Google Panda Algoritması Nedir

Google Panda Algoritması Nedir?

Yayınlandığı gün itibariyle tüm ezberleri bozan ve milyonlarca web sitesinin tarih olmasına sebep olan Google Panda Algoritması, Google’ın tüm güncellemeleri içerisinde en geniş etkiye sahip güncellemesi olarak değerlendirilir. Panda, sitelerin içerik bakımından niteliklerini inceler ve belirlediği niteliklere uygun olmayan sitelerin değerlerini düşürür veya ortadan kaldırır.

Hummingbird uygulamasından farklı olarak Google Panda Algoritmasının görevi, içerik maddi olarak analizi olarak tanımlanabilir. Yani, belli teknik kriterler üzerinden içeriğin kurallara uygun olup olmadığının temel değerlendirmesi bu araç ile yapılır.

Panda algoritması isimsiz olarak yayınlanmış ve aslında uzun yıllar boyunca beta testleri yapılmış bir uygulamaydı. Algoritma, kopya sitelerin ve paravan sitelerin tespit edilmesi için uzun süre denendi.

Özellikle bir anahtar kelime için ana sayfanın tamamını işgal eden tek bir site veya kendisi içerik hazırlamadan diğer sitelerin içerikleri ile sıralama alan siteler, bu algoritma sonrasında SEO bakımından niteliksiz hale geldi.

Mevcut koşullar altında “onpage” yani site için SEO parametrelerinin neredeyse tamamı, Google Panda Algoritması tarafından ortaya konulmuş kurallardır. Bunların ardından ikincil ve daha derin uygulamaları, diğer güncellemeler ile görüyoruz.

Google Panda Algoritması Nedir?

Google Panda Algoritması, sitelerin teknik altyapılarının yeterliliğini ölçen yazılımdır. Sunucu kalitesi ve güvenliği, site yazılımının kalitesi, kod çakışmaları, site hızı, kullanıcı deneyimi gibi temel nitelikleri analiz eder. Panda algoritmasının en önemli özelliği ise siteyi içerik bakımından değerlendirmesidir. On-page SEO uygulamalarının en önemli ayağı, bu algoritma sonrasında büyük ölçüde içerik haline gelmiştir. Kopya içerik ve niteliksiz içeriklerle spam içeriklerin tespiti uygulamaları ilk olarak bu algoritma ile başlamıştır. Bu güncelleme sonrasında anahtar kelime bombardımanları ve anlamsız metinlerle sıralama alma gibi uygulamalar tarih olmuş, bu algoritma daha sonra birçok eklenti ile mükemmel metnin yayınlanması protokolünü getirmiştir. Panda algoritmasına uygun olmayan sitelerin sıralama alması imkansız iken bu sitelerin indekse alınmaları dahi beklenmez.

Google Panda Algoritması Ne Getirdi?

Google Panda Algoritması öncesinde siteler, anahtar kelimelerini içeren metinleri, herhangi bir biçimde edinip yüklemeleri halinde listeleme alabilirdi. Ancak Panda sonrasında bu metinlerin sadece özgün olmaları ve anahtar kelimeleri içermeleri neredeyse hiçbir anlam ifade etmez hale geldi.

Google’ın faydalı site veya faydalı sayfa değerlendirmelerini kapsayan Panda’dan sonra hiçbir şey eskisi gibi olmadı. İşte Google Panda Algoritması tarafından izlenen bazı temel nitelikler:

  • İçeriğin doyuruculuğu
  • İçeriğin özgünlüğü
  • İçeriğin niteliği
  • İçeriğin sitenin geneli ile ilgi düzeyi
  • İçerik tekrarlanma oranı
  • Siteye olan güven
  • Kullanıcı deneyimi

Şeklindedir. Buradan bakıldığında aslında Hummingbird ile denk olduğu söylenebilir. Bir ölçüde bu doğrudur. İki güncelleme birbirini tamamlayan ve aynı hedefe odaklanan güncellemelerdir. Google Hummingbird Algoritması, Panda’ya göre çok daha detaylı unsurları analiz eder.

Yukarıdaki Kavramları İnceleyelim

İçeriğin doyuruculuğu: Google’ın kullanıcı tarafından edinilen deneyimin nihai ölçeğidir. Kullanıcı sitedeki metinden tam olarak aradığı bilgiyi mi aldı, yoksa arama sonuçlarında listelenmek için teknik bir metni okuyarak zaman mı kaybetti, bunu anlamak için çalışan sistem için bu unsur, son derece önemlidir.

Google, sistemi kullananların tam olarak aradıklarına ulaşmalarını ve buradan fayda sağlamalarını ister. Eğer site sahibi, sade kendine müşteri çekmek istiyor ve bunun için gerçek yolları seçmek yerine hile yapıyorsa, Panda tarafından yakalanması an meselesidir.

İçeriğin Özgünlüğü: Bir seçenek olmayıp, kanuni olarak da bir zorunluluktur. Web üzerindeki metinlerin alıntı olarak kullanılması halinde bir listelenme değerini ortaya koymamasını sağlayan güncelleme, Google Panda Algoritması olarak bilinir. Bununla birlikte kimi sitelerin bütünüyle kopya olması durumunda, sitelerin listeden kaldırılması yine bu algoritmanın görevidir.

İçeriğin Niteliği: Kavram olarak metnin okunabilirlik kurallarına uygun olması şeklinde açıklanabilir. Bunun için cümle uzunlukları, noktalama işaretleri kullanımı ve imla gibi detay özellikler ele alınır.

Hummingbird öncesinde genel bir analiz olan bu değerlendirmeler, günümüzde oldukça komplike bir şekilde yapılabiliyor olduğundan, sitenize koyacağınız metnin, ilgili dilin genel kurallarına tam uyumlu olması oldukça önemli bir özellik olarak karşımıza çıkıyor.

Burada teknik metinlerin ve akademik metinlerin kullanıcı deneyimine etkilerini analiz ederek, bu tip metinleri basitleştirme gereksinimine dikkat etmek gerekiyor.

İçeriğin site geneli ile ilgi düzeyi: Gazeteler ve genel bloglar gibi siteler dışında anahtar kelime bazında listelenme değeri kurgulamak bakımından önem arz eder.

Örneğin; bir inşaat şirketinin yayınladığı diğer metinlerin sağlık sektörünü kapsıyor olması beklenen bir durum değildir. Bu bakımdan her metin, kendi ile ilgili mecrada değerlidir prensibinden hareketle, metinleriniz değerlendirilir.

İçeriğin Tekrarlanma Oranı: Sitenizde bir sistemsizlik veya hilenin olduğunu gösteriyor olabilir. Bu nedenle içeriğin tekrarlanmaması son derece önemlidir. Ayrıca bu durum sitenizde landing page tesisi noktasında da ciddi sorunlara yol açabilir.

Siteye Olan Güven: Sitenizin değerlendirilmesinde en önemli etkendir. Burada sadece sitenin finansal açıdan güven durumundan değil, okuyucunun siteyi gerçekten okuyup okumama durumuna bakılır. Sayfadan hemen çıkma oranı, bu değerin ortaya çıkışını etkileyen faktörlerdendir.

Kullanıcı Deneyimi: Google Panda Algoritması tarafından belirlenen kriterlerin tamamını kapsayan bir ölçü birimi olarak kabul edilir.

  • İçeriğin okunması
  • İçeriğin paylaşılması
  • İçeriğe puan verilmesi
  • İçeriğe yorum yapılması
  • Satın alma kararı
  • İletişime geçme eylemi

Gibi değerlendirme unsurları ile içeriğin kullanıcı deneyimini karşılayıp karşılamadığına karar verilir. Tabii bu unsurlar, diğer detaylarla doğrudan ilişiklidir.

Panda’yı Yanıltmak Mümkün Değildir

Pek çok site sahibi, Google Panda Algoritması ve diğer algoritmaların ciddi maliyetlere ve iş yüküne neden olması dolayısıyla bu sistemin etrafından dolaşmayı düşünür. Açıkça ifade etmek gerekir ki, Google Panda Algoritması ve/veya diğer algoritmaları aşmak aslında bir illüzyondur.

Google kurallarını kısa bir süre aşıyormuş gibi görünebilirsiniz, bunun sebebi; sitenizin henüz tam olarak değerlendirilmemiş olması olacaktır. Robotların sitenizi tam olarak ziyaret etmesi ve kullanıcı deneyiminin analizinin ardından, sitenizle ilgili nihai kararlar verilmeye başlanır.

Çoğunlukla birkaç ay içerisinde Panda ve diğer algoritmalar bakımından değerlendirmeler yapılarak siteniz hakkında karar verilir.

Kimi site sahipleri, eski ve yasaklı yöntemlerle “sözde SEO” yapan kişi ve kuruluşların verdiği hizmetten birkaç hafta içerisinde sonuç alma fikrine sıcak bakar. Ancak akıllarında tutmaları gereken çok önemli bir detay vardır.

Eğer kendileri bunu yapabiliyorsa, diğer site sahipleri de yapabilir. Bu durumda Google daha çok hile yapanın öne çıktığı bir düzleme dönüşür. Elbette Google buna izin vermez ve zaten vermemektedir.

Dünyanın en gelişmiş donanımı üzerinde çalışan, yine dünyanın en güçlü yapay zekası olan Google algoritma altyapısı, milyarlarca siteyi araştırmak için biraz zaman harcayabilir. Ancak çok açık bir dille ifade etmek gerekir ki, Panda kuralları bakımından bir sitenin Google’ı yanıltabilmesi neredeyse imkansızdır.

Google Panda Algoritmasın’dan Etkilenmemek Ne Yapmalı?

Google Panda Algoritması kurallarına uymak, esasında yapılacak tek şeydir. Her ne kadar maliyetli ve zor gibi görünse de bu uygulamalar hem hukuk kurallarına uyum noktasında hem de nitelikli bir kurumsal kimliğe sahip olmak bakımından sizin için büyük fayda sağlar.

Sitenizin iyileştirilmiş, özgün ve besleyici içerikle donatılmış olması, sadece aramam motorundaki görünürlüğünüzü değil, potansiyel abone veya müşterilerinizin sizinle ilgili algısını da geliştirir.

Sitenizden gerçekten bilgi alan kullanıcı, sizi kendi sosyal medya ortamlarında ve hatta kendi arkadaş çevresinde tavsiye edecek ve bu sayede bilinirliğiniz geometrik olarak artacaktır.

Buna bağlı olarak sitenizde verdiğiniz bilgilere uygun işler üretmeye devam ederek, kitlenizi kendinize bağlayabilir ve daha fazla kullanıcıya ulaşmak için daha nitelikli iş üretmeye yönelebilirsiniz.

Tüm bu çabalar, sonuç olarak isteseniz de istemeseniz de iş süreçlerinizin tamamına yansır ve daha nitelikli bir işletmeye dönüşme durumu söz konusu olur.

Zaten Google, tüm listelenen işletmeler için bunu ister ve işletmelere buna yönlendirir. Daha iyi kullanıcı deneyimi için daha iyi pazarlama, daha iyi pazarlama ile daha nitelikli işletme fonksiyonları bu süreçlerin ulaşmak istediği nihai hedeftir.

Kaynaklar:

Ahrefs https://ahrefs.com/seo/glossary/google-panda Erişim Tarihi: 30 Eyl 2022, 11:49

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir