customer acquisition cost (müşteri edinme maliyeti) nedir

Customer Acquisition Cost (Müşteri Edinme Maliyeti) Nedir? 

İşletmeler daha fazla satış yapabilmek için potansiyel müşterilerine ulaşmalı ve onları kazanmalıdır. Ancak bir işletmenin her müşterisine ulaşması ve onları kazanması için belirli bir maliyeti gözden çıkarması gerekir. Bu süreçte potansiyel bir müşterinin işletmeden ürün satın almaya ikna olması ve bu eylemi yapması için işletmenin harcadığı toplam gider müşteri edinme maliyeti olarak anılır.

Özellikle e ticaret alanında hizmet veren işletmeler SEO, dijital reklamlar, sosyal medya ve e mail marketing gibi çeşitli kanallarla müşteri edinmeye çalışır. Tüm bu süreçler bir bütün olarak yatırım yapılması gereken alanlardır. Bu süreçlerin sektör, hedefler ve kitlenin özelliklerine göre belirli bir maliyeti söz konusudur.

Daha fazla satış yapmak, müşterilerine en az maliyetle ulaşmak, kazanç oranını arttırmak ve reklam ile pazarlama maliyetlerini düşürmek isteyen işletmeler müşterilerini iyi tanımalı ve müşteri edinme maliyeti optimizasyonu stratejileri geliştirmelidir.

Customer Acquisition Cost Nedir? 

Müşteri Edinme Maliyeti formülü

Customer acquisition cost (CAC), bir şirketin yeni bir müşteri edinme sürecinde harcanacak olan toplam maliyetin hesaplanmasıdır.

Bu tahminlerin içerisinde; pazarlamacıların maaşı, reklam maliyetleri, satış elemanlarının maliyeti hesaplanır ve kazanılan müşteri sayısına bölünerek sonuç elde edilir.

Yeni müşterilerin kazanılması ve buna bağlı olarak da büyüme önemlidir. Ancak bazen sırf müşteri kazanmak ve büyümek için atılan adımlar, yüksek maliyetleri sebebiyle uzun vadede zarara neden olabilir. Bu sebeple yapılan hamleler öncesinde, şirketlerin müşteri edinme maliyetini hesaplaması gerekir. 

Müşteri Edinme Maliyeti Neden Önemlidir?

Müşteri edinme maliyetleri özellikle e-ticaret siteleri için çok önemlidir. E—ticaret sitelerinin mutlaka bu maliyetleri yakından takip etmesi gerekir. Bu maliyetlerin düşük veya da yüksek olması, pazarlama ve reklam bütçelerinin etkilenmesine neden olur.

Ayrıca CAC maliyetlerindeki yükseklik, pazarlama ve reklam stratejilerinin belirlenmesinde birtakım yanlışlara neden olabilir. Buna bağlı olarak reklam bütçesinin artırılması gerekecektir. Ancak o zaman daha fazla müşteri kazanılması mümkün olacaktır. 

CAC maliyetlerinin düşürmeye başladığınızda ise reklam maliyetleriniz düşecektir. Buna bağlı olarak da yatırım gelirleriniz artar. Sonuç olarak şirket karlılık oranı artacak ve daha fazla kazanç elde etmek mümkün olacaktır. 

Müşteri edinme maliyetlerinin, farklı kanallardan analiz edilmesi de son derece önemlidir. Sizler maliyetleri kontrol etmeye başladığınızda, size en uygun ve karlı olan kanalları görmeye de başlarsınız.

Buna göre de hangi pazarlama ve reklam kanalları üzerinde yoğunlaşmanız gerektiğini görebilirsiniz. Farklı kanallar üzerinden analiz yaptığınızda, az getiriye sahip olan kanalları ele alabilir ve buralarda yeni stratejiler geliştirebilirsiniz.

Ek olarak bu kanalların hedef kitlenize ne kadar uygun olduğunu ve nasıl çalışmalar yapılması gerektiğini de öğrenebilirsiniz. Tüm bunlar dikkate alındığında, müşteri edinme maliyetlerinin hesaplanmasının son derece önemli e gerekli olduğunu ifade edebiliriz. 

Müşteri Edinme Stratejisinde Maliyetler Nasıl Düşünülür? 

Müşteri edinme stratejisi her şirketin ve markanın üzerinde durduğu önemli bir konudur. Genel olarak saf müşteri edinme ölçütleri üzerinde önemle durulur. Bunlar her ne kadar popüler olsa da aslında bir şirketin ölçeklendirilmesi için tehlikelidir.

Gerçek bir ölçeklendirme ve karlı şekilde büyüme için müşteri kazanmanın ötesine bakılması gerekir. Bunun için müşteri edinme maliyetini hesaplamanız gerekir. Böylece yatırımlarınızı kalibre etmeniz mümkün olacak ve büyüme noktasında çok daha doğru kararlar verebileceksiniz. 

Müşteri Yaşam Boyu Değeri Nedir? 

Müşteri yaşam boyu değeri bir müşteriden belirli zaman boyunca elde edilen geliri ifade eder. LTV olarak ifade edilen bu kavram, şirketlerde genel olarak 1-3 ve 5 yıllık olarak hesaplanır.

Eğer şirketiniz, bu süre kadar faaliyette değilse o zaman abonelikler, geri satın alma oranları vesaire kullanılır ve daha basit bir modelleme yapılabilir.

LTV’nin hesaplanması, yeni ve genç olan işletmelerde oldukça zordur. Ancak tüm bunlara rağmen, iş karar verme sürecinde ve maliyetin belirlenmesinde kullanılacak kritik bir ölçüdür. 

Customer Acquisition Cost Hesaplaması 

Customer Acquisition Cost hesaplama sürecinde, işletmenin bir müşteriyi kazanmak istediğinde yapmış olduğu tüm harcamalar yer alır.

Bu noktada özellikle müşterinin kazanılması için ayrılan bütçenin nasıl geri döndüğü, işin ne kadar sürdürülebilir olduğu ve şirket karşılığı gibi etmenler göz önünde bulundurulur.

Müşteri edinme maliyetinin hesaplanması için, yapılan tüm pazarlama faaliyetlerinde kullanılan bütçe, pazarlamanın sonucunda elde edilen müşteri sayısına bölünür.

Örnek verecek olursak; eğer bir reklam kampanyası için 5.000 TL gibi bir rakam ayırdıysanız ve yapmış olduğunuz reklam çalışması sonunda da 50 müşteri kazandıysanız, 5.000/50 formülünden müşteri edinme maliyetiniz 100 lira olarak hesaplanır. 

Müşteri edinme maliyeti ile birlikte yaşam boyu müşteri değeri beraber hesaplanması gerekir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken nokta; müşteri edinme maliyetinin, yaşam boyu müşteri değerinin altında olmasıdır.

Eğer böyle bir durum söz konusu ise, bu işletmenin zararda olduğunu gösterir. Bu yüzden de aslında Cac değerinin hesaplanma sürecinde pek çok değere dikkat edilmesi gerekir. 

Müşteri Edinme Maliyeti Hangi Kanallar Üzerinde Kullanılabilir?

CAC hesaplaması yaparken, mutlaka pazarlama çalışmaları yürüttüğünüz tüm kanalları ele almanız gerekir. Özellikle her bir kanal üzerinden ayrı ayrı hesaplama yapmanız gerekir.

Örnek olarak adwords çalışmaları üzerinden ilerleyecek olursak, her bir Adwords kampanyaları için ayrı ayrı müşteri edinme maliyetlerinin hesaplanması gerekir.

Siteniz için SEO çalışması yapıyorsanız, bu amaçla da belirli bir bütçe ayarlaması yaptıysanız, yapmış olduğunuz çalışmalardan gelen müşterileri de takip etmeniz gerekir.

Kısacası, müşteri edinme maliyeti için yapılan çalışmaların, tüm kanalların ayrı ayrı hesaplamalar yapılarak ele alınması gerekir. Sonrasında da pazarlama stratejilerinin belirlenmesi için çalışmalar yürütür. 

Müşteri Edinme Maliyeti Düşürülmesi İçin Yapılması Gerekenler 

Müşteri edinme maliyeti düşürme birçok kişinin dikkat etmesi gereken en önemli konulardan biridir. Sonuç olarak bu maliyet ne kadar düşük olursa, işletme için daha kazançlıdır. Müşteri edinme maliyetlerinin düşürülmesi noktasında kullanılabilecek yollar şöyledir;

  • Sitede yer alacak olan canlı sohbet, yapılacak olan tek bir oturumda bile ziyaret eden müşterinin potansiyel müşteriye dönüşmesini sağlayabilir. Buradan ayrıca müşteriyle proaktif bir iletişime geçildiği için de hem maliyet düşer hem de müşterinin sitede daha fazla süre kalması ve sitenin akılda kalması sağlanır. 
  • Daha doğru reklam ve iletişim kanalları kurulması ile birlikte, daha az maliyetle daha fazla müşteri çekilmesi sağlanır. 
  • Müşterinin çekilmesine yönelik olabilecek en etkili yöntemlerin kullanılması ile birlikte olabildiğince çok müşteri kazanılır. Bu da maliyetin düşmesini sağlar. 

Müşteri edinme maliyeti ile birlikte bir işletmenin, büyüme ve daha fazla müşteriye ulaşma çabaları sonucunda zarar etmemesi sağlanır. 

S.S.S.

Müşteri Edinme Maliyetini Nasıl Hesaplıyorsunuz?

Edinme başına maliyet nasıl hesaplanır hemen açıklama getirelim. Edinme başına maliyeti hesaplamak için,belirli bir süre boyunca pazarlamanın tüm maliyetini alın ve aynı zaman dilimindeki toplam yeni müşteri sayısına bölün.

Müşteri Edinme Maliyetini Nasıl Hesaplıyorsunuz?

Edinme başına maliyet nasıl hesaplanır? Edinme başına maliyeti hesaplamak için,belirli bir süre boyunca pazarlamanın tüm maliyetini alın ve aynı zaman dilimindeki toplam yeni müşteri sayısına bölün. Genel olarak konuşursak, rakiplerinizden daha düşük bir CAC'ye sahip olmak iyi bir şeydir. Bir müşteriyi kapıya getirmenin maliyeti ne kadar az olursa, o kadar iyidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir