Google Search Console Nedir? Nasıl Kullanılır

Google Search Console Nedir? Nasıl Kullanılır?

Google Search Console veya Türkçe karşılığı ile Google web yöneticisi araçları, site sahiplerine, SEO uzmanlarına veya web yöneticilerine sitenin Google görünürlüğü ile ilgili bilgiler veren araçları kapsayan panelin adıdır. Benzeri web yöneticisi araçları Bing ve Yandex gibi diğer arama motorlarında da yer alır.

Bu panelin yayınlanmasında maksat, site yöneticilerinin arama motoru üzerindeki varlıklarını analiz etmek ve bazı düzenlemeleri yapabilmektir.

Google Search Console, site yöneticilerine;

  • Belirli bir süre içerisindeki site performansı
  • Url parametrelerinin Google tarafındaki görünümü
  • İçerik anahtar kelimelerinin Google performansı
  • Site iç bağlantılarının Google tarafındaki görünümü
  • Siteye gelen bağlantıların Google tarafındaki görünümü
  • Siteye gelen kullanıcıların hangi yollar ve anahtarlarla geldiği bilgisi
  • Site hızı performansı bilgileri
  • Mobil kullanılabilirlik analizi
  • Url kaldırma, yönlendirme, değiştirme
  • Site haritası giriş aracı
  • Yeniden değerlendirme araçları
  • Gelen bağlantı reddetme araçları

gibi son derece önemli kaynakları sunar. Buradaki verilerin bir kısmı analitik yazılımları üzerinden alınabiliyor olsa da, sitenin Google üzerinde tam olarak nasıl göründüğü konusu çok daha önemli bir konu olarak kabul edilmelidir. Kaldı ki, burada verilen bilgiler anlık analiz değil, Google’ın sitenizi belli bir zaman aralığında nasıl gördüğünün analizidir.

Yani gerçek ve efektif sonuçlar üzerinden değerlendirme yapabilme imkanı Google Search Console ile mümkündür. Bununla birlikte düzenlemeler yapabiliyor olmak da sistemin önemli özelliklerinden bir tanesidir.

Google Search Console öncesinde, site sahipleri siteleri hakkında Google nezdinde neler olup bittiği hakkında nerdeyse hiçbir bilgiye sahip değildi ve bir bakıma kör uçuşu yapılmaktaydı.

Web yöneticisi araçlarının geliştirilmesinin ardından site sahiplerinin siteleri hakkında bilgi sahibi olması ve bazı parametreleri düzenlemesi mümkün hale geldi.

Google Search Console Nedir?

https://www.youtube.com/watch?v=qD8CiHxDdag&t

Google search console, Google tarafından web sitesi sahiplerine ve web yöneticilerine sunulan arama motoru görünürlük analizi platformudur. Bu platform analizin yanı sıra sitenizin Google görünürlüğü üzerinde işlem yapmanıza da imkan sunar. Burada sitenizin Google tarafından nasıl algılandığını görerek, sitenizde düzenlemeler yapabilir, sitenizin yeni sürümünün Google tarafından yeniden incelenmesini isteyebilirsiniz.

Bu araç size ayrıca site haritaları ve robot yönergelerini de Google’a tanıtmanızı sağlar. Gelen bağlantıların reddedilmesi, yönlendirmelerin yapılması gibi teknik uygulamaları da yine bu panel üzerinden yapabilirsiniz. Tabii bunun için ne yaptığınızı biliyor olmanız gerekir. Bu bakımdan konu ile ilgili bilginiz yoksa bunu kendiniz yapmak yerine uzman desteği almanız önerilir.

Google Search Console ile Google Analytics Farkı Nedir?

Google Analiytics

Google Search Console, sitenizi Google’ın nasıl algılandığını ve değerlendirdiğini gösterir. Google Analytics ise sitenizin istatistiksel verilerini size sunar. Analytics sayfalarında gördüğünüz tüm değerlerin Google Search Console üzerinde aynı metrik değerlerle görünmesi söz konusu olmayabilir.

Her ne kadar bunu denk hale getirmek için analytics ile Google Search Console bağlantısı kurulabiliyor olsa da, Google bir çok alt algoritma ile sitenizi dönemsel olarak analiz edip değerliyor olduğundan, bu noktada kesin bir denklik söz konusu olmayabilir.

Google Search Console üzerindeki veriler, Google tarafından sitenizin taranıp değerlendirilmesinin ardından, web sonuçlarındaki değerler üzerinden verilir. Sadece arama sistematiğine odaklı bu sistem, anlık ölçüm ve analiz yapmaz.

Google Search Console Ücretli Midir?

Hayır, web yöneticisi araçlarının herhangi bir ücreti söz konusu değildir. Google tarafından site sahiplerine ücretsiz olarak sunulan kaynaklardan bir tanesidir.

Google Search Console Nasıl Kullanılır?

dogru seo ajansi sonucu

Google Search Console’u kullanabilmek için öncelikle bir Google hesabına ihtiyacınız var. Google hesabınızla Google Search Console adresinden giriş yaparak, sitenizi panele hemen ekleyebilirsiniz. Ancak konsol üzerinde işlem yapabilmeniz için sitenizin size ait olduğunu doğrulamanız gerekiyor.

Zira kişisel veya kurumsal bilgilerin, üçüncü kişi veya kurumlarla paylaşılmaması için, sitenizin verilerinin sadece sizin tarafınızdan görüntülenmesi sistem tarafından zorunlu kılınıyor.

Sitenizin size ait olduğunu doğrulayabilmeniz için ise size bazı seçenekler sunuluyor. Bu seçenekler sitenizin web alanında, kaynak kodlarında ve DNS kayıtlarında girdiler yaparak site sahipliği doğrulaması yapmanızı sağlıyor.

Sitenizin ekleme işlemini, URL ön eki ekleme veya alan adı ekleme biçiminde yapabilirsiniz. Alan adı ekleme halinde tüm alt alan adlarını da eklemiş olursunuz ki, bunun için DNS doğrulaması yapmanız gerekecektir.

URL ekleme durumunda ise sadece eklediğini alan adı üzerinde işlem yapabilirsiniz. Bu tür doğrulamalarda doğrulama dosyasının FTP klasörüne yüklenmesi yeterli olmaktadır.

Google mülk doğrulama işlemlerinde,

  • Html doyası yükleme
  • Html etiketi girişi
  • Dns kaydı güncelleme
  • Google Analytics izleme koduna ekleme

gibi seçenekleri sunar. Yukarıda belirttiğimiz gibi, hangi tür mülk eklemeyi tercih etmişseniz, size onunla ilgili kullanılabilir doğrulama seçenekleri sunulacaktır.

Mülk doğrulama işlemini yaptıktan sonra siteniz hakkında bilgilerin derlenmesi için bir süre beklemeniz gerekecektir. Genellikle birkaç gün içerisinde veriler akmaya başlar. Ancak tam anlamıyla verimli bir şekilde sistemin kullanılabilmesi için birkaç haftalık veri sağlanması gerekir.

Trafik İzleme

Google Search Console, sitenize gelen trafiğin genel bir görselini sunar. Ancak burada belirtilen trafik değerleri, gerçek veya aktüel trafikle uyuşmayabilir. Web yöneticisi araçları bazı trafik türlerini hesabına dahil etmeyebilir.

Site Haritalarının Eklenmesi

Google Search Console Site Haritası Ekleme
Google Search Console Site Haritası Ekleme

Site haritalarının eklenmesi, Google için elzem değilse de önemli bir veri kaynağıdır. Sitenizde dinamik bir site haritası alt yapısı varsa, bu XML dosyasının veril yolunu Google web yöneticisi araçlarına göstererek sitenizde yapılan değişiklikleri sistemin hemen görmesini sağlayabilir ve sitenizin hangi sayfalarının izlenmesini istediğiniz belirtebilirsiniz.

Haritaların eklenmesi gibi, sitenizde Google tarafından taranmamış veya taranması gecikmiş dosyaları yeniden gönderebilir ve/veya güncellediğiniz sayfaların hemen indekslenmesi için talepte bulunabilirsiniz. Bu sayede Google’ın bazen aylar süren güncelleme sürecini beklemeden işlem yapmış olursunuz.

Zararlı Bağlantıları Reddetme Aracı

Google Search Console içerisindeki en kritik ve SEO bakımından en önemli araç olarak bağlantı reddetme aracı gelir. Herhangi bir şekilde sitenize bağlanan sitelerin site performansına zarar vermemesi için buradaki panel üzerinden ret işlemlerini yapabilirsiniz.

Hata Raporları

Sitenizdeki sayfaların kullanılabilirlik raporları ve diğer hata raporlarına konsol üzerinden erişebilirsiniz. Bu sayede sayfaların hatalarını giderip, yine konsol üzerinden yeniden değerlendirilmeleri talebinde bulunabilirsiniz.

 Performans Raporları

Bir süredir devam eden site hızı raporlama araçlarının geliştirme süresinde sona gelinirken, Google Search Console size kullanıcı deneyiminde önemli rolü olan bu analizi yapabileceğiniz araçlar sunar.

Mobil Kullanılabilirlik Raporlar

Mobil kullanılabilirlik, SEO parametreleri içerisinde en önemli değerlerden bir tanesidir. Toplam internet trafiğinin yarısından çok fazlası mobil hale gelmişken, sitelerin mobil kullanılabilirliklerinin kullanıcı deneyimi üzerindeki etkileri yadsınamaz.

Buradaki araçla, sitenizin Google tarafından nasıl değerlendirildiğini görebilir ve düzenlemeleri buna göre yapabilirsiniz.

Url Kaldırma

Sitenizdeki bazı bağlantıların Google tarafından taranmamasını isteyebilirsiniz. Bu işlem siz geri alana kadar sabit kalmak kaydıyla Google Search Console üzerinden yapılabilir.

Google Search Console Kullanılmadan Site Yönetilebilir mi?

Google Search Console kullanmaksızın sitenizin Google tarafından nasıl görüldüğünü anlayabilmeniz oldukça güçtür. Bunu istatistiksel sonuçlara dayalı olarak yapabilirsiniz ancak hem gerçek verilere erişemez hem de bu verileri çok zor derleyebilirsiniz.

Bu nedenle Google konsolu kullanmak faydalı bir seçimdir. Kaldı ki, bu sistemi kullanmak ücrete tabi olmamakla birlikte, kurum sonrasında çok fazla müdahale gerektirmez.

Profesyonellerle Çalışın

Tüm kullanıcı dostu özelliklerine rağmen, web yöneticisi araçlarının kullanımında, teknik bilgi ve SEO bilgisi gereklidir. Burada yapacağınız yanlış işlemler sitenize zarar verebileceği gibi eğer konu hakkında bilginiz yok ise zaten sistem sizin için bir şey ifade etmeyecektir.

Dijital pazarlama uzmanı ve SEO ajansı bu yapıları sürekli kullanıyor olduklarından oldukça ileri düzey deneyime sahiptir. Ayrıca SEO yaparken zaten bu sistemlerin kullanılmaması gibi bir durum söz konusu olmayacaktır.

Genel olarak dijital pazarlama etkinlikleriniz ile SEO uygulamalarınız için uzman ve deneyimli dijital pazarlama firmaları ile iletişime geçerek, süreçleri efektif bir şekilde devam ettirebilirsiniz.

S.S.S.

Google Search Console, Google Analytics İle Aynı Mıdır?

Google Analytics, web sitenizi ziyaret eden ve web sitenizle etkileşimde bulunanlarla ilgili veriler sağlayan kullanıcı odaklıdır. Öte yandan Google Search Console, arama motoru odaklıdır ve site sahiplerinin SERP'lerdeki görünürlüğü ve varlığı geliştirmelerine yardımcı olabilecek araçlar ve bilgiler sağlar. Google Search Console, piyasadaki en güçlü ve ücretsiz SEO araçlarından biridir. Ancak çoğu insan bunu tıklamalar ve gösterimler gibi özel metrikleri kontrol etmekten başka bir şey için kullanmaz.

Google Search Console'dan Hangi Verileri Toplayabilirsiniz?

Kullanıcı sorguları ve site URL'lerinizin arama sonuçlarında (gösterimler) görünme sayısı gibi verileri size sunar. Ek olarak hemen çıkma oranı ve e-ticaret dönüşüm oranı gibi birçok tıklama sonrası etkileşim verisine de ulaşmanızı sağlar. Buradaki veriler ile en yüksek kazanç getirecek trafik için web sitenizi optimize edebilirsiniz.

Kaynaklar:

Matteo Duò https://kinsta.com/blog/google-search-console/ Erişim Tarihi: 30 Eyl 2022, 10:30

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir