E-ticaret Conversion Rate (Dönüşüm Oranı) Nedir?

E-ticaret Conversion Rate (Dönüşüm Oranı) Nedir?

Conversion rate (Dönüşüm oranı), bir e-ticaret sitesi üzerinden verilmiş olan reklam çalışmalarını görerek bu çalışmalar vasıtası ile siteyi ziyaret etmiş olan kullanıcıların bahsi geçen ziyaret sırasında sitenin hedeflemiş olduğu şeyleri gerçekleştirip gerçekleştirmediğini gözlemleyen bir ölçüm yöntemidir.

Günümüzde dijital reklamcılık ve dijital pazarlama faaliyetleri geleneksel reklamcılık ve fiziksel pazarlama tekniklerinin neredeyse tamamının önüne geçmiştir. Artık hangi sektör hangi alan olursa olsun dijital pazarlama ve reklamcılık teknikleri geleneksel reklamcılık ve pazarlama tekniklerine göre daha fazla tercih edilir hale gelmiştir. Pekiyi dönüşüm oranı ya da orijinal ifadesi ile conversion rate ne anlama gelmektedir?

E-Ticaret Conversion Rate (Dönüşüm Oranı) Nedir?

Conversion rate, satın alma veya form doldurma gibi istenen bir işlemi tamamlayan web sitesi ziyaretçilerinin yüzdesinin ölçülmesi işlemidir. E-ticaret dönüşüm oranı, bir web sitesinin verimliliğini ölçmek ve zayıf noktalarını belirlemek için çok önemli bir ölçüdür. İşlemi tamamlayan kişi sayısının 100 ile çarpılması ve toplam web sitesi ziyaretçi sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Örneğin, bir web sitesini 100 kişi ziyaret ederse ve bunlardan 10’u satın alırsa, dönüşüm oranı %10 olur. Genel olarak, daha yüksek bir dönüşüm oranı, bir web sitesinin ziyaretçileri müşteriye dönüştürmede daha başarılı olduğunu gösterir. Perakendeciler, web sitelerinin ne kadar iyi çalıştığını ve müşterilerin satın alma olasılığını artırmak için web sitelerini nasıl optimize edeceklerini bilmekten yararlanır.

Conversion Rate (Dönüşüm Oranı) Neden Önemlidir?

E-ticaret siteleri farklı ürünler pazarlıyor, farklı hizmetler sağlıyor ve farklı alanlarda çalışıyor olsalar da genel anlamda internet sitelerini ziyaret eden kullanıcıların bu ziyaretlerini satışa dönüştürmeyi hedeflerler. Bu hedef hemen her e-ticaret sitesi için aynıdır. İşte conversion rate, yani Türkçe ismi ile dönüşüm oranı da tam olarak bunun oranını bildiren bir araçtır. Yani bir e-ticaret sitesini ziyaret etmiş olan tüketici ve kullanıcıların bu ziyaretlerinin yüzde kaçı satış ile sonuçlanıyor ise bu o sitenin e-ticarette conversion rate, yani dönüşüm oranını belirler.

Dönüşüm oranı, ya da orijinal ismi ile conversion rate e-ticaret sitesi sahiplerinin sadece satışlarını değil, bunun, yani satışların yanı sıra farklı alanlarda da dönüşüm oranlarını, yani conversion ratelerini görebilmelerini sağlayabilir. Conversion rate, yani dönüşüm oranı ile gözlemlenebilecek olan bazı oranlar şunlardır;

  • Satış oranları,
  • Ziyaretçilerin bu internet sitesinin ürün sayfalarında gezinme oranları,
  • Ziyaretçilerin bu web sitesi üzerinde indirim kazanmak için form doldurma oranları,
  • Ziyaretçilerin indirimli ürünler ya da hizmetler hakkında bilgi alma oranları,
  • Ziyaretçilerin bu internet sitesine e-mail adreslerini kullanarak abone olma oranlarıdır.

Bu gibi durumların sayıları, oranları ve karşılaştırmaları conversion rate, yani dönüşüm oranları sayesinde kolaylıkla tespit edilebilir. İşte tam olarak bu açıdan conversion rate, yani dönüşüm oranı son derece faydalı, kullanışlı ve pratik bir element olarak karşımıza çıkar.

Dönüşüm oranı hesaplamanın son derece basit bir formülü vardır. Bu formül uygulanırken toplam ziyaretçi ve toplam dönüşüm oranları tespit edilir. Basit bir görsel ile bu formül şu şekilde ifade edilebilir;

Conversion Rate Formülü: Toplam Dönüşüm*100 / Toplam Ziyaretçi

İşte bu basit formül kullanılarak e ticaret sitelerinin dönüşüm oranları, verilen reklamların conversion rate oranları kolaylıkla hesaplanabilir. Bu formül kullanılarak elde edilmiş olan veriler ışığında bir sonraki reklam ve pazarlama stratejileri belirlenebilir, ya da bu stratejierin belirlenmesinde buradan alınan rakamlar çok büyük bir rol oynayabilir. Yakın zamanda e-ticaret uzmanları aracılığı ile yapılmış olan bir araştırma sonucu ideal dönüşüm oranı, yani ideal conversion rate rakamları açıklanmıştır. 

Bu açıklamalara göre ideal dönüşüm oranı, ya da orijinal ismi ile ideal conversion rate oranı genel olarak yüzde iki ile yüzde beşlik oranlar arasında seyretmelidir. Yani kısaca ideal dönüşüm oranı %2 ile %5 arasında kalan oranlardır. Tabi oranın bu rakamlardan daha yüksek olması her zaman ilgili e-ticaret sitesinin avantajına olacaktır. 

Bir e-ticaret sitesinin conversion rate oranları, yani dönüşüm oranları ne kadar yüksek bir yüzde oranında hesaplanır ise o e-ticaret sitesi o kadar büyük oranda başarılı sayılır. Yani daha basit bir ifade ile conversion rate, yani dönüşüm oranlarının yüksek olması bir e-ticaret sitesi için daima pozitif bir durumdur. İşte tam olarak bu sebepten dolayı e-ticaret siteleri çeşitli dijital pazarlama ve dijital reklamcılık yöntemleri ile her daim conversion rate oranlarını, yani sitenin dönüşüm oranlarını yükseltmeyi hedeflemelidirler.

Dönüşüm Oranı Nasıl Artırılır?

Bir e-ticaret sitesinin yaptığı reklamların yeterince dönüşüm elde etmiyor olmasının nedenleri, pazarlama etkinlikleri ve sitenin kendisi ile ilgili faktörler olabilir. Reklam dönüşüm oranını etkileyen faktörler;

  • Ürünlerin satılabilir olup olmadığı,
  • Doğru ürüne doğru zamanda reklam yapılması,
  • Doğru fiyatlarla satış yapılması (rakiplere kıyasla),
  • Nitelikli ürünlerin satılması,
  • Sitenin güven vermesi,
  • Satış koşullarının çeşitli olması (taksit vb),
  • İptal ve iade koşulları,
  • Orijinallik garantisi,
  • Reklamların kalitesi,
  • Reklam mecrası,
  • Reklam frekansı ve türüdür.

Ürünlerin satışa uygun olup olmaması, göreceli bir konu olmakla birlikte, ilgi çekmeyecek ürünlerin reklamının yapılması anlamsızdır. Ürünün ilgi çekip çekmeyeceği öncelikle test edilebilir. Bunun ertesinde bir pazarlama çalışması yapılabilir.

Doğru zamanın seçilmesi ise dramatik farklılıklar sağlayabilir. Örneğin; kış aylarında şort satmak çok da doğru değildir. Bu aylarda şort için yapacağınız reklam harcaması büyük ihtimalle boşa gidecektir.

Satacağınız ürünün satılabilir veya rekabet edebilir olmasını etkileyen fiyat faktörü de dönüşümü etkiler. Rakiplerinizden daha yüksek fiyatlarla satış yapmanız, çok reklam yapsanız dahi mümkün olmayabilir. Satışlarınızda müşterilerinize finansal avantajlar sunarsanız, satışları artırmanız mümkün olabilir.

Ürünlerinizin kalite standartları ve orijinal olmaları da dönüşümü doğal olarak etkiler.

Markanızın güven vermesi, yapacağınız satışların en önemli tetikleyici unsuru olarak kabul edilebilir. Güvenilir siteler, bir miktar pahalı olsalar dahi, daha fazla satış yapabilirler. Bunun için markanızı geliştirmeye çalışmanız doğru olacaktır. Örneğin; koşulsuz iade kabul etmek, önemli bir güven unsuru olarak kabul edilebilir.

Reklam standartlarının dönüşüme etkisi

Doğru reklam yapmak, doğru kitleyi doğru şekilde etkilemek anlamına geliyor olduğundan, dönüşümü de artırır. Ürünlerini en uygun kitleye ulaştırmak isteyen e-ticaret sitesi, hangi reklam modelini kullanacağını doğru tespit etmeli ve hedef kitlesine uygun bir yayın politikası seçmelidir.

Görsel özellikleri öne çıkan ürünlerin satıldığı bir web sitesinin görüntülü reklam ağında yayın yapması daha doğrudur. Dinamik görseller ile kullanıcı gruplarının ilgi alanlarına göre reklam yapılması halinde, ilgili tüketici siteye geleceğinden, dönüşüm oranı da bir hayli yüksek olacaktır. Bunun yanında yeniden pazarlama yöntemleri de kullanılabilir ki, bu reklam modelinin oldukça yüksek bir dönüşüm hacmi olduğunu söylemek mümkündür.

Marka bilinirliğiniz artıp, size olan güven daha da pekiştiğinde, eğer doğru müşteri ilişkileri yönetimi sistematiği kurabilirseniz, satış hacminiz ciddi şekilde artar ve reklamlardan daha fazla verim alabilirsiniz. Bunun için dijital dünyadaki varlığınızı güçlendirmeli ve kullanıcıların ilgisini çekecek, kullanıcı kolay web siteleri geliştirmelisiniz.

Tüm diğer faktörlerin yanında, tüketicilerin kolay kullanamadıkları sitelerden alışveriş yapmayacağını unutmamanız gerekir. Bu bakımdan kullanıcı dostu e-ticaret siteleri veya mobil uygulamalar geliştirerek tüketicilerin hizmetine sunabilirsiniz. Ayrıca profesyonel reklam yönetimi hizmetleri de alabilir ve verimli reklamları daha etkili biçimde yapabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir