Clickbait Nedir? Nasıl Yapılır?

Clickbait Nedir, Nasıl Yapılır?

Clickbait (Tıklama Tuzağı), abartılı ve dikkat çekici şekilde hazırlanmış başlıklar veya tanıtım görselleri kullanılarak belirli bir bağlantıya tıklamanız için yapılan çalışmalardır. Clickbait; izlenebilecek ve bağlantılı bir şekilde çevrimiçi şekilde içeriğin okunmasını, görüntülemesini veya dinlenmesini sağlamaktadır. Bu şekilde kişiyi ikna etmek amacıyla tasarlanmış köprü kullanılarak oluşturulmuş içerikler veya küçük resimler kullanılarak kullanıcı ilgisini çekmesi amacıyla yanıltan reklam biçimi olarak da tanımlanabilir. 

Özellikle haber sitelerinin okuyucu meraklandıracak kadar yeterli bilgi içeriğine sahiptir. Ancak kullanıcı bağlantıya sahip içeriğe tıklamadan haberde merakını giderebilmek için yeterli açıklamaya yer vermeyen tanıtımlardır. Clickbait yani tık tuzağı, içeriği doğru yansıtmayan ancak ikna edici cümleler kullanarak sahte unsur içermektedir. 

Kullanıcılara gösterilen bu tıklama tuzağı azaltılmaya çalışılmıştır. Çünkü kullanıcıların ilgili bağlantıyı tıklamasına teşvik edici olsa da açılan sayfada istenilen bilgiye ulaşılamayan bir sayfa ile karşılaşılmaktadır. Bir başka tabirle açıklayacak olursak Clickbait yani tık tuzağı kasıtlı şekilde kullanıcıya fazla sözde bulunan ancak bu söz için yetersiz olan bir başlıktır. Bu tarz başlık ile ilişkili makale vb. içerikler genellikle orijinal olmamakta ya da daha gerçek içeriğe sahip bir haberden içeriği kopyalamaktadır.

Clickbait kelimesi bazen kişiyi aşağılayıcı sıradan bir makale için kullanılabilmektedir. Kullanıcıyı aldatma unsuru yok ise bağlantıya tık tuzağı içeren bağlantı denilememektedir. Çünkü Clickbait aldatma unsuru ve kullanıcıyı yanıltıcı bağlantı içeren haberlerdir.

Web sitesine girildiğinde resim veya video bağlantısını tıklamaya teşvik eden başlığa bu isim verilir. Türkçe karşılığı ile bu yönteme, Tık tuzağı manşetleri denir. Nesnel gerçekler sunmaktan ziyade sıklıkla duygularınıza ve merakınıza hitap etmektedir.

Bir bağlantıya tıklandığında onu barındıran web sitesi reklamlardan para kazanmaktadır. Tıklanan bu içeriğin kalitesi ve doğruluğu genellikle şüpheli olmaktadır. Web siteleri, mümkün olduğunca çok tıklama çekerek reklam gelirini artırmak için tıklama tuzağı kullanmaktadır.

Clickbait Nedir?

Clickbait, okuyucuları bir web sayfasının bağlantısını tıklamaya ikna etmek için akılda kalıcı bir başlık veya göz alıcı resim kullanılarak oluşturulan çevrimiçi içerik biçimidir. Clickbait’in amacı, insanların web sitesine daha fazla tıklamasını sağlamaktır. Bu durum web sitesi sahibi için daha fazla ziyaretçi ve reklamlardan daha fazla para gibi bazı avantajlar sağlayabilir. Sosyal medyada, çevrimiçi haberlerde ve diğer dijital medyada Clickbait sıklıkla kullanılır. Şok edici ifşaatlar, sansasyonel hikayeler veya özel içerik vaat eden manşetler tipik Clickbait örnekleridir. Ancak Clickbait, ziyaretçileri kötü amaçlı yazılımlar veya diğer istenmeyen içerikler içeren web sitelerine gitmeye ikna etmek için de kullanılabilir. Sonuç olarak, bu bağlantılara tıklarken dikkatli olmak çok önemlidir.

Clickbait’e Tıkladığınızda Ne Olur?

​​Web kullanıcıların oldukça dikkatli olması gerekmektedir. Bazı dolandırıcılar, tek bir tıklama ve bir dizi yeni e-posta kötü niyetli girişimde bulunmaktadır. Bu dolandırıcılar Clickbait kullanarak telefon numaralarınızı kötü amaçlarda kullanabilmektedir. 

Dolandırıcılar, tıklamaya ve kullanıcı bilgilerini sağlamaya ikna etmek özellikle hazırlanan başlıklar kullanmaktadırlar. Bu tarz manşetler kullanıcılara çok büyük vaatlerde bulunmaktadır. Örneğin ne olduğuna inanamayacaksınız şeklindedir. Bu manşetler bazı insanların hikâye ve haberleri şeklinde olabilmektedir. Bu başlıklardan bazıları ürün satmaya ve tıklamalar için rekabet etmeye şirketlerdir. Bunun dışında bulunanlar ise gizliliğinizi aşındıran veri tuzaklarıdır. Tıklanma tuzağına kullanıcılar son dönemlerde oldukça dikkat etmelidir.

Clickbait Nasıl Yapılır?

Clickbait kullanılan içeriklere günlük hayatımızda oldukça sık rastlamaktayız. Sosyal medya platformları gibi birçok paylaşım platformu ve birçok haber sitesi tıklanma trafiğini arttırmak adına Clickbait başvurmaktadır. Clickbait içeriği yapmak için konu başlığını abartılı, ilgi çekici, merak uyandırıcı ya da yanıltıcı kelimeler kullanarak yapılması tercih edebilmektedir. Peki, tam anlamıyla Clickbait nasıl yapılır bunu görelim.

Clickbait yani tık tuzağı ile oluşturulan içeriğe bağlantı eklenebilmektedir ya da içerik sonuna birkaç birden fazla fotoğraf içeren bağlantı eklenebilmektedir. Burada kullanılan bağlantı ilgili sayfaya merak duyulmasını sağlamaktadır. Bu şekilde bağlantıya tıklanma oranı artmaktadır.  Burada Clickbait yani tık tuzağı taktiklerinin kullanılmasında bir sakınca yoktur. Çünkü kullanıcıları reklama tıklaması için kandırmıyorsunuz. Bu şekilde reklam içeren bağlantılardan gelir elde edebilirsiniz.

Clickbait (tık tuzağının) özelliklerinden yararlanmalısınız. Bunu açacak olursak ilgi çekici konu başlıkları eklenmelidir. Genelde Clickbait içeriği 300 kelimeyi geçmemelidir. Verilen başlıkta istenilen bilgiye ulaşılmaz. İçerikte konu anlatılır ama bir sonuca bağlanmaz. İçerik bolca görsel ve video içerir. Bu şekilde içerik uzatılır. Yazı ve resim dengesi yoktur. Rakiplerinizden kendinizi ayırmak istiyorsanız hazırlayacağınız içerikte çeşitlilik olmalıdır. Bu kişinin bağlantıya merak duymasını sağlayacaktır. 

Kullanacağınız Clickbait bağlantısını içeriğe uygun biçimde ve kullanıcının keyif alacağı bir şekilde kullanılmalıdır Oluşturulan içerik doğru olmamalıdır. Çünkü Clickbait yani tık tuzağı denilmesinin temel sebebini doğru olmayan içerikle kullanıcının ilgisini çekmesidir.

Clickbait Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Bu makalelerin tümü, tıklamalar, arama sıralamaları ve potansiyel müşterilerin dikkati için rekabet etmektedir. İçeriğin öne çıkmasını ve çok sayıda trafiğin oluşması için dikkat edilmesi gerekenler şunlarıdır:

  • Bir anahtar kelime girin
  • Popüler trendleri kullanın
  • SEO ilkelerine bağlı kalın
  • Sansasyonel hale getirin
  • Aciliyet duygusu aşılayın

Clickbait Yaparken Kaçınılması Gerekenler Nelerdir?

Başarılı bir dijital pazarlama stratejisi için Clickbait yanlış uygulanması markaya zarar verebilmektedir.  Birçok arama motoru, sansasyonel veya yanıltıcı içeriğin kullanımını caydırmak çeşitli kurallar uygulamaktadır. Arama motorları, aşağıdaki içerikleri yasaklamaktadır:

  • Sırları ve sansasyonel bilgileri ifşa ettiğini iddia eden reklamlar.
  • “Daha fazlasını öğrenmek için burayı tıklayın…Buna inanamayacaksınız şeklinde ifadeler.
  • Değiştirilmiş görseller kullanan reklamlar.
  • İnsan bedeninde değişiklikleri gösteren “öncesi ve sonrası” fotoğrafları kullanan reklamlar.

Clickbait Yasal Mıdır?

Bir çeşit yanıltma yöntemi olsa da Clickbait için yasa dışı demek doğru olmaz. Bu yöntem için kurnaz bir manipülasyon demek daha doğru olur. SEO sistematiği bakımından negatif etkisi yoktur ve herhangi bir ceza gerektirmez. Geleneksel pazarlamada ve pek çok reklamda benzeri tuzaklar her zaman kullanılır. Bu bakımdan bu yöntem için iyi veya kötü diyebilmek mümkün değildir ve yöntemin yasa dışı olma durumundan söz edilemez. Birçok site bu yöntemi kullanır. Tabii burada kullanım amacının da yasalara uygun olması önemli bir faktör olarak belirtilmelidir.

Kaynaklar:

Michelle Ofiwe https://www.semrush.com/blog/what-is-clickbait/ Erişim Tarihi: 5 Ara 2022, 10:13

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir