Engagement Rate (Etkileşim Oranı) Nedir?

Engagement Rate (Etkileşim Oranı) Nedir?

Engagement Rate; yayınlanan içeriğin hedef kitle tarafından gördüğü ilgiyi ifade eder. Sosyal medyadaki etkinlikler ve gönderilerdeki etkileşimler doğru orantılıdır. Doğru yapılmış bir SEO çalışması ya da sosyal medya pazarlama stratejileri etkileşimin önemli parametrelerindendir. Sosyal medya üzerinden istatistiki bilgilerin toplanması ve işlenmesi “Engagement Rate” adı verilen etkileşim oranı ile mümkün olur. Bu noktada etkileşim oranının faktörleri ise sosyal medya platformları arasında değişikliğe sahiptir. Fakat genel itibariyle; beğeni sayısı, yorum sayısı, retweet ve paylaşım sayısı önemlidir.

Profesyonel yönetilen sosyal medya hesaplarında haftalık, aylık ve yıllık olmak üzere üç kez rapor hazırlanır. Bu raporların en büyük kısmı etkileşim oranına ayrılır. Böylece markanın büyümesi için gerekli aksiyonların alınması sağlanır. Etkileşim oranlarının işlevsel bir şekilde kullanılabilmesi için doğru hesaplanması da oldukça önemlidir. Kâr amacı gütmeyen sayfalarda beğeni ve takipçi sayısı önemli görülür. Fakat etkileşimin olmaması ve paylaşımların satış olarak geri dönmemesi beğeni ve takipçi sayısını önemsiz kılar. 

Engagement Rate formüller sonucunda ortaya çıkarılır. Bu noktada yüzde 1’lik bir değer sosyal medya yönetiminin başarılı olduğunu açıklar. Yapılan paylaşımlarda gelen etkileşimin yüzde 0,5 ile 1’i satışa dönüşüyorsa uzun vadede sürdürülebilir bir başarı elde etmek mümkündür. Fakat oran yüzde 0,5’in altındaysa bazı sıkıntıların olduğu açıktır. Engagement Rate’in hesaplanabilmesinde en sık kullanılan formül aşağıdaki gibidir.

Kâr amacı güden markalar Facebook’u aktif olarak kullanır. Bu nedenle Facebook üzerinden bir örnek vermek mümkündür. Aralık ayı özelinde Facebook’ta;

  • Toplam sayfa beğenisi: 25.000
  • Yayınlanan içerik: 50
  • Toplam içerik beğenisi: 5.100
  • Toplam yorum sayısı: 2.502
  • İçeriğin paylaşımı: 56 

Bu istatistiki veriler göz önünde bulundurulursa formül aşağıdaki gibi olmalıdır.

(Beğeni + Paylaşım + Yorum) / Yayınlanan İçerik Sayısı / Sayfa Beğenisi * 100

Bu durum yukarıdaki verilere göre:

(5.100 + 56 + 2.502) / 50 / 25.000 * 100 = 0,61 

Yapılan paylaşımların yüzde 0,61’inin satışa dönüşüyor olması oldukça iyi bir sonuca tekabül ediyor. Bu formül tüm sosyal medya platformları için uygulanabilir ve böylece Engagement Rate’i görmek mümkün hale gelir. Etkileşimi arttırmak için belirli istatistiki verilere dayanmak mümkündür. Buna göre kullanılan sosyal medya platformunda kullanıcıların en sık aktif olduğu saatler bilinmelidir. Facebook üzerinden devam edilmesi gerekirse yapılan araştırmalara göre kullanıcıların en aktif olduğu saat aralığı 16.00-22.00’dır. Paylaşımların da bu saat diliminde yapılması efektif sonuçların alınmasını sağlayacaktır. Etkileşimin en az olduğu saat dilimiyse 22.00-15.00 aralığıdır.

Sosyal medyada etkileşimi arttırabilmek için ne çok az ne de çok fazla paylaşım yapmak gerekir. İdeal paylaşım sayısı da platformlar arasında değişiklik göstermektedir. Fakat yaygın olarak bilindiği üzere yapılan ilk paylaşımlar yüzdesel olarak daha fazla etkileşim almaktadır. Gün içerisinde yapılan diğer paylaşımlarda etkileşim giderek azalır. Buna göre 24 saatlik zaman diliminde sosyal medya platformları özelinde 4 paylaşımın geçilmemesi idealdir. Böylece hem aktif olmak hem de takipçileri sıkmamak mümkün olur.

Engagement Rate Ne Zaman Hesaplanır?

Engagement Rate, genellikle haftalık ve aylık raporlarda yer almaktadır. Bu nedenle çok daha geniş kapsamlı bir istatistiki veri sunsa da günlük bazda da hesaplanabilir. Fakat bunun için genellikle ilk paylaşımın üzerinden 48 saat geçmesi beklenir. Sosyal medya platformlarında takipçiler 48 saat içerisinde içeriğe etkileşim vermemişse bir daha vermeyecektir. Bundan dolayı ilk paylaşımın ardından 48 saat geçtikten sonra etkileşim oranı hesaplanabilir. Aynı zamanda 48 saatlik bekleme süresi, sonuçların da daha sağlıklı olmasını sağlayacaktır. 

Yapılan hesaplamalar sonucunda ortaya çıkan Engagement Rate, birçok veriyi de beraberinde sunmaktadır. Etkileşimin düşük olması ya da geçmiş dönemlere göre yüksek olması farklı aksiyonların alınmasını sağlar. Sayfa ve içerik üzerinde birtakım yenilik ve strateji uygulamalarını hayata geçirmek gerekebilir. Sosyal medya hesaplarının daha fazla kişiye ulaşabilmesi için belirli aralıklarla değişikliğe gidilmesi tavsiye edilir. Bu durum uzun vadede olumlu geri dönüşler sağlayacaktır.

Sosyal Medyada Sürdürülebilir Başarı

Sosyal medya platformlarında sürdürülebilir başarı elde etmek oldukça önemlidir. Bu sayede üretilen içeriklerden alınan etkileşimin büyük bir kısmı satışa dönüştürülebilir. Kâr amacı gütmeyen sayfalarda çok dikkat edilmese de bazı istatistiklere dikkat etmek gerekir. Bu noktada gönderilerin beğeni, yorum ve paylaşım sayıları oldukça önemlidir. Yeni açılmış bir sosyal medya hesabında güvenilir istatistik alabilmek için geçmesi gereken süre iki aydır. Bu sürenin sonunda çeşitli analizler yapmak ve dolayısıyla daha fazla kişiye hitap etmek mümkündür.

İki aylık periyodun ardından geçmiş olan süre boyunca atılan paylaşımların engagement rate hesaplanmalıdır. Bu sayede ilerleyen sürece dair bir oyun planı belirlenebilir. Paylaşımlar, rastgele atılmamalı ve bir plan-program çerçevesinde üretilmelidir. Sosyal medya paylaşım planlaması yapmak bu konuda oldukça mühimdir. Birkaç ay sonrasında dahi hangi paylaşımların atılacağı önceden bilinmelidir. Bu sayede gerekli aksiyonların en hızlı şekilde alınabilmesi mümkün hale gelir. 

Engagement Rate (Etkileşim Oranı) Nasıl Arttırılır?

Etkileşim oranının 0,5’in altında olduğu sayfalar genel itibariyle başarısız görülmektedir. Bu nedenle bu sayfaların etkileşim oranını arttıracak stratejilere ihtiyacı vardır. Uygulanabilecek çeşitli stratejiler sayesinde belirli bir sürenin ardından Engagement Rate’i arttırmak mümkündür. Strateji oluşturma aşamasında sayfayla ilgili detaylı istatistiklere göz atmak gerekir. Paylaşılan gönderin; aldığı etkileşime, beğeniye, yoruma ve paylaşıma göre sıralanması oldukça önemlidir. Böylece takipçilerin hangi paylaşımlardan hoşlandığı ve hangi paylaşımlara etkileşim verdiği görülecektir.

Engagement Rate’i artırabilmek adına yoğun talep gören içerikler üretilebilir. Bu talep ve içerikler en çok etkileşim alan paylaşımlardır. Bunun yanı sıra takipçilerle sürekli olarak etkileşim içerisinde olmak ve anket, soru-cevap gibi paylaşımlar yapmak da önemlidir. Böylece takipçiler her ne kadar resmi üslup ile yönetiliyor olsa da samimi bir bağ kurabilir. Bu durum da oldukça büyük oranda satış olarak geri dönecektir. Etkileşim oranının artmaya başlamasıyla birlikte takipçilerin potansiyel müşterilere dönüştüğünü görmek mümkündür. Bu durum e-ticaret sektörü için oldukça önemlidir. 

Engagement Rate’in Düşmesinin Sebepleri Nelerdir?

Etkileşim oranları belirli dönemlerde düşüş yaşayabilir. Fakat bu durum sürekli olarak yaşanıyorsa bir problem olduğunu anlamak gerekir. Bu noktada stratejiler ve içerik planlaması gözden geçirilebilir. Sosyal medya platformları özelinde değişiklik gösterse de yaşanan sorunlar genel itibariyle aynıdır. Etkileşim oranlarının düşmesindeki en temel sebepler aşağıda gibidir:

  • Instagram özelinde hesabı kilitlemek. Ticari faaliyetler içerisinde olan hesapların kilitli olması, etkileşimin düşmesindeki en önemli faktörlerden biridir. 
  • Kısa aralıklarla benzer paylaşımlar yapmak. Her ne kadar yüksek etkileşim alsa da benzer paylaşımları birbirine yakın zaman aralıklarında yapmamak gerekir.
  • Takipçiler tarafından yapılan yorumların yanıtsız bırakılması. Bu durum takipçilerle güçlü bir bağ kurulmasının önündeki en büyük engellerden biridir. Bu sebeple iyi ya da kötü fark etmeksizin tüm yorumlara yanıt vermek gerekecektir.
  • Biyografiyi düzenlememek. Sosyal medya platformlarının tamamında bulunan biyografi bölümü doğru şekilde ayarlanmalıdır. Bu bölümde potansiyel müşterileri aksiyona geçirecek bilgilere yer verilmelidir. Ürünlere ve satış linklerine ilişkin detaylar, biyografide yer alır.

Kaynaklar:

Sprout Social https://sproutsocial.com/glossary/engagement-rate/ Erişim Tarihi: 26 Ara 2022, 12:38

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir