E-Mail Pazarlama Otomasyonu Nedir? Avantajları Nelerdir?

E-Mail Pazarlama Otomasyonu Nedir? Avantajları Nelerdir?

E-posta, günümüzde fiziksel postanın neredeyse bütünüyle yerini almış bir dijital posta uygulamasıdır. Bu uygulamaların dijital ve fiziksel ortamlarda kullanımları yaygınlaşmış, bilhassa kamu düzeninin de dijital ortama taşınması ile birlikte, resmi olarak da e-posta iletişimi hayatımıza girmiş durumdadır.

E-ticaret sitelerinin yanı sıra, artık fiziksel mağazalardan yaptığımız alışverişlerin faturalarını da e-posta olarak alıyoruz.

Yani elektronik posta gönderimi, yalnızca dijital aktivitelerde değil, hayatımızın her alanında yer alıyor. E-mail pazarlama otomasyonu uygulamaları da buna binaen pek çok noktada kullanıcı ile aramızdaki ilişkileri düzenliyor.

E-mail pazarlama otomasyonu, tanım olarak, gelecek bir zamanda gönderilecek elektronik postaların planlanması ve insan müdahalesine gerek kalmadan gerçekleştirilmesi olarak tanımlanıyor. Bu tanıma bakıldığında bunların birer reklam kampanyası sınırında olduğu düşünülebilir ki, bu doğru değildir.

E-mail pazarlama otomasyonu, web sitelerin ve uygulamalarına, satış araçlarına, pazarlama araçlarına ve kurumların iç iletişim araçlarına entegre edilebilen sistemlerdir.

Örneğin; bir kuruma herhangi bir konuda kayıt yaptığınızda, sistemin size e-posta göndermesi ve kaydınızla ilgili genel durumların size ve diğer kaydolanlara gönderilmesi birer E-mail pazarlama otomasyonu uygulaması olarak tanımlanabilir.

Yani E-mail pazarlama otomasyonu, yalnızca bir reklam aracı değil, aynı zamanda kapsamlı bir kurumsal iletişim aracıdır.

E-mail Pazarlama Otomasyonu Nedir?

E-mail pazarlama otomasyonu, planlanmış gelecek gönderilerin herhangi bir özel müdahale olmaksızın tek bir komutla veya kendiliğinden gerçekleştiği uygulamalardır. E-mail pazarlama otomasyonu yapabilmek için öncelikle bir e-posta listesine sahip olmak gereklidir. Bu e-posta listesi, bir işyerinde çalışanlar, bir okulun öğrencileri veya bir hastanenin hastaları olabilir.

Kampanyalar, uyarılar ve genel duyurular, tek bir tuşla bu sistem üzerinden yapılabilir. E-mail pazarlama otomasyonunun en yaygın örneği, e-ticaret sitelerinden alışveriş yaptıktan sonra gelen bilgi postaları ve faturalar gibi mesajlardır. Yani E-mail pazarlama otomasyonu gruplara veya tekil kullanıcılara gönderim yapılabilen bir sistemdir.

E-Mail Otomasyonunun Yasal Sınırları

Günümüzde tüm dünyada ve ülkemizde e-mail pazarlama otomasyonu kanunlarla düzenlenmiştir. Spam posta gönderiminin önüne geçmek ve posta kutularına istenmeyen reklam mesajlarının erişimini engellemek için ülkemizde izinli e-posta gönderimi sistemi benimsenmiştir.

Buna göre, tüketici veya kullanıcının onayı olmaksızın, herhangi bir mesaj kullanıcıya iletilemez.  Burada istisnalar yasal bildirimler olarak sınırlanmıştır.

Muhasebe bildirimleri, alacak bildirimleri, kullandığınız ürün ve hizmetlerle ilgili yasal düzenlemelerde oluşan değişikliklerin bildirilmesi gibi durumlar, onay sisteminin dışında tutulur.

Ancak aboneliklerle her türlü duyuru, bildirim ve benzeri etkinlik duyurusu ile pazarlama ve reklam bildirimlerinin gönderimi onaya tabidir.

Benzeri şekilde SMS ve WhatsApp gibi uygulamalar üzerinden yapılacak gönderimler de E-mail pazarlama otomasyonu onay kapsamı içerisinde yer alır. Kamu kuruluşları dahi, hesap sahiplerine mesaj gönderebilmek için onay istemek durumundadır.

Ancak burada bir özel durum söz konusudur. Herhangi bir firmaya reklam ve promosyon onayı verirken, “çözüm ve çalışma ortakları” kısmına dikkat etmeniz gerekir.

Bu firmanın ortaklık yaptığı diğer firmalar balığı altında birçok başka firma yer alabilir ve bir firmaya onay verdiğinizi düşünürken, tüm alt ve yan firmalara da onay veriyor olabilirsiniz.

E-mail Pazarlama Otomasyonu Nasıl Yapılır?

E-Posta otomasyonu süreci

E-mail pazarlama otomasyonu, mesaj gönderilecek kullanıcı sayısına bağlı olarak farklı sunucu türleri ile yapılır. E-posta sunucuları ile web sunucuları birbirinden farklı yapılardır.

Geleneksel bir web sunucusu ile milyonlarca postanın gönderilebilmesi oldukça zor olduğundan, E-mail pazarlama otomasyonu, özel yazılımlar aracılığı ile özel sunuculardan yapılır.

Toplu e-posta gönderiminde spam sınırlamasına takılmamak için e-posta sunucularının özel yapılandırma ayarlarına tabi tutulması da gereklidir.

E-posta göndericisinin güvenilir bir kaynak olduğunu onaylayan özel güvenlik arabirimleri ve tescil DNS sunucularından faydalanmak, kullanıcılara ulaşabilmek için gerekli olabilir.

Web sunucuları ise sunucunun kapasitesi ve yapılandırma değerlerine bağlı olarak sınırlı posta gönderimi yapabilirler. Çoğunlukla bu sunucular aynı anda birkaç posta gönderebiliyor olduklarından otomasyona uygun değildir.

Ayrıca sunucuların günlük gönderim kapasiteleri de bulunur. Uzun süre eposta otomasyonu yapan web sunucularının spam olarak işaretlenmesi durumu da söz konusu olacağından, bu sunucuların bu işlemlerde kullanılması yaygın bir uygulama değildir.

E-Mail sunucusu nasıl alınır?

E-mail pazarlama otomasyonu için kullanılmak üzere alınacak sunucular, web barındırma firmaları, CDN Network firmaları, veri merkezleri gibi kanallarla satılır.

Kullanacağınız yazılıma uyumlu e-posta sunucularını bu kaynaklardan satın alabilir veya kiralayabilirsiniz. Satın alacağınız sistemin otomasyon genliği ile uyumlu olup olmadığına da dikkat etmeniz gerekir.

E-Mail Pazarlama Otomasyonu Avantajları Nelerdir?

  • Birçok kullanıcıya aynı anda bir mesajı duyurabilir, geniş kitlelere kolayca ulaşabilirsiniz.
  • Onaylı reklam kitlesine pazarlama yapabilir, yeni müşteriler edinebilirsiniz.
  • Müşterilerinizle sürekli bağlantı halinde kalıp, müşteri ilişkilerini geliştirebilirsiniz.
  • Basılı posta maliyetlerini marjinal şekilde azaltabilirsiniz.
  • Resmi postaları bu kanalla gönderip, zaman avantajı elde edebilirsiniz.
  • Muhasebe belgelerini otomatik olarak muhataplarına gönderebilirsiniz (fatura, konşimento vb.)
  • Duyuruları ilgililere tam zamanında ve defaten ulaştırıp, bildirim yükümlülüğünüzü eksiksiz şekilde yerine getirebilirsiniz.
  • E-ticaret ortamları gibi satış ortamlarında tüm adımları müşterilere duyurabilirsiniz.
  • Bildirimlerinizin tüm kayıtlarını dijital olarak saklayabilir, belge kaybı bir durumla karşılaşmazsınız.
  • Gönderimlerinizi planlayıp, dilediğiniz zaman gönderim yapabilirsiniz.
  • Özel günler gibi durumlarda otomatik mesajlar gönderebilirsiniz.
  • Sistem bütünüyle otomatik çalışacağından, ek personel maliyetlerini ortadan kaldırabilirsiniz.
  • Anlık olarak etkileşimi izleyebilir, pazarlama raporlaması yapabilirsiniz.
  • Pazar araştırması ve benzeri uygulamaları bu yöntemle yapabilirsiniz.
  • Dilerseniz postalara geri bağlantılar ekleyerek, doğrudan etkileşim elde edebilirsiniz.
  • E-mail pazarlama otomasyonu yapılacak hedef kitleyi belirleyebilir ve genel kitleyi e-posta pazarlama segmentasyonuna tabi tutarak gönderim yapabilirsiniz.
  • Basılı postalardan farklı olarak tam güvenlik ortamında gönderim yapabilirsiniz.
  • Otomatik postaları kişiye özel yapabilirsiniz.
  • Özel görseller ve tasarımlar kullanarak basılı postalardan daha gelişmiş ve etkili postalar gönderebilirsiniz.

E-Mail Pazarlama Otomasyonu Zararlı Olabilir mi?

E-mail pazarlama otomasyonu, yukarıda bahsettiğimiz yasal sınırlara uyulmaması halinde hukuki sonuçları olan bir uygulamadır ve elbette bu anlamda zararlı olabilme durumu vardır.

Bununla birlikte, E-mail pazarlama otomasyonu özellikle pazarlama amacıyla kullanılırken çok dikkatli olunması gerekir. Amacının dışında, agresif ve hedefle uyumsuz yayınlar negatif pazarlama etkisine neden olabilir.

E-mail pazarlama otomasyonu ve e-posta pazarlaması uygulamalarının mutlaka uzmanlarca yapılması gerekir. Bu durumda etkinlinden ve faydasından söz edilebilmesi mümkündür.

Aksi durumda yapılacak işlemlerin sonuçları oldukça önemli sorunların ortaya çıkmasına neden olabilir.

E-mail pazarlama otomasyonu uygulamaları ile ilgili bilgi almak için dijital pazarlama firmaları ile iletişime geçebilir bu noktada profesyonel destek alabilirsiniz.

S.S.S.

E-mail pazarlama otomasyonu Amacı Nedir?

E-posta iş akışı, abonenin iletişim bilgilerine, davranışlarına veya tercihlerine göre gönderilen bir dizi otomatik e-postadır. Bu e-postalar, bir hizmete dahil olmak veya bir ürün satın almak gibi bir hedefe ulaşmak için birlikte çalışır.

E-Posta Otomasyonunun Faydaları Nelerdir?

E-mail pazarlama otomasyonu iş akışlarının avantajlarından bazıları şunlardır. Otomatiktir ve müdahale gerektirmez. Sürekli müşterilere ulaşmak onları daha alıcı hale getirmeye yol açar. Satış ekibinize fayda sağlar. E-posta alıcısıyla ilgili tüm süreçleri yönetebilirsiniz. Marka bilinirliğini artırır. Potansiyel müşteriler için daha iyi kişiselleştirmeler yapmayı sağlar. Dikkatlice planlanmış e-posta stratejisi geliştirebilirsiniz.

E-Posta Otomasyonunu Nasıl Ayarlarım?

E-posta otomasyon akışını ayarlamak şu adımları içerir. Bir e-posta pazarlama aracı yükleyin. Başlamak için kullanımı kolay e-posta otomasyon yazılımına ihtiyacınız olacak. Bir e-posta listesi oluşturun ve segmentlere ayırın. Bir otomasyon tetikleyicisi ayarlayın. E-posta kampanyaları oluşturun ve otomasyonu etkinleştirin.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir