Dönüşüm Oranı Optimizasyonu

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nedir?

Firmalar kurdukları e-ticaret sitelerinde müşterilere belirli bir ürün ve hizmet sunar. Bu hizmetler kimi zaman ihtiyaca hitap eder ve müşteri sayısı fazla olur.

Kimi zaman ise aksine müşteri sayısı az olur ve firma zarar açıklar. Bir başka yönden ise zamanın genel istekleri bulunmaktadır. Firmaların bu istekleri kesinlikle göz önünde bulundurup, dönüşüm oranı optimizasyonu ile müşterilere ulaşması gerekmektedir.

Firmaların insanlar tarafından bilinmesi ve sevilmesi önemlidir. Dolayısıyla yoluna daha emin adımlarla devam etmek isteyen firmaların yapmaları gereken,  müşterilere güven sağlamaktır. Ancak bu yolla e-ticaret hacmi genişler ve insanlar daha fazla alışveriş yaparlar.

Bu alışverişlerin artmasının ilk basamağı reklam yatırımlarıdır. Tanınmayan bir firmadan alışveriş yapılmayacaktır. Dolayısıyla firma reklam bütçeleri gerekli olan yüzdeyi almalıdır.

Bunun yanında bir diğer etken ise fiyatlandırmadır. Fiyatlandırma uygun değilse müşteriler yine alışveriş yapmayı uygun bulmayacak ve sektördeki rakip firmalardan alışveriş yapacaklardır.

Bunların hepsine karşın ürün ve hizmetlerini uygun fiyata sunan tanınır bir firmanın satış rakamları düşebilir. Bu durumun birkaç nedeni olabilir. Fakat bu yazıda e-ticaret siteleri ve mobil uygulamalar üzerindeki satış ve eylem miktarlarının düşüşü anlatılacaktır.

Dönüşüm oranı optimizasyonu nedir?

Dönüşüm oranı optimizasyonu, sitenizde hedeflenen dönüşüme (satın alma, kayıt, form doldurma vs.) giden tüm aşamaların stratejik bir şekilde optimize edilmesidir. Bu kavram, e-ticaret sitelerinde müşteriler tarafından alınan dönüşüm eylemlerinin (kayıt, satın alma vs.) azalması üzerine yapılır. Burada amaç bu oranı arttırıp satış miktarlarına etki etmektir.

Dönüşüm genel anlamıyla e-ticaret sitelerini ziyaret eden kullanıcıların e-ticaret sitesinin amaçlarına uygun alımlar yapmasını ifade eder. Bu alımların düşmesi ile ortaya çıkan düşüş için firmalar Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) çalışmaları yoluna giderler.

CRO firmalar için;

  • E-ticaret sitelerinin güncel tutulma imkânı sağlar.
  • Potansiyel müşterilerin kazanılma imkânı sağlar.
  • Sektör içindeki rekabette geriye düşmeme imkânı sağlar.
  • CPA (Cost per Action) için ödenen ücreti dengeler.
  • Hitap edilen hedef kitle çalışmaları için yön gösterir.

CRO genel olarak sadece satış ile ilgili işlemleri kapsamaz. Site içinde Bounce Rate (hemen çıkma oranı)’in yükselmesi sonucu yapılması gereken işlem haline gelir.

Müşteri kitlesinin site kapsamında eylemlerde bulunması, reklam ziyaretlerinde bulunması firmalar için fazlasıyla önemlidir.

CRO, sitenin daha fazla kullanıcı dikkatine hitap etmesiyle de gerçekleşir. Bu yönden yapılacak çalışmalarla hedef kitle analizi ve potansiyel müşteri kazanma maliyetleri daha isabetli ve ekonomik olacaktır.

Dolayısıyla genel amaç kitle dikkatini çekmek ve firmaya daha bağlı müşteriler oluşturmaktır. Ancak firma ve site bünyesinde yapılacak tasarım, gösterim ve olası reklam hataları dönüşüm miktarlarını olumsuz yönde etkileyecektir.

Dönüşüm oranı optimizasyonu nasıl yapılır?

dönüşüm oranı optimizasyonu içeriği

CRO yapım aşamaları ve yönü olarak çeşitlilik göstermektedir. Bu çeşitlilik içerisinde firmalar bu Optimizasyonu çok iyi planlamalı ve o plan doğrultusunda hareket etmelidir. Dönüşüm oranı Optimizasyonu yapımı aşamalar halinde şöyle oluşur;

  • Firmalar hangi konu ve işlemde dönüşüm elde etmek istediklerine iyi karar vermelidir: Dönüşüm arttırmak isteyen firmaların hangi alanda dönüşüm istediklerini anlamış olması CRO’dan önce yapılması gereken ilk işlemdir. Bu hususta firmalar eksikliğin nerede olduğunu saptamalı ve planlama aşamasına geçmelidir.
  • CRO planının oluşturulması: Eksiklikler bilindikten sonra yapılacak şey ise bu Optimizasyonun nasıl yapılacağıdır. Bu aşamada sadece bir alanda dönüşüm hedefleniyorsa (örn. Bir içeriğin indirilmesi) bu dönüşümün artması etrafında planlar geliştirilebilmelidir.
  • CRO planı test edilmelidir: Firmaların Web sitesi bünyesinde yaptıkları değişikliklerin etkisini göstermesi zaman almaktadır. Ancak ilk izlenim ve sonuçlar firmalar için çok önemlidir. Kullanıcıların bu değişikliklere verdikleri tepkiler bu değişikliklere karşı olan tutumlarını belirler. Dolayısıyla yapılan değişikliklerin etkisinin gözlenebilmesi için değişim miktarlarının az tutulması gerekmektedir. Bu yolla CRO planı test edilebilir ve müşteri kitlesi üzerindeki etkisi gözlenebilir. Bu etkilerin test edilebileceği alanlardan bazıları şunlardır; site içeriği, CTA (Call to Action), pop-up’lar. Bu alanlar içinde tasarım, metin, görsel içerikler bulunmaktadır. Bu değişikliklere kullanıcı tarafından verilen tepkiler önem arz etmektedir.
  • Yapılan değişikliklerin sonuç analizleri yapılmalıdır: E-ticaret sitelerinde ya da Blog sitelerinde yapılan değişiklikler planlandı, plan test edildi ve birtakım sonuçlar elde edildi. Bu sonuçlar firmalar için izlenmesi gereken yol anlamına gelmektedir. Eğer CRO planı sonuçlarında dönüşüm miktarları artmışsa bu plan üzerinde çalışılıp geliştirmek gerekmektedir. Bu yolla daha iyi ve karlı bir Web site elde edilecektir.

Dönüşüm oranı optimizasyonu ne işe yarar?

CRO için Web sitelerinde kullanıcı dostu ve kullanıcı deneyimlerini iyileştirici içerikler bulunmalıdır. Bu şekilde dönüşümler arttırılır ve CRO amacına ulaşır. Peki, CRO ne işe yarar?

CRO e-ticaret, medya organları, seyahat acenteleri gibi mecralar için etkileşimi arttırmak için firmaların kullandığı bir planlamadır. Bu planlamalar özelinde genel olarak firmalar Web site bünyesindeki açıkları veya eksiklikleri görürler ve o doğrultuda ilerlerler.

Dolayısıyla kullanıcı dostu olmayan ve deneyimi iyileştirici içerikler bulunmayan Web siteler için öncelikli yapılması gereken hamlelerdendir. Bu hamlelerle müşteri kitlesi için daha uygun içerikler ve satış planlamaları yapılmaktadır.

Dönüşüm oranı nedir? Nasıl Hesaplanır?

Dönüşüm oranı, firmaların ürün ve hizmet sunduğu Web siteleri ziyaret eden kullanıcıların firma hedeflerinde yer alan işlemleri gerçekleştirmesi oranıdır.

Oranlama ise Web siteyi ziyaret eden toplam müşteri sayısının, site bünyesinde işlem yapan müşteri sayısına bölünmesiyle bulunmaktadır.

CRO oranının düşme sebepleri

Dönüşüm Oranı dalgalanması

Bu sebepler ayrı ayrı sektörlerde incelenince daha doğru bilgiler sunulacaktır. Çünkü sektörel şartlar ve durumlar değişkenlik gösterebilmektedir. Bu durumların ayrı ayrı incelenmesi daha net bir sektörel planlama oluşturmaya yarayacaktır.

  • E-ticarette CRO: E-ticaret yapan veya çevrimiçi satış ve servis hizmeti sunan sitelerde yaşanan en büyük sorunlardan biri müşterilerin alışverişten sepete ekledikten sonra vazgeçmesidir. Bu vazgeçişin aslen firma kaynaklı ya da müşteri kaynaklı olduğu söylenemez. Çünkü öncelikle ödeme aşamasında yaşanan sorunlar veya satış yapan firmanın sektör içinde sağladığı fiyatların daha yüksek olması gibi durumların bilinmesi gerekmektedir. Bu da firma üzerinde bir sorumluluk demektir. Firmanın sektörel rekabet altında sağladığı fiyatlar diğer firmalara göre daha yüksek olabilir. Bu da müşterinin dönüşümünü engeller ve müşteri kaybı yaşanır.
  • Seyahat şirketlerinde CRO: Seyahat sektöründe dönüşüm miktarlarının arttırılması çeşitli sektörlere oranla daha zordur. Bunun sebebi ise bu sektörün müşterilerinin genellikle çok araştırma yapıp az işlem yapmasıdır. Müşteriler genellikle fiyat araştırması, yorumlar, ulaşım şartları ve rahatlığı gibi birçok etkeni göz önünde bulundururlar. Bu durumda da firmalarda dönüşüm oranı azalır ve CRO için daha derinlemesine planlamalar gerekir. Bu hususta kullanılabilecek yöntemlerden biri harekete geçirici mesajlar (CTA) kullanmaktır. Bu yolla dönüşümler arttırılabilir.
  • Yayın kuruluşları ve medya organlarında CRO: Bu tür yayın firmalarında yer alan müşteriler genel anlamda doğruluk ararlar. Doğru haber, doğru yazı, doğru makale gibi ölçütleri bulunur. Bu ölçütleri sağlayamayan firmaların dönüşüm oranları düşer. Bu düşüş ise asıl amaç olan geniş kitlenin önündeki en büyük engeldir. Medya organlarının ilk amacı daha geniş bir kitleye hitap etmek ve ulaşmaktır.

Yazının genelinde dönüşüm oranı Optimizasyonu (CRO) hakkında bilgiler verilmiştir. Bu bilgilere paralel olarak dönüşüm oranlarının hesaplamaları ve firmaların bu konuda yapmaları önerilen eylemler anlatılmıştır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir