Skip to content
SEO

Gizli Semantik İndeksleme (LSI) Nasıl Kullanılır?

Gizli Semantik İndeksleme (LSI) Nasıl Kullanılır

Google, kurulduğu günden bu yana daha verimli arama sonuçları listelemek için algoritmalar oluşturur. Manipüle edilemeyen ve arama yapanlara en doğru sonuçları sunan bir yapıyı oluşturmak için yapay zekalı bir yazılımı, insan eli ile sürekli geliştirir.

Klasik veya eski indeksleme yönteminde arama sonuçları anahtar kelimelere endeksli iken günümüzde kullanılan Gizli Semantik İndeksleme, algoritma anahtarlarını sadece birer belirteç olarak saymakta ve anahtarlara bağlı semantik kelimeleri anlam kurgusu içerisinde değerlendirmektedir.

Örneğin bir sayfa, “kalem” kelimesini içeriyor ancak bunu, kalemle anlamsal ilişkisi olan diğer kavramlarla desteklemiyorsa, bu sayfanın kalem anahtarı ile donatılmasının indeksleme bakımından bir anlamı olmayacaktır.

Bu sayfa, kalem aramalarında muhtemelen gösterilmez. Buna karşılık kalem kelimesini destekleyecek, “yazı”, “kağıt”, “yazı yazmak” veya “mektup” gibi ifadelerin bu sayfada geçmesi, sayfanın skorunu artırır.

Semantik indeksleme esasında gizli bir kavram değildir. Google LSI (Gizli Semantik İndeksleme) yani Latent Semantic Indexing kavramı hakkında içerik hazırlama dokümanlarında gerekli bilgileri verir.

Burada kavrama gizli denmesinin nedeni, semantik anahtarların ana anahtarlar gibi yoğun kullanımının söz konusu olmamasıdır. Semantik veya anlamsal bağı olan denk kelimelerin sayfada bir kez geçmesi, ana anahtarı desteklemek için yeterli olduğundan, bu kelimelere anahtar kelime demeyiz.

Gizli Semantik İndeksleme (LSI) Nasıl Kullanılır?

Gizli semantik indeksleme, Latent Semantic Indexing; site içerisindeki anahtar kelimelerin, benzer, eş anlamlı veya yakın ilişkili kelimeler de dikkate alınarak indekslenmesi uygulamasıdır.

Google, bu alanda uzun zamandır geliştirmeler yapmakta ve mevcut şartlarda sitelerin sadece ana anahtarlarla içerik donatısını reddetmektedir. Yazılan içeriğin anlamsal olarak denk kelimeleri içermesi ve içerdiği kelimelerin sitenin diğer alanlarında kullanılması öncelikli koşul olarak tanımlanır.

LSI sistematiği, konuyu eksiksiz anlatmak için gerekli bir yöntem olarak tanımlanır. Ancak bu sistemi manipüle etmek yanlıştır. Açık bir şekilde ve iyi niyetle konudan bahsettiğinizde semantik kavramlar zaten doğal olarak kullanılır. Örneğin; “ekmek” konusundan bahsediyorsanız, metnin içerisinde; francala, un, maya gibi kelimeleri kullanmanız metnin niteliğini yükseltir.

Anahtar Kelime Odaklı İndeksleme Modeli

Anahtar kelime odaklı indeksleme modeli bugün ortadan kalmış değildir. Ancak sistemin değerleme kriterlerinde ciddi değişiklikler söz konusudur. Zira anahtar kelimeye odaklı indeksleme sistematiğinde çok fazla hile ve manipülasyon yapılmış ve sistem illegal biçimde kullanılmaya çalışılmıştır.

Google geçmiş deneyimlerinden hareketle, birtakım yazılımlarla yazılan anahtar kelime odaklı ve yetersiz sayfaları artık spam olarak işaretler veya SEO bakımından sıfır skor verir.

Bu durumda bu sayfalar, onlarca harici bağlantı alsalar ve tamamen özgün içeriklerle donatılmış olsalar dahi, arama sonuçlarında görüntülenemezler.

Geçmiş indeksleme modelinde site sahipleri, anahtar kelimeleri sitenin belirli noktalarında 300 kelimede 4 defa geçirmek, başlık ve alt başlıklarda anahtar kelimeleri kullanmak suretiyle indeks alabilmekteydi.

Ancak görüldüğü gibi bu yöntem kesinlikle manipüle edilebilir bir yöntemdir ve sitenin içeriğinde, faydalı bilgi olduğu bu şekilde tespit edilemez.

Google buradan hareketle, bu temel koşulları sağlayan sayfalarda, bu anahtarları içeren kelimelerin semantik eşleniklerini görmek ister.

Hatta sistemin dil bilgisi alt yapısı o kadar gelişmiştir ki, sayfa içerisindeki kelimeleri saymakla kalmayıp, artık cümleleri de anlamlandırma noktasına gelmiş durumdadır. Bu özelliği sayesinde sayfa içerisinde anlamlı ve yeterli bilginin verilip verilmediği kolaylıkla anlaşılabilmektedir.

Google Güncellemeleri ve LSI

Google, Hummingbird ile birlikte arama motoru içerik indekslemesi kavramını bütünüyle değiştirmiştir. Artık dinamik içerik güncellemeleri ile yapay zeka biriminin edindiği deneyimi algoritmaya otomatik olarak eşlemesi durumu söz konusudur.

Dil bilgisi, yazım kuralları, içerik anlam bütünlüğü gibi nerdeyse bir metnin tüm detayları Google robotları tarafından taranabiliyor ve anlamlandırılıyor. Majör güncellemeler dışında, sürekli devam eden bu küçük güncellemeler, LSI sistematiğinin de her geçen gün gelişmesini sağlıyor.

Yani gizli semantik indeksleme mantığı kullanılmadan oluşturulan web sitelerinin verimli sıralama alabilmeleri günümüz koşullarında oldukça zor görünüyor.

Kimi site sahipleri bu kalitede içerik hazırlamak yerine dış bağlantı almak ve daha uzun anlamsız metinler yayınlamayı tercih etmeye devam etseler de, bunun sonucunda sahip olacakları çok fazla fayda yok gibi görünüyor.

Google’ın site sahiplerinden yegane beklentisi olan kullanıcı deneyimini en iyi seviyede tutmaları hususu, LSI sistematiğinin de temelini oluşturuyor. Yeterli verinin sunulduğu ve kullanıcının tatmin edildiği içeriklerin ancak bu şekilde oluşturulabileceği yargısı, bu tür geliştirmelerin yüksek sıralama almasını sağlıyor.

Halihazırda SEO sektöründe çalışan bazı firmalar ve kişiler, LSI sistematiği yerine eski yöntemleri kullanmakta ısrarcıdır.

Hala bazı sitelerde eski yöntemlerin çalışıyor olmasının sebebi, LSI sistematiğinin etkisizliği değil, Google robotlarının henüz bu siteleri taramamış olmasıdır. Bu sebeple sektördaşlarımız için de LSI alt yapısını kullanmaya başlamasını tavsiye ediyoruz.

SEO Sektöründe LSI

Gizli Semantik İndeksleme (LSI), arama pazarlamacıları arasında uzun süredir tartışma konusu olmuştur. Google’da “gizli anlamsal indeksleme” terimini kullanırsanız, şüpheciler kadar çok savunucuyla karşılaşırsınız.

Arama motoru pazarlaması bağlamında LSI’ın faydaları konusunda net bir fikir birliği yoktur. Kavram size yabancıysa, bu makale LSI tartışmasını özetleyecektir, böylece arama motoru optimizasyonu stratejinizin neresine uyacağına karar verebilirsiniz.

Gizli Semantik İndeksleme faydaları nelerdir?

  • Yalnızca arama motoru değil, okuyucular da içeriği düzgün bir şekilde okumadan önce taramaktadır. Bunun sebebi ise tartışılan en önemli konuların hangi sitede veya hangi sayfada olduğunu veya bilgiyi nereden edinebileceklerini bulmaya çalışmalarıdır.
  • İçerikte LSI (gizli sempatik indeksleme)  anahtar kelimeleri varsa, içeriğin daha doğal görünmesini sağlar ve bu sebeple okuyucular üzerindeki etkisi fazladır.
  • Okuyucular içeriği tarar ve içerikte bahsedilen bu tür gizli semantik indeksleme anahtar kelimeleri olduğunu gördüklerinde, bilginin doğal akışı nedeniyle içeriğe ilgi duyma eğilimi gösterirler. Dolayısıyla, böyle bir sitede kesinlikle daha fazla kitleye ve yüksek trafiğe sahip olunacaktır.
  • Yeterli sayıda Alakalı Anahtar Kelime: Anahtar kelimeleri arayan ve içerikte kullanılacak bu tür anahtar kelimelerin uygun bir listesini almadıklarında rahatsız hisseden çok sayıda kişi bulunmaktadır. Birincil anahtar kelime elinde olduğunda, her zaman LSI anahtar kelimelerini kullanılabilir ve içerik için artık başka ikincil veya alakalı anahtar kelimeler aramaya gerek kalmaz. Kek konulu bir içerik sayfası varsa eğer fırın, fırın, taze krema ve benzeri doğal kelimelerden yararlanılıyorsa içerikte başka ikincil kelimeler kullanmaya gerek kalmaz. Dolayısıyla bu durumda anahtar kelime kullanımının çok daha kolay bir hale geleceği görülebilir.

Gizli Semantik İndeksleme Her Site İçin Zorunlu mudur?

Mevcut Google algoritması dahilinde Gizli Semantik İndeksleme (LSI), temel bir özelliktir. Google, bunu nasıl yapacağınızı madde madde elbette anlatmaz. Zaten böyle bir yapı, organik ve yeterli içerik oluşturmadan da sağlanamaz.

Yani iyi niyetle, içeriği tatmin eden özgün içeriklerle yayın yapmanız gerekir ki, bu zaten sizi LSI (gizli semantik indeksleme) sistematiği ile içerik üretmiş olma sonucuna götürecektir. Anahtar kelimelerinizi doğru kullanarak, nitelikli içerik üretmek zorunluluktur. Bundan herhangi bir site istisna tutulamaz.

Bu nedenle mümkün olan en kısa zamanda, içeriklerinizi LSI sistematiğine uygun biçimde yeniden yapılandırmalı ve eğer gerekiyorsa, yeniden değerlendirme talebinde bulunmalısınız. Sitenizin marjinal bir sıralama artışı yaşadığını çok uzun olmayan bir vadede fark edeceksiniz.

Kaynaklar:

Roger Montti https://www.searchenginejournal.com/latent-semantic-indexing-wont-help-seo/240705/ Erişim Tarihi: 12 Eki 2022, 09:34