Arama Motoru Nedir? Nasıl Çalışır? Çeşitleri Nelerdir?

Arama Motoru Nedir? Nasıl Çalışır? Çeşitleri Nelerdir?

İnternet ortamında milyonlarca internet sitesi ve milyarlarca internet sayfası var. İnsanlar bir konuda aradıkları bilgiye veya siteye ulaşabilmek için bir aracıya ihtiyaç duyuyor. İşte burada da devreye arama motorları giriyor. Arama motoru bir kullanıcının yapacağı sorguya uygun içerikleri indeksleyen ve düzenleyerek en alakalı sayfaları ona sunan programdır.

Dünyada en çok ziyaret edilen web siteleri arama motorlarıdır. Google, Yandex, Bing, Yahoo gibi birçok arama motoru kullanıcılar tarafından popüler olarak kullanılıyor.  Arama motorları öncelikle web sitelerini botları ile tarıyor. Daha sonra da buldukları siteleri dizinlerine ekliyorlar. Daha sonra belirli algoritmalara göre arama deneyimi yaşayan kullanıcılara bu sorguları sıralıyorlar.

Arama Motoru Nedir?

Arama motoru, internette aranılan bilgiye ulaşmayı sağlayan yazılımlar ya da bilişim kuruluşlarıdır. Bir arama motoru internetin temel taşıdır. Birçoğu için bir arama motoru, bir web tarayıcısını her açtıklarında başlangıç yeridir.

Ziyaret etmek istediğiniz bir web sitesinin tam adresini bilmiyorsanız veya bulmak istediğiniz web sitesini tam olarak bilmiyorsanız, bulmak için bir arama motoru kullanırsınız. Aslında bir arama motoru sadece internet tabanlı bir bilgisayar programıdır. Bu programın üç ana işlevi vardır:

  • İnternette ne olduğu hakkında büyük miktarda bilgi toplamak,
  • Toplanan bilgileri kategorize etmek
  • Kullanıcıların kategorize edilmiş bilgileri aramasına yardımcı olmak.

Arama motoru, kullanıcı sorgusuna göre bilgi sağlayan bir yazılım programıdır. İnternette mevcut olan çeşitli web sitelerini veya web sayfalarını bulur ve aramaya göre ilgili sonuçları verir. Google, Yahoo, Bing en popüler arama motorlarıdır.

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorları genellikle tarama, dizine ekleme ve sıralama olmak üzere üç bölüm üzerinde çalışır.

  • Tarama

Arama motorları, internette herkese açık olan bilgileri bulabilen bilgisayar programları içerirler. Bu programlar web’i tarar ve mevcut tüm web sitelerinin bir listesini oluşturur. Daha sonra her web sitesini ziyaret ederler ve HTML kodunu okuyarak sayfanın yapısını, içeriğin türünü, içeriğin anlamını ve ne zaman oluşturulduğunu veya güncellendiğini anlamaya çalışırlar. Tarama neden önemlidir? Çünkü web sitenizi arama motorları için optimize ederken ilk endişeniz, doğru şekilde erişebildiklerinden emin olmaktır. İçeriğinizi bulamazsanız, herhangi bir sıralama veya arama motoru trafiği alamazsınız.

  • Dizine Ekleme

Tarayıcı tarafından tanımlanan bilgilerin daha sonra sıralama algoritması tarafından işlenebilmesi için düzenlenmesi, sıralanması ve depolanması gerekir. Arama motorları dizininizdeki tüm bilgileri depolamaz, ancak sayfanın başlığı ve açıklaması, İçerik türü, İlişkili anahtar kelimeler gelen ve giden bağlantıların sayısı ve sıralama algoritmasının ihtiyaç duyduğu diğer birçok parametre gibi şeyleri saklarlar. İndeksleme neden önemlidir? Web siteniz dizininde değilse, herhangi bir arama için görünmeyecektir, bu aynı zamanda dizine eklenmiş herhangi bir sayfanız varsa, ilgili bir sorgu için arama sonuçlarında görünme şansınızın daha yüksek olduğu anlamına gelir.

  • Sıralama

Sıralama, web sitenizin herhangi bir Arama Motorunda listelendiği konumdur. Sıralamanın işe yaradığı üç adım vardır.

  • 1. Adım: Kullanıcı Sorgusunu Analiz Et – Bu adım, kullanıcının ne tür bilgiler aradığını anlamaktır. Bunu yapmak için, kullanıcının sorgusunu bir dizi anlamlı anahtar kelimeye bölerek analiz edin. Anahtar kelime, belirli bir anlamı ve amacı olan bir kelimedir, örneğin çikolatalı kek arama motorlarının belirli bilgileri aradığınızı bilmesini nasıl sağlayacağınızı yazdığınızda, sonuçların tarifler ve adım adım talimatlar içermesidir. Ayrıca, bir ampulün nasıl değiştirileceğinin anlamını, bir ampulün nasıl değiştirileceği ile aynı anlama geldiğini de anlayabilirler arama motorları yazım hatalarını da yorumlayacak kadar akıllıdır.
  • 2. Adım: Eşleşen Sayfaları Bulma – Bu adım, dizinlerine bakmak ve en iyi eşleşen sayfaları bulmaktır, örneğin, karanlık duvar kağıdında arama yaparsanız, size metin değil, resimlerin sonucunu verir.
  • 3. Adım: Sonuçları Kullanıcılara Sunun – Tipik bir arama sonuçları sayfası, çoğu durumda on organik sonuç içerir, ücretli Reklamlar, belirli sorgular için doğrudan cevaplar vb. gibi diğer öğelerle zenginleştirilir.

Arama Motoru Çeşitleri Nelerdir?

Bir arama motorunun amacı, internette bulunan büyük kaynak veritabanından istenen bilgileri çıkarmaktır. Arama motorları, tam olarak nerede saklandığını bilmeden gerekli bilgileri bulmak için günlük olarak önemli bir araç haline gelir. İnternet kullanımı son günlerde Google, Bing ve Yahoo gibi kullanımı kolay arama motorları ile muazzam bir şekilde artmıştır. Aradığınız bilgileri almak için farklı arama motoru türleri vardır. Bu bölümde farklı arama motoru türlerini ve bunların amacını açıklayacağız.

  1. Tarayıcı Tabanlı Arama Motorları

Tüm tarayıcı tabanlı arama motorları, yeni içeriği taramak ve arama veritabanına dizine eklemek için bir tarayıcı, bot veya örümcek kullanır. Dört temel adım vardır, her tarayıcı tabanlı arama motoru, arama sonuçlarında herhangi bir siteyi görüntülemeden önce takip eder. Bu arama motorları şu dört adımla çalışır;

  • Tarama
  • Dizin
  • Alaka Düzeyini Hesaplama
  • Sonucu Alma
  1. İnsan Gücüyle Çalışan Dizinler

Açık dizin sistemi olarak da adlandırılan insan destekli dizinler, listeler için insan tabanlı etkinliklere bağlıdır. Aşağıda, insan gücüyle çalışan dizinlerde indekslemenin nasıl çalıştığı açıklanmaktadır:

  • Site sahibi sitenin kısa bir açıklamasını, listeleneceği kategoriyle birlikte dizine gönderir.
  • Gönderilen site daha sonra manuel olarak incelenir ve uygun kategoriye eklenir veya listelenmek üzere reddedilir.
  • Bir arama kutusuna girilen anahtar kelimeler sitelerin açıklamasıyla eşleştirilir. Bu, bir web sayfasının içeriğinde yapılan değişikliklerin, yalnızca önemli olan açıklama olduğu için dikkate alınmadığı anlamına gelir.
  • İyi içeriğe sahip iyi bir sitenin, içeriği zayıf olan bir siteye kıyasla ücretsiz olarak incelenmesi daha olasıdır.

Yahoo! Directory ve DMOZ, insan gücüyle çalışan dizinlerin mükemmel örnekleriydi. Ne yazık ki, Google gibi otomatik arama motorları, tüm bu insan destekli dizin tarzı arama motorlarını web’den sildi.

  1. Hibrit Arama Motorları

Hibrit Arama Motorları, siteleri arama sonuçlarında listelemek için hem tarayıcı tabanlı hem de manuel dizine eklemeyi kullanır. Google gibi tarayıcı tabanlı arama motorlarının çoğu, temel olarak tarayıcıları birincil mekanizma olarak ve insan kaynaklı dizinleri ikincil mekanizma olarak kullanır. Örneğin, Google, insan gücüyle çalışan dizinlerden bir web sayfasının açıklamasını alabilir ve arama sonuçlarında gösterebilir. İnsan gücüyle çalışan dizinler ortadan kalktıkça, hibrit türler giderek daha fazla tarayıcı tabanlı arama motoru haline geliyor.

Ancak yine de kopyalanan ve spam içerikli siteleri kaldırmak için arama sonucunun manuel olarak filtrelenmesi vardır. Bir site spam içerikli etkinlikler için belirlenirken, web sitesi sahibinin düzeltici işlem yapması ve siteyi arama motorlarına yeniden göndermesi gerekir. Uzmanlar, gönderilen siteyi arama sonuçlarına tekrar eklemeden önce manuel olarak inceler. Bu şekilde, tarayıcılar süreçleri kontrol etse de kontrol arama sonuçlarını doğal olarak izlemek ve göstermek için manueldir.

  1. Diğer Arama Motoru Türleri

Yukarıdaki üç ana türün yanı sıra, arama motorları kullanıma bağlı olarak diğer birçok kategoriye ayrılabilir. Aşağıda örneklerden bazıları verilmiştir:

  • Arama motorları, yalnızca resimleri, videoları, haberleri, ürünleri ve yerel listeleri görüntülemek için farklı bot türlerine sahiptir. Örneğin, Google Haberler sayfası yalnızca farklı gazetelerdeki haberleri aramak için kullanılabilir.
  • Dogpile gibi arama motorlarından bazıları, arama sonuçlarında görüntülemek için diğer arama motorlarından ve dizinlerden sayfaların meta bilgilerini toplar. Bu tür arama motorlarına meta arama motorları denir.
  • Swoogle gibi semantik arama motorları, arama sorgularının bağlamsal anlamını anlayarak belirli bir alanda doğru arama sonuçları sağlar.

En Popüler Arama Motorları

En popüler arama motorları listesini yaparken birinci sıra ile ikinci sıra arasında dramatik bir fark olduğunu ifade etmek gerekir. Hali hazırda Google, %92’lik pay ile arama motorları dünyasının tartışmasız lideri durumundadır. Yani aslında popüler olmak bir yana, Google bu alanda tekel konumundadır. Google’ı takip eden Bing’in sektör payı ise yalnızca %3, onun en yakın takipçileri Yahoo %1.5 ve Yandex %1 paya sahiptir. Sektörün en küçük görünür üyesi ise Baidu olarak biliniyor. Bu arama motoru %1’li pay ile lokal bir arama motoru olarak hizmet veriyor. Geriye kalan %1.5’luk payı ise “diğerleri” paylaşıyor. 

Kaynaklar:

Frantisek Vrab https://mangools.com/blog/search-engines/ Erişim Tarihi: 31 Eki 2022, 15:02

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir