Domain Uzantıları ve SEO'daki Etkileri

Domain Uzantıları ve SEO’daki Etkileri

Bir web sitesi açmaya karar verdiğinizde düşündüğünüz en önemli detay domain ismi olur. Her web sitesi sahibi akılda kalıcı, ilgi çekici ve markasını yansıtan bir domaine sahip olmak ister. Almak istediğiniz domain ismi kadar uzantısına da dikkat etmeniz gerekiyor.

Edu ve Gov uzantılı siteler resmi devlet daireleri ve üniversitelere aittir. Bunun dışında com, net gibi uzantılar en yaygın internet sitesi uzantılarıdır. Markalar domain satın alırken uzantılarına da dikkat ederler.

Uzmanlar genellikle com ve net uzantısına sahip alan adı almanızı önerirler. Domain uzantıları ve SEO’daki etkileri merak konusudur.  Satın almak istediğiniz domain uzantısının SEO’ya olan etkilerini sizin için bu rehberde detaylı olarak anlatacağız.

Domain Uzantısı Nedir?

Domain uzantısı, bir URL adresindeki bir web sitesi adını izleyen bir son ektir. Örneğin, .com, .net veya .biz. Bazı alan adı uzantıları diğerlerinden daha popülerdir ancak orada bir sürü alan adı uzantısı bulunuyor. Yapılan araştırma sonucu web sayfasında 1.500’den fazla alan adı uzantısı listelenmiştir.

Farklı URL sonları, bir web sitesi hakkında çeşitli bilgiler verir. Bu nedenle kendi benzersiz alan adı uzantılarınızı seçerken seçeneklerinizi dikkatlice tartmanız önemlidir.

Domain Uzantısı Neden Gereklidir?

Neden bu kadar çok farklı URL sonuna sahip olmanın gerekli olduğunu merak edebilirsiniz. Uzantıların hepsi bir dizi işleve hizmet ediyorlar ve bir web sayfası oluşturmanın önemli bir parçası olarak görülmeliler. Domain uzantısına sahip olmanın önemi şu şekildedir:

  • Marka Değeri

Web adresi sonlarının hizmet ettiği işlevlerden biri de markalaşmadır. Günümüzün giderek daha hızlı rekabet ortamı olan çevrimiçi dünyasında, markalaşma pazarlamanın kesinlikle önemli bir parçası haline geldi. Benzersiz bir URL soneki, sitenizin neyle ilgili olduğunu iletmenize yardımcı olabilir. Örneğin, bir grafik tasarım hizmeti için bir web siteniz varsa, web sitenizin adresi .design ile bitebilir.

  • Konum

Web adresi uzantıları, işletmenizin bulunduğu konumu da gösterebilir. Bu, özellikle hedef demografiniz aynı bölgede bulunuyorsa kullanışlıdır. İnsanlar kendi bölgelerinde belirli bir hizmet arıyorlarsa, bölgesel sonları aramaları daha olasıdır.

Buna örnek olarak Türkiye’de bulunan siteler için .tr, Almanya merkezli siteler için .de veya Birleşik Krallık’takiler için .co.uk verilebilir. Bazı şehirlerin “.istanbul” ve .ankara gibi kendi URL uzantıları bile vardır.

  • Zorunlu Uzantılar

Bazı alan adı uzantıları belirli kurumlarla sınırlıdır. Bunlar, bir web sitesinin web adresi için söz konusu soneki kullanabilmesi için karşılanması gereken belirli gereksinimleri yerine getirirler. Bunun iki iyi bilinen örneği eğitim amaçlı ve devlet kurumları için kullanılan .edu ve .gov uzantılarıdır.

Domain Uzantıları ve Anlamları Nedir?

Bazı alan adı uzantıları farklı sektörlerle ve alanlarla özdeşleşmiştir. Şimdi sizlere domain uzantıları ve anlamları hakkında biraz bilgi verelim;

  • .com: Ticari için kısa olan bu uzantı geleneksel olarak e-ticaret için kullanılmıştır. Bununla birlikte, zaman geçtikçe daha yaygın hale geldi ve artık en çok kullanılan alan adı uzantısıdır.
  • .org: Organizasyonun kısaltması olan bu özel uzantıdır. Kar amacı gütmeyen kuruluşlar tarafından tercih edilmektedir. Bu nedenle bir blog veya çevrimiçi mağaza oluşturuyorsanız bu uzantıyı seçmemelisiniz.
  • .tr: Bu, Türkiye merkezli web sayfaları için kullanılır.
  • .biz: Bu, ticari siteler veya işletmeler içindir ve e-ticaret sayfaları için web adresleri arasında en popüler olanıdır.
  • .io: Teknoloji endüstrisi ile olan bağlantıları nedeniyle giderek daha popüler bir seçenektir. Bu uzantı en çok kodlayıcılar, mühendisler vb. tarafından kullanılıyor.
  • .info: Bu uzantı genellikle bilgilendirici web siteleri tarafından kullanılmaktadır. Ancak kayıtlı web sitelerinin doğası gereği bilgilendirici olması için yasal bir gereklilik yoktur.
  • .net: Ağ için kısa olan bu uzantı ağ tabanlı hizmetler (örneğin, e-posta veya internet erişimi sağlayan şirketler) tarafından kullanılır.

Yukarıdaki uzantılar ve işlevleri sadece genel eğilime göre sınıflanmıştır. Mesela internet erişimi sağlayan bir şirket .com uzantısı da alabilir. Genel bir yükümlülük söz konusu değildir.

Domain Uzantısı SEO’yu Nasıl Etkiler?

Domain uzantısı ve SEO’daki etkileri her zaman tartışma konusudur. Bazı uzmanlar uzantıların SEO’ya bir etkisi olmadığını savunmaktadır. Ancak belirli şartlar eşit olduğunda SEO üzerinde etkisi olduğunu söyleyebiliriz.

Domain uzantınızın SEO’nuzu nasıl etkileyebileceğinize genel hatları ile bir bakalım:

  • Arama Sıralaması

En büyük etkilerden biri arama sıralamasıdır. Uzantıların önemi yıllar içinde değişmiş olsa da çoğu insanın tarama alışkanlıklarında hala önemli bir faktördür. Bu amaçla, bazı uzantılar diğerlerinden daha iyidir, .COM genellikle en çok arzu edilenlerdir. Çünkü bir ziyaretçi .biz uzantısı yerine .com uzantısı olan bir siteyi daha güvenilir görebilir.

Bu, her web sitesinin bir .COM uzantısına ihtiyaç duyduğu veya her web sitesinin bir uzantıdan yararlanacağı anlamına gelmez. Örneğin, .ORG alan adları kâr amacı gütmeyen kuruluşlarla ilgili aramalarda daha üst sıralarda yer alabilirken, .EDU alan adları okulla ilgili aramalarda daha üst sıralarda yer alır.

Google bir alan adı uzantısını özellikle diğerinden öne çıkarmaz.  Ancak yine de .com alan adları diğerlerinden daha önde olma eğilimindedir. Bu Google’ın bir sıralama faktörü değildir. Bu tamamen kullanıcı seçimi ile alakalıdır.

  • Kullanıcı Önyargısı

Domain uzantısı Google’ın algoritmaları için çok fazla bir şey ifade etmez. Ancak her zaman farkında olmasak bile internet kullanıcıları için kesinlikle çok şey ifade ediyorlar. “.COM” bir adresi tıklamaya daha meyilli oluruz. Bu nedenle .COM adresi büyük olasılıkla .biz uzantısından daha fazla trafik alacaktır.

Örneğin, araba koltuğu arayan yeni bir ebeveyn olduğunuzu düşünün. Muhtemelen koltuğun kalitesini ve güvenliğini önemsediğiniz için nereden satın aldığınıza ekstra özen gösterirsiniz. Arama sonuçlarında, iki web sitesinden aynı en yüksek puanlı araba koltuğunu görürsünüz: “arabakoltugu.com” ve “arabakoltugu.biz”. Hangisine tıklardınız?

Çoğu insan “.COM” web sitesine tıklar. Bunu her türlü Google aramamızda birçok benzer seçim yaparız.

  • Trafik

Arama sonuçlarını seçerken kullanıcı yanlılığı sonuçta trafiği etkiler. Google’ın sıralama algoritmasının tam olarak çalışması kamuoyundan gizli tutulurken, trafiğin yüksek sıralamadaki ana değişken olduğu açıktır. Bu kriterler arasında domain uzantısı direkt bir sıralama kriteri değildir.

Ancak daha önce de belirttiğimiz gibi domain uzantısı trafiği doğrudan etkilemektedir.  Bu nedenle arama sıralamaları da doğal olarak etkilenir.

  • Otorite

Arama sıralaması veya trafik olsun bir web sitesinin otoritesi başarısını sağlayan ana etmendir. Birçok şey bir web sitesinin otoritesini etkileyebilse de alan adı uzantıları bir etki yaratabilir.

Daha önce ele aldığımız örneklerden bazılarını düşünün. “arabakoltugu.biz” yerine “arabakoltugu.com” seçme olasılığı daha yüksek olur.

Sonuç olarak, doğru alan adı uzantısını seçmek, bir web sitesinin otoritesini, arama sıralamalarını vb. oluşturmanın anahtarıdır. Çoğu insan bu nedenle .COM veya .ORG’u seçse de aralarından seçim yapabileceğiniz çok daha fazla alan adı uzantısı da var.

Global Reach https://www.globalreach.com/global-reach-media/blog/2019/10/10/does-your-domain-affect-seo Erişim Tarihi: 7 Mar 2023, 14:34

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir