Google Algoritması Nedir

Google Algoritması Nedir? Nasıl Çalışır?

Algoritma, kelime anlamı itibariyle bir çalışma modelinin kurallarını içeren yol haritası olarak tanımlanabilir. Bilgi teknolojileri dünyasında algoritma bir yazlımın çalışma prensibi olabilirken, örneğin bir matematik probleminde kullanılacak denklem bir algoritma sayılabilir. Yani algoritma aslında matematiksel dünyanın hukuki bileşenleridir.

Google Algoritması da Google’ın arama veri tabanında listeleme için kullandığı kuralları içeren sistematik bir kurallar bütünü yani Google Hukuku olarak kabul edilebilir. Google yazılımına eklediği kurallar ile bir hukuk sistemi oluşturmuş ve tüm yapının bunun üzerine kurulu olmasını sağlamıştır.

Buna bağlı olarak sitelerin denetlenmesi, analiz edilmesi, sınıflandırılması ve çeşitli bakımlardan ölçümlerinin yapılarak listelenmesini sağlayan alt algoritmalar da bulunur.

Yani Google Anayasası diyebileceğimiz bir genel algoritmanın yanında, örneğin; dil bilgisi ve yazım kurallarını analiz ederek değerlendiren bir algoritma, gelen bağlantıları inceleyen bir başka algoritma ve benzeri uygulamalara, alt kanunlar diyebiliriz.

Algoritma, yapay zekanın kullandığı yerlerde, bilgi işlem hukukunun kendi başına işleyebilmesi ve yeni kuralları oluşturabilmesi için son derece elzemdir.

Hatalı bir algoritma, gelecekte ortaya çıkacak tüm geliştirmeleri etkiler ve milyarlarca kod içerisinde yer alan binlerce kuralın yeniden insan eli ile düzenlenmesi mümkün olmayabilir.

Google Algoritması, dünyanın en gelişim yapay zekâ bileşenin üzerine kuruludur. Daha doğrusu, yapay zekâ, Google ana algoritması ve bağlı diğer algoritmaları kullanarak sistemin idaresini yapar.

Google arama sonuçlarında listelemeleri manipüle etmeye çalışan bazı kötü niyetli ve/veya bilgisiz SEO yapanlar, bu gibi bir yapıyı yanıltabileceklerini düşünürken, bu donanımın dünyanın en büyük veri merkezi olduğunu ve kullanılan yapay zekanın, bağlı algoritmalar ile katrilyonlarca hesabı saniyeler içerisinde yapabildiğini bilmelerinde fayda vardır. Anlık olarak sistemi yanıltabileceğini düşünenler için çok eski bir deyimi hatırlatmak gerekir.

Google Algoritması Nedir?

Google algoritması, Google web aramalarını belirli kurallara göre düzenleyen bir yazılım altyapısıdır. Google algoritması, yüzlerce yazılım bileşeni ve yıllar içerisinde yayınlanan onlarca algoritma güncellemesinden oluşur. Google tarafından yayınlanan sitelerin tasnifi, değerlendirilmesi ve yayınlanması insan eli ile yapılamaz. Milyarlarca sitenin değerlendirilmesi teknik olarak mümkün olmadığından, bu değerlendirmenin yazılımlar tarafından yapılması sağlanır. Google bir yapay zeka birimi ile entegre olarak kurallarını sürekli günceller ve kendi kendine çalışan bir algoritma üzerinde hizmet verir. Bu algoritma, arama yapanların en doğru sonuçlara ulaşabilmesini amaçlayan sistematiğe sahiptir ve düzenli olarak kendini günceller.

“Kanundan Kaçılmaz”

Google kanunlarından da kaçmak veya onu yanıltmak mümkün değildir. Google algoritmasının belirlediği standartlarda çalışmak ve sitenizi bu kurallara uygun şekilde listelemek, elinizdeki yegâne imkandır.

Google sitelere bu kurallar içerisinde çalışma kaydıyla ücretsiz listeleme imkanını sunarken, bu kurallara uymayan siteler sistem dışına kalıcı olarak itilebilir.

Google Neden Algoritma Kullanıyor?

Google temel algoritması, doğal olarak indeksleme, sorgu ve listeleme için kullanılıyor ve bu yapı olmaksızın sistemin çalışması söz konusu değil. Ancak yalnızca bu kriterlerle arama sonucu listeleyen bir sistemin efektif olarak çalışması ve verimli sonuçlar arama yapanlara sunması oldukça zor görünüyor.

Zira bu, herhangi bir web sitesinin arama motorundan çok da farklı değil, Google gibi milyarlarca sorgunun yapıldığı ve trilyonlarca dolarlık dijital pazarlama etkinliğinin yapıldığı bir ortamda, bu yapının daha hassas olması elbette bekleniyor.

Google’ın Amacı: “En faydalı sonuçlar”

Google, deneysel bir internet çalışması olmaktan çıkıp dünyanın en büyük şirketi olma yoluna girdiği andan itibaren önemsediği ilk unsur; fayda sağlayıp sürekli aranan platform olmak olageldi. Bunun için sistem öncelikle kullanıcıların ihtiyaçlarını tam ve doğru karşılama yoluna gitmeyi hedefledi.

“Kullanıcı deneyimi” kavram olarak bu arayışın bir sonucu olarak ortaya çıktı. Bunu sağlamak için ise bazı kriterlerin sağlanması gerekiyordu. Pekiyi bunlar neler?

Google Algoritması Ne İşe Yarar?

Google algoritması yukarıda da belirttiğimi kuralların bütünüdür. Bunun altında çeşitli algoritma güncellemeleri ve özel botlar kullanan sistem, kullanıcı deneyimini; dolayısıyla faydayı en düzeyde tutmak için kendini geliştiriyor. Google algoritmasının 5 temel fonksiyonu:

  1. Siteleri taramak ve dizine kaydetmek: Google sahip olduğu, dizin altyapısına milyarlarca siteyi kaydeder. Ancak elbette her site mutlaka kaydolur demek doğru değildir. Hangi sitenin kaydedilip, hangilerinin kaydedilmeyeceğine algoritma karar verir.
  2. Listeleme özelliklerini belirlemek: Google algoritması, dizine eklenen siteler içerisinde hangi sitelerin hangi anahtar kelimelerle listeleneceğine anahtar kelime algoritması ile karar verir.
  3. Sitelerin gücünü değerlendirmek: Sitelerin, genel olarak internet ortamındaki varlıklarını izleyen Google, hangi sitenin daha güçlü olduğuna, hangi markanın daha bilinir olduğuna karar verir.
  4. İçerik gücünü değerlendirmek: Sitenin içeriğinin ne kadar nitelikli ve gerçek bilgiyi ne düzeyde sunuyor olduğu sistem tarafından incelenir. Bu, sitenin tüm değerlendirme kriterlerinin en üstünde yer alan özelliktir.
  5. Hile ve kural dışı uygulamaları izlemek: Google, sürekli manipüle edilmeye çalışılan bir sistemdir. Bu bakımdan kendini korumak için oldukça agresif bir savunma mekanizması kullanır. Google tüm bunları yaparken, belirttiğimiz gibi birçok ek kuralı algoritmasına dahil eder. Biz bunlara Google algoritma güncellemeleri veya algoritma geliştirmeleri diyoruz.

Google Güncellemeleri

Google, ana algoritmasındaki günlük değişikliklerin yanı sıra, zaman zaman majör güncellemeler yapar. Bu majör güncellemeler, kendi içlerinde birer kanun gibi olduklarından her birine bir isim verilmiştir.

Bugüne kadar Google tarafından devreye alınan majör ek algoritmalar;

Bu ana güncellemelerin dışında genel algoritma hem yapay zeka ile günlük olarak hem de manuel olarak düzenli olarak geliştirilir. Ayrıca güncellemeler de kendi içlerinde düzenli olarak geliştirilir.

  • Google Panda Algoritması: Ana algoritmanın anahtar kelimelerle ilgili açıklarını kapatmak ve hileyi engellemek maksadıyla yayınlanan güncellemedir. Anahtar kelimelerle donatılmış ve içeriği güçlü olmayan sitelerin “spam” olarak işaretlenmesi bundan sonra oldu. Artık spam anahtarlarla bir siteyi üst sıralara çıkarmak neredeyse imkansız.
  • Google Penguen Algoritması: Penguin, Google’ın en önemli yükselme unsurlarından bir tanesi olan gelen bağlantıları irdeleyen algoritmadır. Sitesine nereden geldiği fark etmeksizin binlerce link alarak, hiçbir içeriğe sahip olmasa bile yükselmek isteyen kurnaz SEO uzmanları ve site sahipleri, bu güncellemeden sonra bir hayli zora düştü. Çünkü Google artık linkin sadece nereden geldiğine değil, nasıl, neden, ne ilişkiyle, hangi alaka ile ve daha pek çok özelliğine bakıyor.
  • Pigeon Algoritması: SEO kavramının legalize olması ve yerel aramaların bu sistematiğin içerisine girmesi Pigeon ile oldu. Haritalar etkinleştirildi ve işletmelere yönelik araçlar daha etkin kılındı.
  • Pirate Algoritması: Lisans ihlalleri, çalıntı yazılım paylaşımı, müzik ve video paylaşımı gibi yasa dışı sitelerin ayıklanması için geliştirilmiş Google güncellemesidir. Google’ın yasal olarak kendini de koruma altına almak için geliştirdiği bu güncellemeden sonra, örneğin; torrent siteleri sistem dışına itilmiştir.
  • Google Hummingbird Algoritması: Backlink ve anahtar kelime hileleri ile artık istediklerini elde edemeyenlerin seçtiği niteliksiz içerik işlemleri, Hummingbird algoritması ile tarihe karıştı. Google tarihinin en kapsamlı altyapıya sahip güncellemesi olan Hummingbird, içeriğin bilgi vericiliği, dil ve anlatım özellikleri, okunabilirlik özellikleri gibi niteliklerini okumaya ve anlamlandırmaya başladı. Bugün Google’ın kurulan cümlenin gramer özelliklerini dahi analiz ettiğini biliyoruz. Yani artık kötü içerikle yükselmek, mümkün değil.
  • Mobile Algoritması: Mobil siteler, AMP uygulamaları ve benzeri mobil altyapılar için özel seçeneklerin ortaya konulduğu algoritma Mobile güncellemesi ile geldi. Google bu güncellemeden sonra mobil uyumlu siteleri daha üst sıralara taşır hale geldi.
  • Fred Algoritması: Çok bilinmeyen bir güncelleme olmakla birlikte, Google’ın siber suçluları sistem dışına ittiği algoritma olarak bilinir. Sistem kötü niyetli siteleri artık güvenilmez olarak işaretlemekte ve hatta Chrome tarafından engellemektedir.
  • RankBrain Algoritması: RankBrain, Google’ın kullanıcı deneyimini arama sonuçlarına yansıtma projesi olarak biliniyor. Deniz feneri altyapısı gibi ölçme sistemlerini kullanan sistem, daha verimli sonuçlara ulaşmayı hedefliyor.
  • Possum Algoritması: Yerel aramalar ve aram sonuçlarının iyileştirilmesine yönelik bir uygulama olarak 2016 yılından beri kullanılıyor. Bu altyapının kendi içinde sürekli güncellendiğini biliyoruz.

Kaynaklar:

Bill Widmer https://ahrefs.com/blog/google-search-algorithm/ Erişim Tarihi: 30 Eyl 2022, 10:56

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir