Google Analytics Nedir, Nasıl Kullanılır

Google Analytics Nedir, Nasıl Kullanılır?

Google Analytics, Google tarafından ücretsiz kaynak olarak sunulan bir web trafiği izleme aracıdır. Bu araç, geçmişte kısıtlı kaynaklarla hizmet vermekte iken günümüzde bir web sitesi üzerindeki hemen her hareket hakkında detaylı bilgiyi sunabiliyor.

Site sahiplerinin web sitelerinin ne şekilde kullanıldığını bilmesi, kullanıcı davranışlarını analiz ederek uzun vadede iyileştirme yapabilmesi için oldukça önemlidir. Esasında pazarlama için gerekli olan birçok bilginin, dijital pazarlama ortamında daha kolay elde edilebilmesini sağlayan da tam olarak bu özelliktir.

Google Analytics, kullanıcının sayfa içerisinde hangi noktada kaç saniye kaldığına kadar hemen her bilgiyi size sunabilir. Buradan hareketle siteniz için geliştirimleri kolayca yapabilirsiniz.

Google Analytics Nedir?

Google Analytics, Google tarafından sunulan web analizi süreçlerinde kullanılan bir araçtır. Sitenizdeki kullanıcı etkinliklerini ölçmeniz için sağlanan bu yapı, hemen her detaya erişebileceğiniz bir yapıdır. Kullanıcıların sayısı, hangi kaynaklardan sitenize geldikleri, sitenizdeki hangi sayfada ne kadar vakit geçirdikleri, hemen çıkma oranları ve hatta satın alma oranları gibi bilgilere buradan erişebilirsiniz.

Google web yöneticisi araçları ile entegre edilebilen bu sistem, SEO analizinde de önemli bir yere sahiptir. Kullanıcı istatistiklerini bu kadar detaylı sağlayan az sayıda kaynak vardır ki, bu kaynaklar ciddi ücretlerle hizmet verirken, Google Analytics’de böyle bir durum söz konusu değildir. Google Analytics kullanabilmek için bir Gmail hesabı oluşturmalı ve Analytics kaydını tamamladıktan sonra size verilen kodu sitenize eklemelisiniz. Sistem sitenizdeki etkinlikleri birkaç saat içerisinde ölçmeye ve size sunmaya başlayacaktır.

Analitik Bilgiler Neden Gereklidir?

Google Analytics, isminden de anlaşılacağı gibi yalnızca bir izleme yazılımı değildir. Analiz ve analitik kelimelerini bir araya getiren bu sistemin amacı, tüm detay verileri analitik biçimde veriye dönüştürüp kullanılabilir hale getirmektir.

Sitenize kaç kullanıcı geldiği elbette önemli bir bilgidir. Ancak bu kullanıcıların hangi kaynaklardan geldiğini bilmemeniz halinde, örneğin pazarlama etkinliklerinizin başarısını ölçemezsiniz.

Ayrıca kullanıcıların sitenizde ne kadar süre ile vakit geçirdikleri, hangi kaynaklardan gelen kullanıcıların alıveriş yaptığı veya sizinle iletişime geçtiği, paralı reklamların toplam trafiğiniz içerisindeki payı gibi veriler, ileride neler yapacağınıza dair ihtiyacınız olan önemli verilerdir.

Google Analytics dışında da bu verileri size sunabilecek analiz altyapıları elbette vardır. Ancak Google Analytics, size Google tarafından görünen verileri veriyor olması nedeniyle, doğrudan Google görünürlüğü bağlamında bilgi verir.

Bunun yanında Google Analytics ile web yöneticisi araçları paralel çalışarak, SEO bakımından sitenizin konumu hakkında doğru analiz ve planlama yapmanıza da imkan tanır.

Google Analytics Hangi Farklı Bilgileri Sunar?

Tüm web sunucuları, ön veri merkezlerinde üzerlerinde kurulu web siteleri hakkında bazı istatsitiksel bilgileri barındırır. Bu LOG verileri, sitenin kaç kez açıldığı, hangi IP adreslerinden gelindiği gibi temel verilerdir.

Kimi izleme yazılımları veya eklentiler, kullanıcıya veri sağlarken bu verileri kullanırken, Google, siteleri kendi izleme botları ile tarar. Bu sayede sadece sunucu verileri değil, Google tarafından anlık izleme yapılırken elde edilen verileri de analiz edebilmemiz mümkün olacaktır.

Sitenizin kaynak kodları içerisine Google Analytics izleme kodunu yerleştirdikten sonra, bu kod sitenizi anlık olarak izler. Her kullanıcıyı ayrı ayrı ele alarak, her birinin davranışlarını kaydeder.

Elbette bu kullanıcıların hangi kaynaktan geldikleri gibi hayati bilgilere de sahip olursunuz. Tabii bu trafik kaynağı takibi oldukça hassas şekilde yapılır.

Google Analytics kurulu bir sitede, gelen kullanıcının hangi kaynaktan geldiği, hangi sayfaları ne kadar okuduğu, siteye kaçıncı gelişi olduğu, hangi coğrafyadan bağlandığı, demografik bilgileri, hangi sayfalara geçtiği, hangi sayfaların hangi kısımlarını daha fazla okuduğu, ürün veya hizmeti satın alma durumu, sizinle iletişime geçme durumu ve daha pek çok veriyi izlemeniz mümkündür.

Yani Google Analytics Nedir, sitenize girenlerin kimlik bilgileri haricinde hemen her bilgiyi size sağar. Hatta veriler doğru analiz edildiğinde, kullanıcının aklından neler geçtiğini dahi analiz edebilirsiniz. Zaten Google’da sizden bu hassasiyeti bekler. Kullanıcı deneyimini önemsemeniz, Google’ın temel beklentisidir.

Raporlama Özellikleri

Google Analytics Raporlama Özellikleri, kullanım özellikleri kadar kapsamlıdır. Pazarlama raporları oluşturma noktasında sistem tarafından sunulan filtreleme özelliklerini kullanabilir ve özel raporlar oluşturabilirsiniz. Sistem belirteceğiniz kriterlere göre size detaylı veya rafine bilgi sunabilir.

Google Analytics Ücretli Mi?

Normal koşullarda Google Analytics ücrete tabi değil. Ancak çok büyük çaplı uygulamalar halinde sistemin sınırlamalar kullanması da mümkün.

Google workplace, Google Analytics 360, Google My Business gibi uygulamaların bazı kesimlerinin ücretli olması bilgisine istinaden, ilerleyen zamanda analiz uygulamaları için de belli bir ücret alınması söz konusu olabilir.

Hali hazırda Google nerdeyse tüm ücretsiz servisleri için iş çözümleri ve paralı premium çözümler sunduğu gibi bu uygulama için de özel çözümleri bulunuyor.

Google Analytics Hangi İzlemeleri Yapar?

Google Analytics ekranındaki ana sekmeler; özelleştirme, gerçek zamanlı, kitle, edinme, davranış, dönüşümler ve yönetim şeklindedir.

  • Özelleştirme: Sık kullandığınız veya kullanmak istediğiniz sekmeleri bir araya getirdiğiniz kısayol benzeri bir sekmedir.
  • Gerçek Zamanlı: Anlık olarak trafiği takip edebileceğiniz sekmedir. Sitenizde kaç kişi var, ne yapıyorlar, nereden geldiler gibi birçok soruya bu sekme cevap verebilir.
  • Kitle: Sitenize gelen kullanıcılar hakkında analiz yapılan alt sekmelerin bulunduğu bir sekmedir. Buradan kullanıcı demografisinden, size olan bağlılığına kadar birçok detay analizi yapabilirsiniz.
  • Edinme: Sitenize gelen kullanıcıların hangi kaynaklardan size ulaştığını gösterir. Arama sonuçları, reklamlar veya sosyal medya gibi kaynakları buradan izleyebilirsiniz
  • Davranış: Sitenize gelen kullanıcıların somut davranışlarını ölçer. Sitede kalma süresi, incelediği sayfalar, sayfalardan çıkış durumu, yaptığı aramalar, izlediği görsel veya videolar gibi bilgiler bu sekmede yer alır.
  • Dönüşümler: Kullanıcının satın alma veya rezervasyon yapma durumunun takip edildiği sekmedir.
  • Yönetim: Google Analytics ile ilgili yönetimsel ayarları yapabildiğiniz sekmedir.

Google Analytics Nasıl Kullanılır?

https://www.youtube.com/watch?v=ukK3c-L8fvc

Google Analytics kullanabilmek için öncelikle bir Google hesabına sahip olmanız ve Google Analytics ekranına giriş yaparak sistemi aktifleştirmeniz gerekir. Bunun ardından sitenize ait bilgileri “mülk” kısmına girerek izleme kodu almanız gerekecektir.

Google, izlemek istediğiniz siteye sahip olduğunuzu doğrulayabilmek ve izlemeyi resmi olarak yapabilmek için bu kodun siteye eklenmesini ister.

Aslında bu bir talep olmaktan çok zorunluluktur. Zira siteler, kendi kaynak kodlarında yer almayan uygulamalar ile kısıtlı düzeyde izlenebilirler. Google ise Google Analytics ile uluslarası yasaların izin verdiği tüm detaylı analizleri yapmak ister. Bu sebeple sitenize izleme kodunu yerleştirmeniz gerekli olacaktır.

Google Analytics İzleme Kodu Siteye Nasıl Eklenir?

Eğer WordPress veya Joomla gibi içerik yönetimi sistemleri kullanıyorsanız, izleme kodunu bu sitelere yerleştirmek için özel alanlara ulaşabilir veya bunun için eklentileri kullanabilirsiniz.

Yine yönetim paneli bulunan diğer site yazılımlarından da bu kodun girilebileceği alanlara erişmek mümkündür. Ancak statik Html bir site kullanıyorsanız, kodu elle eklemeniz gerekecektir ki, bunun için belirli düzeyde html bilgisi gerekli olacaktır.

Google Analytics mülk ekleme adımlarını tamamladıktan sonra, sizin için oluşturulan <script></script> etkileteler içerisindeki (bu etiketlerle birlikte) kodu kopyalayın.

Sitenizin “index” sayfasını açın (Bunun için bir html düzenleyicisi gerekli olabilir) ve <head> etiketinin altına kopyaladığınız kodu yapıştırın. Sayfayı kaydettikten sonra siteniz kodu kullanmaya başlar ve birkaç saat sonra veriler işlenir hale gelir.

Google Analytics Geçmişe Yönelik Bilgi Verir mi?

Google Analytics, kaynak kod siteye eklendiği andan itibaren veri sağlamaya başlar. Geçmişe yönelik bilgi vermez. Geçmişe yönelik kayıtların elde edilebileceği sınırlı kaynak bulunur ki, bunlar da belli süre sonra silinir.

Google Analytics Güvenilir midir?

Her ne kadar kimi yazılımcılar, Google Analytics verilerinin tam olarak güvenilir olmadığını belirtiyor olsa da hali hazırda elimizde bu kadar kapsamlı ve ücretsiz bir yazılım yoktur.

Ayrıca Google, özellikle trafik sayaçlarında fake trafiği elimine ediyor olduğundan, diğer izleme yazılımlarından daha düşük sonuçlar verebilir ki, sistemin güvenilmez değil; bilakis çok daha güvenilir olduğunu kanıtlar.

Kaynaklar:

Simplilearn https://www.simplilearn.com/tutorials/google-analytics-tutorial/what-is-google-analytics-used-for Erişim Tarihi: 30 Eyl 2022, 11:06

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir