasına belirtebiliyorsunuz.

Hashtag olarak etiketlediğiniz kelime veya kelime öbeği, ilgili sosyal medya öbeğinde otomatik bir arama linkine dönüşür.

Etiket üzerine tıkladığınızda o etiketle ilgili yapılan diğer paylaşımlara erişirsiniz. Bu tüm kullanıcılar için geçerlidir ve yaygın biçimde kullanılır. Bir konu hakkında paylaşım yapmak isteyenlerin, bu etiketleri kullanmaları yaygın bir uygulama türüdür.

Özellikle Twitter ve Instagram, Hashtaglerin yaygın biçimde kullanıldığı ortamlardır. Twitter’da trendler ve gönderilen twitle ilgili etiketler kullanılarak, o etiketi takip edenlerin görmesi sağlanır. Instagram’da da benzeri şekilde ilgili gönderinin diğer kullanıcılar tarafından görmesi bu şekilde sağlanabilir.

Ancak Hashtag eklenen her gönderi, her hesapta aynı etkiye sahip olur demek doğru olmaz. Sosyal medya platformlarıın hesaplar için tanımladığı popülarite değerlerine bağlı olarak etiketlerde sıralamaları değişebilir.

Hashtag Nedir?

Tag, etiket anlamına gelen kelimedir. Hashtag ise sosyal medya etiketlemesi anlamına gelmektedir. Kullanıcıların konuları takip edebilmesi ve yayınladıkları konuların ne ile ilgili olduğunu belirtebilmesi için geliştirilen kısa kodlardır. Sosyal medya platformlarında bir etiket kullanabilmek için etiket metninin önüne “#” (Kare veya Diyez) karakteri eklenir. Boşluk bırakmadan bu karakterin devamına ilgili konu yazılır. Örneğin; “#hashtagnedir” bir etiketleme yöntemidir. Sosyal medya platformlarının çoğunda bu işaretleme yöntemi ile yazılan ifadeler bir linke dönüşür ve kullanıcı bu etiketi tıkladığında, yine bu etiketi daha önce kullanmış kullanıcıların gönderilerine ulaşır. Hashtag yazılırken kare işaretinden sonra boşluk bırakılmamalı ve bazı platformlar için Türkçe karakter kullanılmamalıdır.

Hashtag Nasıl Kullanılır?

Etiket kullanımı platforma göre değişmekle birlikte, mantık olarak denk bir uygulamadır. Yayınladığınız konu ile ilgili kelime veya kelime öbeklerini “#” işaretiyle ön ekleyip, bir etiket haline dönüştürürsünüz. Buna bir örnek verecek olursak;

“Bugün hava çok güzel, #gunaydın”

Şeklinde bir twit yazmanız halinDe, “#gunaydın” etiketini takip edenlerin akışında yer alabilirsiniz. Ancak burada öne çıkma durumunuz tamamen sizin popülerliğinizle ilgilidir. Aynı yöntemi, diğer sosyal medya platformlarında da elbette kullanabilirsiniz.

Her sosyal medya platformu bu işleme izin verirken; bazı siteler, forum ve bloglar da bu tip kodların kullanılmasını destekleyebilir.

Türkçe Karakter ve Hashtag

Günümüzde hemen her sosyal medya platformu Türkçe karakterleri destekliyor. Buna bağlı olarak etiketler de Türkçe olarak yayınlanabiliyor. Ancak burada aslında baz olarak Latin harf grupları kullanIlıyor olduğundan, sosyal medya platformu, bu etiketi formatlayıp yayınlıyor.

Örneğin; “#günaydın” biçiminde oluşturulan bir etiket aslında “#guNaydin” olarak alt kodlara sahip olsa da siz ana Hashtag formunu kullanabiliyorsunuz.

Ancak Türkçe karakterin desteklenmediği platformlarda etiketleriniz anlaşılmaz formlara dönüşebilir. Bu nedenle, majör platformlar dışında hala bazı imkansızlıklar olduğunu söyleyebiliyoruz.

Tüm bunların yanında Hashtag kullanırken desteklenmeyen karakterler de vardır. Noktalama işretleri ve özel karakterler Hashtag olarak kullanılmaz. Ancak instagram emoji kullanılan etiketlere izin vermektedir. Bunun dışında etiketlerin alfanümerik olduğunu belirtmek gerekir.

Hashtag Kullanmak Zorunlu mudur?

Elbette hayır. Hesabınızı hiç Hashtag kullanmadan da kullanabilirsiniz. Bu etiketler kitle oluşturmak ve/veya bir kitleye dahil olmak için kullanılan uygulamalardır. Eğer böyle bir yayılım çabanız yoksa etiket kullanmanız gerekmez.

Ticari bir hesap kullanıyorsanız veya bir hedef kitleye erişme ihtiyacınız varsa, Hashtag kullanmak zorunludur demek doğru olur.

Zira etiketler, sadece size akışta görünürlük kazandırmazlar.  İlgi alanlarına göre öneriler alan diğer kullanıcıların bu etiketleri takip etme durumlarına göre, onlara önerilmeniz de bu şekilde mümkün olur.

Örneğin; mizahla ilgilenen birisinin sosyal medya hesabında önerilen hesap olmanız, mizahla ilgili etiketleri kullanmanız durumunda mümkün olabilir. Aksi halde platform sizin hesabınızı anlamlandırıp, öneri haline getiremeyecektir.

Hashtag Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Sadece popüler oldukları için Hashtag yayınlamayın
  • Gönderinizle tam uyumlu etiketler kullanın
  • Etkileşim almak için ilgisiz gönderiler yapmayın ve/veya etiketler kullanmayın
  • Çok sayıda Hashtag ile öne çıkmaya çalışmayın
  • Markanız, firmanız, ürün veya hizmetlerinizi Hashtag’e dönüştürün
  • Yer isimlerini etiket olarak kullanın
  • Grup Hashtag yaparken, aynı kategorideki etiketleri kullanın

Popüler Hashtag Seçimine Dikkat

Kimi hesap sahipleri, çok etkileşim alan etiketleri kullanarak, hesabını öne çıkarabileceğini düşünür. Açıkçası bu ciddi bir hatadır. Herkesi ilgilendiren konular dışında kullanacağınız Hashtag sizinle ilgili değilse, bu etiketle gönderi yapmanız faydadan çok zarara neden olabilir.

Gerek negatif etkileşim almak gerekse ilgisiz etiket kullanıp mecra yitirmek yerine, daha düşük etkileşime sahip olsa da kendinizle ilgili etiketleri tercih edin. Milli bayramlar ve benzeri özel anmalar gibi durumunda elbette bu etiketleri kullanabilirsiniz.

Hatta sosyal iletişimin önemli bileşenlerinden bir tanesi, sosyal olaylara katılmaktır. Bu gibi etiketler zaten sosyal medya platformlarınca sınıflandırılmayacağından, herhangi bir sorun yaşamanız söz konusu olmaz. Yani sizin ait olduğunuz kategori değişmez.

Gönderinizin İlgi Düzeyine Dikkat Edin

Bir e-ticaret sitesi bir ürün tanıtımı yaptığı gönderide, örneğin; o gün meydana gelen bir sosyal olayı etiket yapmamalıdır. Bu çok yapılan bir hatadır. Özellikle yeni açılan hesaplar, takipçi elde edeceklerini düşünerek ilgisiz etiketleri kullanır ki, bu diğer kullanıcıların pozitif etkileşimini çoğu zaman almaz.

Tüm Trendler Sizi İlgilendiriyor Olamaz

Sosyal medyada kitle edinmeye çalışan hesapların bazıları, tüm trendleri izler ve bu Hashtag dizilerini kullanarak öne çıkmaya çalışır.

Unutulmamalıdır ki, sosyal medya platformlarının da bir algoritma alt yapısı vardır ve hesapları değerlendirirken, bu alt yapılarla uygulama yaparlar. Tüm trandlere mesaj gönderen bir hesap, spam olarak algılanıp, yükselmeye çalışırken tamamen gündem dışına itilebilir.

Az sayıda Hashtag kullanın

Bir gönderide, onlarca Hashtag olması olağan bir durum değildir. Özellikle birbiri ile bağlantısı olmayan onlarca etiket, spam olarak algılanabilir. Sosyal medya görünürlüğünü kaybetmemek için buna dikkat etmek gerekir.

Size Özel Etiketler Oluşturun

Markanız, işletme isminiz, ürünleriniz veya hizmetlerinizin isimlerini taşıyan etiketleri kullanın. Özellikle isminiz ve markanız için en az bir kez etiket kullanmanız faydalı olacaktır.

Bu sosyal medyadaki marka bilinirliği için faydalıdır. Ayrıca ürün ve hizmetler bağlamında kullanıcıların ilgi alanına göre listelenmeniz de bu şekilde mümkün olur.

Yerel İşletmeler İçin Yerel Etiketler

Belli bir bölgede hizmet veriyorsanız, bu bölgenin ismini Hashtag olarak kullanmanız faydalı olabilir. Bu sayede o bölge ile ilgili diğer kişilerle temas edebilmeniz mümkün olabilir.

Hashtag analizi nasıl yapılır?

Hashtag analizi, online olarak sunulan ücretsiz analiz siteleri üzerinden yapılabilen bir işlemdir. Hash etiketleri, özellikle sosyal medya platformları için son derece önemli birer anahtar olduklarından, etkinliklerinizi görünür kılmak için kullanmanızda fayda olan yapılardır. Analizlerinizi, henüz bir yayın fikriniz yokken bir fikir edinmek ve popüler etiketler kullanarak bir içerik paylaşmak için kullanabileceğiniz gibi, gönderinizi doğru kitlelere ulaştırmak için de bu analizleri yapabilirsiniz. Örneğin; popüler hashtagler içerisinden seçim yaparak, bu tagleri okuyan kullanıcılara gönderinizi gösterebilirsiniz. Bunun yanında ürününüz, hizmetiniz veya paylaşacağınız gönderi her ne ile ilgili ise onu doğru tanımlayan daha fazla etiketi bularak, gönderinize ekleyebilirsiniz. Bu etiketler, kullanıcıların tıklamaları ile size ulaşabilmelerini sağladığı gibi, genel olarak hesabınızın ne ile ilgili olduğuna dair sosyal medya arama motoruna bilgi de verir. Ana akış ve önerilen gönderiler gibi kısımlarda görüntülenirken, diğer kullanıcıların ilgi alanlarına göre sınıflandırma bunun üzerinden yapılır. Ancak etiket kullanmak sizi mutlaka akışta gösterir ve bu şekilde kullanıcılar sizinle mutlaka etkileşime girer demek doğru değildir. Görüntüleme “son gönderiler” kısmında olsa bile önerilen kısmında olmayabilir.

Hashtag Oluşturma Araçları Kullanılmalı mı?

Açıkçası Hashtag, yukarıdaki bilgilerden hareketle sizin kolaylıkla oluşturabileceğiniz bir yapıdır. Bunu için ek bir uygulama kullanmanız çoğunlukla gerekmez. Ancak yine de denemek isterseniz, Ingramer gibi uygulamaları kullanabilirsiniz.

Hashtag kullanımı ile ilgili olarak sosyal medya yöneticilerinden destek alabilirsiniz. Karmaşık olmakla birlikte birçok detayı bulunan sosyal medya uygulamaları, uzmanlar tarafından efektif olarak sürdürülebilir.

Dijital pazarlama ajansı, sosyal medya ajansı ve SEO ajansı sizin için sosyal medya yönetimi hizmetini, kurumsal düzeyde sunarak, negatif etkilerin azaltılmasını ve ortadan kaldırılmasını sağlayabilir.

Hemen bir firma ile iletişime geçerek siz de kapsamlı çözümlere erişebilirsiniz. Hesaplarınızı geliştirmek ve daha geniş kitlelere erişmek için profesyonel destek faydanıza olacaktır.

Kaynaklar:

https://blog.hootsuite.com/how-to-use-hashtags/ Erişim Tarihi: 30 Eyl 2022, 10:47