Google EAT Algoritması Nedir?

Google EAT Algoritması Nedir?

Google EAT; uzmanlık, yetkinlik ve güvenilirlik anlamına gelmektedir ve internet sitelerinin daha iyi bir sıralama alması için oldukça önemli kavramlardan biridir. Arama sonuçlarının iyileştirilebilmesi ve daha iyi hale getirilebilmesi için Google tarafından verilerin kullanılmasını ifade eder. Bu sayede Google, bir internet sitesinin güvenilir ve alanında uzman içerikler ürettiğini anlar.

Google’ın üçüncü kişilerden oluşan ve dünya geneline yayılmış çalışanları vardır. Bu çalışanlar arama sonuçlarının iyileştirilebilmesi adına eğitim görür. Bu kişilere “kalite değerlendirici” adı verilmektedir. Google’a yaptıkları geri bildirimlerle arama sonuçlarının hangi aksiyonların alınmasıyla daha yararlı olabileceğini raporlarlar. Google bu kişilerin yaptığı geri bildirimleri değerlendirmeye alır ve yararlanır. Fakat bu sistem arama sonuçlarında sitelerin sıralamasını direkt olarak etkilemez. 

Google tarafından yayınlanmış olan “Kalite Değerlendiriciler Arama sonuçlarımızı nasıl iyileştiriyor?” isimli makalede de konu hakkında detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz. İnternet sitelerinin ön planda olmasını sağlamak için önemli olan E-A-T kavramı oldukça derindir. Fakat kısa bir özet geçilmesi gerekirse:

  • Uzmanlık: Google’ın bir siteye güvenmesi ve siteyi ön plana çıkarabilmesi için uzmanlık oldukça önemlidir. Site içerisinde üretilen içeriklerin doğruluğu ve yazarın konuya hâkim oluşuna dikkat edilir. 
  • Yetkinlik:Backlink” olarak da bilinen farklı web sitelerinden link çıkışlarına dikkat edilmektedir. Link çıkışının yapıldığı sitenin Kalite Değerlendiriciler tarafından güvenilir bulunmaması, faydadan çok zarar verecektir.
  • Güvenilirlik: İnternet sitelerinin güvenilirliği tesis edebilmek için çeşitli yolları vardır. Bunlar; hakkımızda, iletişim, gizlilik politikası gibi bilgilerdir. Site içerisinde bu bilgilerin doğru şekilde girilmesi güvenilirliğin oluşmasını sağlar.

2015 yılından beri herkes tarafından erişilebilen Arama Kalitesi Değerlendiricileri adı verilen bir kılavuz vardır. Bu kılavuzda; “Your Money or Your Life” (YMYL) kapsamında internet sitelerine ilişkin örnekler yer alır. YMYL ile EAT doğrudan ilişkili kavramlardır. Bunun en önemli nedeni ise YMYL dahilinde olan sitelerden kaynaklanır. Sağlık, hukuk ya da finans konularında içerik üreten siteler YMYL olarak görüldüğü için doğru ve yanlış bilgiler kullanıcıları doğrudan etkilemektedir. YMYL kapsamında olan sitelerin tam listesi ise aşağıdaki gibidir:

  • Fatura ödeme siteleri,
  • Bankacılık hizmeti veren ve para transfer işlemleri gerçekleştirilen siteler,
  • Kredi kartı ve banka kartı bilgilerinin girildiği e-ticaret siteleri,
  • Anne blogu olarak da bilinen ebeveynlik tavsiyelerinde bulunulan siteler,
  • Yerel ya da ulusal fark etmeksizin haber siteleri,
  • Din, ırk ve millet gibi kavramlar hakkında bilgi veren siteler,
  • Otomobil üzerine bilgi verici içerikler üreten siteler,
  • Hukuk alanında yasal tavsiyelerde bulunan siteler,
  • Öğrenme süreci olan ve uzmanlık gerektirebilen hobiler üzerine bilgi verici siteler,
  • Finansal tavsiyeler ve bilgiler içeren siteler,
  • Tadilat ve onarım hakkında içerik üreten siteler,
  • İş bulma üzerine hizmet veren siteler,
  • Tıbbi alanda bilgilendirici içerik sunan siteler,

Yukarıdaki siteler YMYL kapsamına girmektedir. Bu sitelerin ortak özelliğiyse verilen bilginin yanlış olması durumunda büyük riskler içermesidir. Bu nedenle doğru bilgi ve içerik akışı sağlamak oldukça önemlidir. Kullanıcılarına doğru bilgi sunan YMYL kapsamındaki sitelerin EAT oranları yüksek düzeydedir. Bunun en önemli nedeni ise kullanıcıların güvenilir kaynaklardan bilgi aldıklarını hissetmeleridir.

Güvenilirlik ve doğru bilgiler sektörel bazda değişiklik gösterebilir. Örneğin bir e-ticaret sitesinin yüksek düzeyde EAT’e sahip olması için birçok bilgi vermesi gerekir. Ürünün fotoğrafından fiyatına, kullanıcı yorumlarından özelliklerine ve iade politikalarına kadar doğru bilginin girilmesi önemlidir. Bu tür siteler yüksek EAT’e sahip olarak Google tarafından da güvenilir kategorisinde yer alır. 

Şimdi ise Google’ın E-A-T adını verdiği sistemindeki E olan Expertise yani uzmanlığı inceleyebiliriz.

Uzmanlık Nedir?

Bir internet sitesi başarılı olmak istiyor ve yüksek sayıda hit almak istiyorsa uzman ve yeterliliğe sahip olduğunu göstermelidir. Bunun en doğru yollarından biriyse üretilen içeriklerin spesifik olarak uzmanlığa sahip olan kişiler tarafından yazılmasıdır. Kullanıcılar, içeriği okurken bir uzmanın yazıp yazmadığı hakkında rahatlıkla bilgi sahibi olabilir. Bu nedenle baştan savma yazılmış ve okuyucuya en doğru bilgiyi direkt olarak vermeyen siteler ikinci kez tercih edilmez. Bu da düşük EAT’e sahip olunmasına neden olur.

Siteye girilen içeriklerin bir uzman tarafından yazıldığının belli olması gerekir. Bunun için bir site menüsüne bir künye yerleştirilmesi de sık tercih edilir. Aynı zamanda içeriklerin etkili ve kaliteli üretilmesi de oldukça önemlidir. İçeriklerde sorulan sorulara en net ve doğru yanıtların alınması, EAT için en önemli koşullardan biridir. Kullanıcılar, içeriklerinde tık tuzağına başvuran ve yanlış bilgi veren siteleri ikinci kez tercih etmez. Hukuksal bilgilere ve yazılara yer veren bir sitenin yüksek Google EAT’e sahip olabilmesi için içeriklerin kim tarafından oluşturulduğu da bildirilmelidir. 

Yetkinlik Nedir?

Otorite olarak da bilinen bu madde, içeriği üreten yazarın ilgi ve alakasıyla ilgilidir. Google, yazarın içerik hakkında gerçekten fikri olup olmadığını bilmek isteyebilir. Bu nedenle özellikle bazı konularda tavsiye veren içeriklerde yazarın adı, soyadı ve kişisel detayları içeren künyesinin bulunması önemlidir. Böylece içeriği üreten kişinin genel olarak yetkinliğe sahip olduğu anlaşılacaktır. Fakat bilgi vermeye dayalı içeriklerin anonim kimlikler tarafından üretilmesi EAT oranını olumsuz etkileyecektir. Bunun yanı sıra içeriklerin altına gelen yorumlar da oldukça önemlidir. 

Güvenilirlik Nedir?

Google, dolandırıcılık faaliyetleri içerisinde olan sitelere ziyaretçi göndermek istemez. Bunun nedeni yalnızca kullanıcı güvenliğinden ziyade Google’ın itibarının ve güvenilirliğinin de sarsılması ihtimalidir. Dolandırıcılık faaliyetlerinde bulunan sitelerin üst sıralarda yer alması kullanıcıların Google’a olan güvenini sorgulamasına neden olacaktır. Bu nedenle SERP adı verilen Arama Motoru Sonuç Sayfası, güvenilir, yetkin ve uzman sitelerden oluşmaktadır. İnternet sitelerinin güvenilirliği tesis edebilmeleri için kullanıcılarla paylaşması gereken bazı detaylar vardır:

  • Sitenin vizyon ve misyonunun da yer aldığı hakkımızda sayfası,
  • Yetkinlik isteyen bir alanda tavsiye veren sitelerde yazarın akademik unvanı,
  • Hizmet sunan sitelerde basın köşesi,
  • Site özelinde çekilmiş olan reklam filmi ya da başarı hikâyelerini içeren videolar,
  • E-ticaret sitelerinde -varsa- fiziki mağazaya ait konum bilgisi,
  • Gizlilik ve iade politikaları,
  • Olası problemlerde iletişime geçilebilmesi için müşteri hizmetleri bilgileri ve canlı destek hizmeti,
  • Site içerisinde kullanılabilecek ödeme yöntemlerine ilişkin detaylı bilgi ve banka logoları,
  • Sektör içerisinde hizmet veren farklı derecelendirme kuruluşlarından alınan puan bilgisi.

Yukarıdaki liste, bir internet sitesinin güvenilirliğini kanıtlaması için sunması gereken detayları içermektedir.

EAT’ın Web Siteler İçin Önemi 

İnternet sitelerinin yegâne hedeflerinden biri üst sıralarda yer almaktır. Bunun için farklı yollar ve metrikler bulunur. Bunlardan biri de Google EAT’tir. Bu sistem direkt olarak sıralamaya etki etmese de arka planda pek çok açıdan değerlendirilmektedir. İnternet siteleri; kullanıcılarının sağlığına ve ekonomik durumlarına doğrudan etki edecek şekilde hizmet veriyorsa EAT’e dikkat edilmelidir. 

Hizmet verilen alanda güvenilir, yetkin ve uzman olunmaması durumunda SERP’te üst sıralarda yer almak mümkün değildir. Bu nedenle EAT için önemli olan hususlara dikkat ederek site içi güncellemeler yapılabilir. Hizmet verilen alanda; güncel, yetkin ve uzman olunmaması Google’ın gözünde düşük kaliteye eşdeğer olacaktır. Bu nedenle arama sonuçlarında ilk sayfalarda şans bulunması da mümkün olmayacaktır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir