Google Penguen Algoritması Nedir? Nasıl Çalışır

Google Penguen Algoritması Nedir? Nasıl Çalışır?

Google, işletmeler tarafından faydalı olduğu anlaşıldığı günden bu yana, kötü niyetli pazarlamacıların da hedefi halindedir. Bu maksatla sürekli güncelleme yapan sistemin en önemli açıklarından bir tanesi, sitelerin değerlerinin tespitinde kullanılan backlink sayısı ve nitelikleri durumudur.

Google Penguen Algoritması, sitelere gelen bağlantıların analiz edilmesinde ve değerlemelerin daha doğru yapılmasının sağlanmasında görevli olan bir analiz aracıdır. 2012 yılında yayınlanan bu araç öncesinde sitelere paralı bağlantılar alınmakta, sahte linkler oluşturulmakta ve toplam link sayısı artırılarak sitenin arama görünürlüğü yükseltilmekteydi.

Penguen sonrasında ise işler bir hayli değiştir ve hatta bir dönem sitelere bağlantılar neredeyse hiç dikkate alınmadı.

Günümüzde Google Penguen Algoritması, oldukça gelişilmiş bir alt yapıya sahiptir ve 2012’den bu yana gerçekleşen yama güncellemeleri ile milimetrik değerlendirme yapabilir hale gelmiştir demek doğru olur.

Artık backlink satın almak, bırakalım fayda sağlamayı bir sitenin yok edilmesi için uygun yöntemdir demek son derece doğrudur. Google, satın alınan backlinkleri çok hızlı bir şekilde tespit etmekte ve bu sitelerin uygulama türlerine bağlı olarak sadece trafik kısıtlama cezası değil, indeksten çıkarma cezası vermektedir.

Penguen, sitelere gelen bağlantıları izler. Bir sitenin dışarıdan bağlantı alması elbette olağandır. Ancak alınacak bağlantının bazı özelliklere sahip olması gerekir. Bununla birlikte bir sitenin alabileceği link sayısının da sınırı veya sektörel ortalamaları vardır.

Marka bilinirliği olmayan ve sektöründe yoğun link akışı bulunmayan bir sitenin binlerce harici bağlantıya sahip olması, beklenen bir durum değildir ve bu linkler şüpheli olarak değerlendirilir.

Bir diğer düzenleme ise zararlı linkler üzerine yapılır. Eğer bir site, spam olduğu veya zararlı bir kaynak olduğu bilinen bir siteden link alıyorsa, bu linkin kendisi ile ilişikli olmadığını belirtmesi gereklidir.

Aksi halde Google Penguen Algoritması,  bu sitenin gelen bu zararlı bu bağlantıyı desteklediğine karar verir ve site hakkında olumsuz işlem yapar.

Google Penguen Algoritması Nedir?

Google Penguen veya Penguin algoritması, sitelere gelen bağlantıların veya diğer ismi ile backlinklerin değerlendirildiği algoritmadır. Geçmişte backlink satın alarak yükselmiş veya bugün bunu yapmaya çalışan sitelerin tespit edilip sistem dışına itilmesini sağlayan bu sistem, kullanıcıların daha doğru sonuçlara ulaşabilmelerini sağlar.

Bir sitenin nereden, hangi nitelikte ve ne kadar link aldığına bakan bu algoritma, satın alınan linkleri tespit edebilir. Kimi link satışı yapan kaynaklar sattıkları linklerin penguen için uygun olduğunu belirtse de bu doğru değildir. Zira bu algoritma; site ile ilişki durumundan, bağlantı veren kaynaktan çıkan linklerin sayısına kadar birçok detaya odaklanır ve çözümler.

Web sitelerinin en çok ceza aldıkları algoritmanın bu olduğu kabul edilir. Sistem link satın alan veya legal olmayan şekilde link sağlayan siteleri anında değilse de, orta ve uzun vadede tespit edip, ciddi cezalar verebilir.

Google Penguen Algoritması Nasıl Çalışıyor?

Google, siteleri birkaç katmanda dönemsel olarak analiz ediyor. Penguen algoritması; ilk analizin yapıldığı katmanlardan bir tanesi olarak karşımıza çıkıyor. Sitenin değerlemesi yapılırken,

Google Panda algoritması tarafından içerik analizi yapılırken, Penguen tarafından sitenin dışarıdan aldığı bağlantılar izleniyor. Her iki tarafta oluşan skor bağlamında site için bir değer biçilirken, Panguen bakımından zararlı olarak işaretlenen sitenin, diğer noktalarda başarılı olması anlam ifade etmiyor.

Bir sitenin hiç harici bağlantısı olmayabilir. Bu durumda Google Penguen Algoritması siteye olumlu veya olumsuz bir puan vermez.

Ancak sitenin içerik ve diğer teknik değerler bakımından pozitif puan almış olmasına karşın, Penguen değerlendirmesinden negatif puan alması durumunda, diğer tüm uygulamaları anlamsız hale gelecektir. Bu nedenle, zararlı veya düşük nitelikli harici bağlantı almak yerine, hiç almamak çok doğru olur denebilir.

Google Gelen Bağlantıları Nasıl Anlamlandırıyor?

Google’a göre bir sitenin gereksinimleri karşılaması durumunda, kendi ait olduğu klasmanda ortalamalarda harici bağlantı alması mümkündür. Bunlar, sosyal medya bağlantıları dahi olabilir. Sitenizde paylaştığınız bir içeriğin, herhangi bir sosyal medya platformunda paylaşılması sizin için pozitif değer olarak tanımlanıyor.

Kaldı ki, sektörünüzde veya ilgili anahtar kelimenin kullanıldığı diğer sitelerde, birkaç backlink varken sizin binlerce link almanız için çok özel niteliklere sahip olmanız gerekiyor. Buna şöyle bir örnekle açıklık getirelim.

Bir seramik perakendecisi firmanın internet sitesini ele alalım. Bu firmanın rakiplerinin harici bağlantı sayısı 200 ise bu firmanın da bu seviyede olması beklenir. Eğer bu firmanın sitesine 3bin bağlantı geliyorsa, bu zaten soruşturulmaya değer bir husustur.

Bu firmanın bir özelliği olmalı veya hile yapıyor olmalıdır. Ancak 3bin bağlantı seramiği üreten ulusal çapta bilinen firmaya gelebilir. Aynı anahtar kelimede listeleniyor olsalar dahi, marka bilinirliği daha fazla olan firmanın sitesine daha fazla bağlantı beslemesi yapılması olağandır.

Bu açıklama karşımıza marka bilinirliği kavramını çıkarır. Google Penguen Algoritması, marka bilinilirliği yani dijital ayak izi noktasında da değerleme araçlarına sahiptir. Bir backlink olmasa dahi, sitelerin isminin, ürün veya hizmet isimleri ile marka isimlerinin kullanılması, zararlı olmayan backlink kadar etkili uygulamalardır.

Zaten Google da firmalara tam olarak bunu önerir. Bağlantı almak yerine; markanız, ürün veya hizmetleriniz için dijital pazarlama yapmak, size zaten denk faydayı sağlayacaktır.

Zararlı Backlinkler Hangileridir?

  • Her türlü yasa dışı site ve yetişkin içeriği yayınlayan siteden gelen bağlantı, zararlı bağlantı olarak kabul edilir.
  • Çok düşük trafiği olan ve içerik bakımından güçlü olmayan sitelerden gelen bağlantılar, zararlı bağlantılardır.
  • Dışarıya çok sayıda bağlantı veren siteler ve sayfalar zararlı kaynaklardır.
  • Tek bir domain üzerinden alınan çok sayıda bağlantı zararlıdır.
  • İlgisiz sitelerden alınan bağlantılar zararlıdır. (Basın yayın kuruluşları ve genel bloglar hariç)
  • Spam olarak işaretlenmiş sitelerden gelen bağlantılar, zararlı bağlantılardır.

Zararlı Backlinklerden Kurtulmak Mümkün Müdür?

Elbette mümkündür. Zararlı gelen bağlantılar Google tarafından tespit edildiğinde eğer bir uyarı iletisi aldıysanız derhal harekete geçmeniz gerekir.

Zira Google sitenize bu bildirimi yaptıktan kısa bir süre sonra veya size belirttiği sürecin sonunda sitenizin liste seviyesini düşürür veya sitenizi bütünüyle sistemden çıkarır. Bunu engellemenin yolu ise zararlı bağlantıları tespit edip, Google’a bu bağlantıların sizinle ilişkisi olmadığını belirtmek ve bu linkleri engellemek durumundasınız.

Bağlantıları Reddetme Aracı ile Zararlı Linkleri Engelleyin

Sitenize sizin bilginiz dışında zararlı bağlantılar gönderilmiş veya siz sehven bu hatayı yapmış olabilirsiniz. Bu durumda panik yapmadan, öncelikle zararlı bağlantıları Ahrefs ve benzeri sistemler üzerinden tespit etmeniz gerekiyor.

Kötü haber şu ki; zararlı linkleri derin bir şekilde analiz edebilmek için önemli bir miktarda maliyete katlanmanız gerekebiliyor.

Sitenize gelen zararlı bağlantıları tespit ettikten sonra, Google Web Yöneticisi araçlarına girerek, burada sitenize gelen bağlantılar sekmesinde bunların olup olmadığını kontrol ediyoruz.

Google web yöneticisi araçları içerisinde sitenize gelen bağlantıların bir kısmı yer alır. Ancak derin bir zararlı link analizini buradan yapmanız önerilmez. Burada pek çok zararlı bağlantı kaynağı, hiç trafik sağlamadıkları veya engelli oldukları için görünmüyor olabilir.

Bunun için, bu maksatla kullanılmak üzere geliştirilmiş yazılımları kullanabilir veya SEO uzmanı bir dijital pazarlama firmasından bu linkleri sizin için tespit etmesini isteyebilirsiniz. Bu noktada bu işi tamamen uzmanlara bırakmanızın daha doğru olabileceğini belirtmekte fayda vardır.

Her ne kadar çok karmaşık bir uygulama süreci olmasa da doğru bir sonuç elde etmek için teknik uzmanlık deneyimi gerekebilir.

Tarama yapıp, sitemize gelen zararlı bağlantıları tespit ettikten sonra yapmamız gereken bu linkleri bir txt dosyasına, her satıra bir bağlantı gelecek şekilde kaydetmektir.

Burada herhangi bir domainden gelen tüm bağlantıları reddetmek gibi bir seçenek de söz konusu olabilir. İlgili TXT dosyasının biçimlendirmesini uzmanların yapması bu sebeple faydalı olabilir.

Metin dosyasına zararlı linkleri, kaydettikten sonra, bağlantıları reddetme aracına giriş yaparak, bu dosyayı yüklüyoruz. Belirli bir süre içerisinde Google dosyanızı değerlendirip, Google Penguen Algoritması ile çelişen bir durum olmadığını onaylıyor ve siteniz kurallara uygun şekilde yayın hayatına devam edebiliyor.

Kaynaklar:

Dan Taylor https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/penguin-update/ Erişim Tarihi: 30 Eyl 2022, 11:46

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir